Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-25, 13:41
  #1
Medlem
Hej!

Fick Propavan på recept för några dagar sedan, detta för att minska på min ångest och hjälpa mig att sova bättre. Tagit den under 3 nätter nu men det enda som händer är att jag blir väldigt trött. Trötthet är ju nåt jag haft förut också, men nu är det ÄNNU värre. Och långsam / trögtänkt blir man dessutom. Ångesten däremot, är precis densamma.

Ni som har Propavan, jag vill gärna höra om era erfarenheter. Hjälper den, eller är det ett sockerpiller?

Tack!

/ Cherry.
Citera
2018-09-25, 14:08
  #2
Medlem
Blygfisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cherrybeat
Hej!

Fick Propavan på recept för några dagar sedan, detta för att minska på min ångest och hjälpa mig att sova bättre. Tagit den under 3 nätter nu men det enda som händer är att jag blir väldigt trött. Trötthet är ju nåt jag haft förut också, men nu är det ÄNNU värre. Och långsam / trögtänkt blir man dessutom. Ångesten däremot, är precis densamma.

Ni som har Propavan, jag vill gärna höra om era erfarenheter. Hjälper den, eller är det ett sockerpiller?

Tack!

/ Cherry.

För många år sedan fick jag Propavan utskrivet för sömnen, någon sömn fick jag inte men två bieffekter:
1. Kände mig bakfull varje morgon.
2. Kunde få krypningar i benet, ungefär som att benet somnade.
Citera
2018-09-25, 14:23
  #3
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Enligt min erfarenhet så:

1) Hjälpte Propavan inte mig att somna

2) Propavan hjälpte mig dock att sova längre när jag väl somnade.

3) Man blir väldigt trött av medicinen.

Zopiklon funkar betydligt bättre.

Tycker Propavan är en skitmedicin.
Citera
2018-09-25, 14:31
  #4
Medlem
Tack för svaren!

Okej. Då borde jag nog kolla möjligheten att få Zopiklon.
Jag behöver verkligen dämpa ångesten jag har dygnet runt just nu... :-/

Mvh.
Citera
2018-09-25, 14:33
  #5
Medlem
mfmxs avatar
Som vanligt på Flashback är allt som inte är narkotikaklassat sockerpiller eller skitmedicin.
Citera
2018-09-25, 14:36
  #6
Medlem
Strodes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cherrybeat
Hej!

Fick Propavan på recept för några dagar sedan, detta för att minska på min ångest och hjälpa mig att sova bättre. Tagit den under 3 nätter nu men det enda som händer är att jag blir väldigt trött. Trötthet är ju nåt jag haft förut också, men nu är det ÄNNU värre. Och långsam / trögtänkt blir man dessutom. Ångesten däremot, är precis densamma.

Ni som har Propavan, jag vill gärna höra om era erfarenheter. Hjälper den, eller är det ett sockerpiller?

Tack!

/ Cherry.

Har du fått den som någon slags antidepressiv eller för att dämpa ångestattacker?
Den är ju till för att göra en slö (dämpa hjärnaktiviteten) så om du blir väldigt trött och trögtänkt fungerar den ju, dock verkar det inte vara den effekten du vill ha.
Citera
2018-09-25, 14:55
  #7
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cherrybeat
Tack för svaren!

Okej. Då borde jag nog kolla möjligheten att få Zopiklon.
Jag behöver verkligen dämpa ångesten jag har dygnet runt just nu... :-/

Mvh.

Tyvärr kan det ibland vara svårt att få Zopiklon istället för Propavan för Zopiklon är beroendeframkallande. Men enigt mina erfarenheter är inte Zopiklon beroendeframkallande om man är försiktig med dem. Sen så borde det ju vara bättre att vara beroende av en substans än att ha massiv ångest. så jag förstår inte hur läkare tänker ibland.
Citera
2018-09-25, 15:33
  #8
Medlem
EnLitenPalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mfmx
Som vanligt på Flashback är allt som inte är narkotikaklassat sockerpiller eller skitmedicin.

Haha, stämmer ganska bra.

Men Propavan och Imovan är faktiskt usla tycker jag, ingen av dem har hjälpt mig sova. Har inte ens märkt att jag tagit dem. Theralen däremot funkar jättebra, och är inte vanebildande.
Citera
2018-09-25, 16:14
  #9
Avstängd
Propavan är skämt medicin. Gör inte ett piss.
Placebo effekt.

Folk fattar inte att propavan är ingen sömn medicin propavan är lugnande.
Te är också lugnande

För att narkotika funkar i 99 procent av fallen.

Imovane fyfan går inte att hålla sig vaken om det funkar på en.
__________________
Senast redigerad av Firmi 2018-09-25 kl. 16:19.
Citera
2018-09-25, 16:21
  #10
Medlem
Propavan brukar däcka de flesta faktiskt.
Imovane brukar få en att somna men sömnkvaliteten blir skit.
Testa magnesiumtillskott. Vissa med kroniska grova sömnproblem blir hjälpta av en sådan enkel sak.
Annars är det bättre att testa mirtazapin, melatonin eller någon annan antidepressiv.
Citera
2018-09-25, 16:31
  #11
Medlem
Hej igen, tack allihop som skrivit för feedback. Nä, detta med Propavan verkar inte va nåt för mig. Det var ju värt att testa, men som sagt. Nu gäller det att hitta rätt i "djungeln" av substanser och piller och allt vad det är...
Citera
2018-09-25, 16:32
  #12
Medlem
Sqrbankens avatar
Var inte sockerpiller i den meningen för mig att jag inte kände nått. Fick myrkrypningar så in i bängen och blev en zombie. Tillhör gruppen fentaziner som i grunden är antipsykosmediciner. Just antipsykosmediciner är svaret på allt inom svensk psykvård. Zopiklon, saluförd som sömnmedicin, är en bensoanalog, dämpar ångesten och är kanon för insomningen. Beroendeframkallande och narkotikaklassad så inget du bara kan rulla hatt på väg in till läkaren och få utskrivet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback