Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-25, 13:48
  #1
Medlem
Hej!

Det är så att jag behöver komma åt en stor mängd unika ip-adresser, alltså typ VPN-servrar som man inte delar med massa folk eller någon annan lösning. Har googlat men inte hittat något som verkar säkert. Någon som skulle kunna hjälpa mig med hur jag ska gå tillväga?
Citera
2018-09-25, 15:56
  #2
Medlem
Inte ens IPv6 har obegränsat med IP-adresser.

Vill du ha en egen VPN-tjänst som du inte delar med någon så föreslår jag att du sätter upp ett eget nätverk hemma, som inte är uppkopplat mot internet. Då kan du maximera antalet adresser o använda din VPN-tjänst utan att andra stör.
Dock är det ganska meningslöst.
Citera
2018-09-25, 16:04
  #3
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knugen77
Hej!

Det är så att jag behöver komma åt en stor mängd unika ip-adresser, alltså typ VPN-servrar som man inte delar med massa folk eller någon annan lösning. Har googlat men inte hittat något som verkar säkert. Någon som skulle kunna hjälpa mig med hur jag ska gå tillväga?

Https//luminati.io kanske?
Citera
2018-09-25, 17:00
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Inte ens IPv6 har obegränsat med IP-adresser.

Det är visserligen sant men i IPv6 är en IP-adress 128 bitar, och i ett LAN används hälften för till nätverksadressen och hälften för enheten. Ett LAN kan alltså innehålla 2^64 adresser. Om man har en enhet som byter IP-adress varje nanosekund så räcker adresserna i 584 år i LANet innan den behöver återanvända en adress den har använts tidigare.
Citera
2018-09-27, 07:49
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Det är visserligen sant men i IPv6 är en IP-adress 128 bitar, och i ett LAN används hälften för till nätverksadressen och hälften för enheten. Ett LAN kan alltså innehålla 2^64 adresser. Om man har en enhet som byter IP-adress varje nanosekund så räcker adresserna i 584 år i LANet innan den behöver återanvända en adress den har använts tidigare.

TS kanske har mer än en enhet?
Ett smart hem med över 1000 uppkopplade enheter. Allt från kylskåp till minsta lilla lampa.
Kontentan är att det inte är obegränsat, något som TS efterfrågade.

TS kanske kan bygga ett eget protokoll som bara lägger på siffror o på så sätt får en obegränsad mängd. Vad man nu ska ha det till?
Citera
2018-09-27, 11:07
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
TS kanske har mer än en enhet?
Ett smart hem med över 1000 uppkopplade enheter. Allt från kylskåp till minsta lilla lampa.
Kontentan är att det inte är obegränsat, något som TS efterfrågade.

TS kanske kan bygga ett eget protokoll som bara lägger på siffror o på så sätt får en obegränsad mängd. Vad man nu ska ha det till?

Fast även om tjänsterna TS vill använda stödjer IPv6 så är det inte säkert att många IPv6-adresse skulle hjälpa om de kommer från samma subnät. Vid svartlistning av IPv6 så är det troligt att många väljer att svartlista minst ett helt /64 subnät eftersom det är det absoluta minimum som brukar tilldelas en kund. (Tidigare var rekommendationen att dela ut 65536 sådana subnät till varje kund, men jag tror den rekommendationen har minskats till 256 subnät.)
Citera
2018-09-27, 11:21
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Fast även om tjänsterna TS vill använda stödjer IPv6 så är det inte säkert att många IPv6-adresse skulle hjälpa om de kommer från samma subnät. Vid svartlistning av IPv6 så är det troligt att många väljer att svartlista minst ett helt /64 subnät eftersom det är det absoluta minimum som brukar tilldelas en kund. (Tidigare var rekommendationen att dela ut 65536 sådana subnät till varje kund, men jag tror den rekommendationen har minskats till 256 subnät.)

Jag tror vi pratar lite om olika saker.
Du pratar om att vara uppkopplad mot internet. Jag pratar om att skapa ett eget nätverk som inte är anslutet mot något annat nätverk.
Således har man total kontroll, man slipper dela det med andra människor och ingen kommer svartlista något alls.
Citera
2018-09-28, 10:59
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knugen77
Hej!

Det är så att jag behöver komma åt en stor mängd unika ip-adresser, alltså typ VPN-servrar som man inte delar med massa folk eller någon annan lösning. Har googlat men inte hittat något som verkar säkert. Någon som skulle kunna hjälpa mig med hur jag ska gå tillväga?

Vad menar du med "komma åt"? Vad är en stor mängd och vad är det för use-case?
Citera
2018-10-22, 03:26
  #9
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Jag tror vi pratar lite om olika saker.
Du pratar om att vara uppkopplad mot internet. Jag pratar om att skapa ett eget nätverk som inte är anslutet mot något annat nätverk.
Således har man total kontroll, man slipper dela det med andra människor och ingen kommer svartlista något alls.

10.0.0.0/8 har 16.7 miljoner lediga addresser.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Private_network

Du kan dela upp det i subnät och supernät och ha olika avdelningar för olika grenar av ditt nätverk.
Citera
2018-10-22, 18:46
  #10
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knugen77
Hej!

Det är så att jag behöver komma åt en stor mängd unika ip-adresser, alltså typ VPN-servrar som man inte delar med massa folk eller någon annan lösning. Har googlat men inte hittat något som verkar säkert. Någon som skulle kunna hjälpa mig med hur jag ska gå tillväga?

Köpa IP-adresser gör man av ARIN och då är dom för det första extremt restriktiva med vem dom tillåter att köpa en IP-adress och för det andra extremt dyra. Det normala tillvägagångssättet för alla som inte är en ISP eller Apple/Microsoft/IBM är att helt enkelt hyra en IP adress från din ISP vilket jag hört kostar någonstans runt 400+ spänn i månaden per adress.

Jag tror det nog blir bättre att du förklarar för oss vad du behöver adresserna till.
Citera
2018-11-02, 00:10
  #11
Medlem
Enda sättet att skaffa flera unika ip adresser är väl att köpa på sig massa mobilabbonemang typ. Kanske kan din ISP ge tillgång till ett antal ip adresser, dock finns det få ISP som erbjuder mer än 5st.
Citera
2018-11-02, 09:56
  #12
Medlem
Du behöver ett botnät.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback