Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-25, 16:37
  #1
Medlem
9852178523698741s avatar
Hej på er,

Ni som bor i Stockholms stad har nog inte missat att det numera står elsparkcyklar lite överallt i stan. Dessa går ju att hyra via en app. Tillverkaren av dessa är Ninebot och modellen heter ES2.

Företaget som verkar stå bakom detta heter Voi. De finns även en app till båda IOS och Android med samma namn för dom som är nyfikna.

Man låser upp dessa via deras app, där det även finns en karta där man ser vart alla sparkcyklar finns. Eftersom detta är en relativt vanlig elsparkcykel som också går att köpa på exempelvis webhallen. Så har ju företaget byggt om dessa.

Om man kunde få tag i en laddare, tror ni man skulle kunna låsa upp dom permanent och även plocka bort GPSen? Tar man bort deras klistermärke så ser man ingen skillnad mot en som är köpt på webhallen. Vad tror ni? Är det möjligt? Är det någon som försökt sig på detta eller vet om det gjorts försök?

Med vänlig hälsning,
9852178523698741
Citera
2018-09-25, 16:59
  #2
Medlem
Strychnos avatar
Cykel --> Övriga fordon
/Moderator
Citera
2018-09-25, 17:33
  #3
Medlem
Är det ens en GPS i dem? Enligt recensionerna av appen så finns de inte där de påstås vara enligt kartan. Alltså baserar sig positionerna nog på var användaren avslutar turen, dvs. positionen i användarens telefon. Vad som händer med scootern efter det vet ingen.
__________________
Senast redigerad av e7andy 2018-09-25 kl. 17:37.
Citera
2018-09-25, 17:46
  #4
Medlem
De måste väl ha någon slags spårningsfunktion? Hur ska man annars kunna skydda dem från stöld?
Citera
2018-09-25, 17:57
  #5
Medlem
9852178523698741s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Är det ens en GPS i dem? Enligt recensionerna av appen så finns de inte där de påstås vara enligt kartan. Alltså baserar sig positionerna nog på var användaren avslutar turen, dvs. positionen i användarens telefon. Vad som händer med scootern efter det vet ingen.
Intressant teori, helt klart! Jag har tagit förgivet att eftersom dom kan låsa upp via appen så lär dom ju per automatik kunna se scooterns position. Men jag grundar egentligen den tanken på ingenting.

Citat:
Ursprungligen postat av Shreksmorsa
De måste väl ha någon slags spårningsfunktion? Hur ska man annars kunna skydda dem från stöld?
Jag tycker ju också det! Men samtidigt är stöld något man nästan får räkna med om man ställer ut elscootrar på gatorna i en storstad.

Jag hade kunnat plocka en och ta med hem. Men även om jag skulle plocka isär den så är jag inte så säker på att jag är kunnig nog att lista ut vad som är en potentiel gps och hur man ska plocka bort att den endast startar med hjälp av appen.
Citera
2018-09-25, 17:58
  #6
Medlem
Har varit sugen på att skaffa en, men känns ju inte riktigt som något man kedjar fast ute på gatan...?
Citera
2018-09-25, 18:10
  #7
Medlem
9852178523698741s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shreksmorsa
Har varit sugen på att skaffa en, men känns ju inte riktigt som något man kedjar fast ute på gatan...?
Samma här, jag är intresserad av att köpa en. Men hade helt klart plockat en från gatan om jag kunde plocka bort begränsningen med appen.

Går att kedja fast den i ett hål i ena hjulet om man inte har möjlighet att plocka med den inomhus.
Citera
2018-09-25, 18:15
  #8
Medlem
Yahnoovass avatar
Lär gå att spåra på nåt vis.. ta bild på den och försök kolla upp modellen. Om det går att sätta gps på den, vart kan man sätta den isf osv. Kanske finns nåt coolt medel som släcker all tek. Men då dör ju elen! Sparka ist!

Väldigt mycket säkerhet i dagsläget, tror absolut inte dem missat att spåra de. De kostar en del! Inte bara 1 person som sitter bakom idén. Nån måste kommit med det tipset
Citera
2018-09-25, 18:36
  #9
Medlem
9852178523698741s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yahnoovas
Lär gå att spåra på nåt vis.. ta bild på den och försök kolla upp modellen. Om det går att sätta gps på den, vart kan man sätta den isf osv. Kanske finns nåt coolt medel som släcker all tek. Men då dör ju elen! Sparka ist!

Väldigt mycket säkerhet i dagsläget, tror absolut inte dem missat att spåra de. De kostar en del! Inte bara 1 person som sitter bakom idén. Nån måste kommit med det tipset
Som jag skrev när jag startade tråden så är tillverkaren Ninebot (by segway) och modellen dom använder på sina scootrar är ES2. Finns endel om bilder och videor på youtube när folk plockar isär den, lagar olika delar osv.

Verkar vara mycket tomrum innuti den. Ett stort problem är väl att jag inte kunnat hitta någon exakt spec på vad den innehåller och hur delarna ser ut.

Om det gick att få bilder på alla komponenter skulle det ju vara relativt enkelt att köra på uteslutningsmetoden. Ett annat alternativ är väl att köpa en och plocka en från gatan. Sedan ta isär dom sida vid sida för att se vad som är skillnaden på dom.
Citera
2018-11-25, 02:51
  #10
Medlem
PrisonMikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9852178523698741
Som jag skrev när jag startade tråden så är tillverkaren Ninebot (by segway) och modellen dom använder på sina scootrar är ES2. Finns endel om bilder och videor på youtube när folk plockar isär den, lagar olika delar osv.

Verkar vara mycket tomrum innuti den. Ett stort problem är väl att jag inte kunnat hitta någon exakt spec på vad den innehåller och hur delarna ser ut.

Om det gick att få bilder på alla komponenter skulle det ju vara relativt enkelt att köra på uteslutningsmetoden. Ett annat alternativ är väl att köpa en och plocka en från gatan. Sedan ta isär dom sida vid sida för att se vad som är skillnaden på dom.
Tror inte ens du behöver göra det. Det är nog bara att öppna så är det rätt uppenbart vad som är vad troligen.

Det enda som är viktigt är att få bort GPSen, allt annat kan du ta din tid med. Har själv funderat på att norpa en sådan och fixa till.
Citera
2018-11-25, 04:19
  #11
Medlem
Joels-bitars avatar
Nu är jag inte så teknisk. Bara en tanke, man startar sparken med qr koden så någon programvara måste ju finnas i dom där. Som man kan programmerare om. Eller är Jag helt ute och sparkcyklar
Citera
2018-11-25, 07:50
  #12
Medlem
Ja det är bra, att folk skiter om saker är deras eller inte, det är bara att sno och om det sen blir problem för andra, att priserna ökar för att folk snor det skiter de i. Det är ju så ett bra samhälle byggs....

Hur skulle ni som planerar sådana stölder reagera om andra kom och tog era grejor....? Då blev det väl ett jäkla liv på er med hot etc....

Om det nu finns folk som försöker fixa till bra saker i vårt samhälle så är det väl dumt att sabba detta, genom att sno saker.

Det finns liknande system i t ex cyklar i städer i Europa, t ex i Rom där jag varit. Det går att se var cyklarna står med riktigt bra precision. Det är såklart ordnat så att det inte är lätt att sno en sådan cykel utan att man åker fast. T ex kan det finnas DNA-märkning som på datorer som är mycket svårt att avlägsna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback