Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-25, 13:16
  #1
Medlem
Hej
Helt novis på det här med hemsidor. Har en webbyrå som jag anlitar. Nu vill jag ha med sökord på hemsidan som inte syns på sidan men som skickar upp sidan vid googlesökningar. Min webbyrå säger att det inte går. Men har för mig att jag läst det någonstans....?
Vem har rätt och fel? Om det funkar hur gör man?
Tack på förhand!
Citera
2018-09-25, 13:23
  #2
Medlem
https://moz.com/beginners-guide-to-seo
Citera
2018-09-25, 13:35
  #3
Medlem
kalkryggars avatar
Det går absolut att göra. Men det går inte att göra som man gjorde förr i tiden.

Förr skrev man i slutet av sidan i minsta font med texten i samma färg som bakgrundsfärgen hundratals ord som man ansåg skulle vara bra som sökord.
Sen skrev gjorde man samma sak men gömde textblocket med CSS.

Idag funkar inte detta och i värsta fall så kan du bli bannad från googles sökmotor.

Men om din webbyrå har kodat din sida semantiskt korrekt så jobbar man på andra sätt (som faktiskt är relevant). Exempelvis när du skapar en bloggpost så formulerar du en rubrik med smarta ord. Sen måste det ha relevans i artikeln och eventuella taggar/kategorier.

Får man fråga vad för webbyrå du har?

Edit: rent konkret så frågar du om att du vill lägga in ett osynligt ord som skall skjuta upp sidan i sökresultaten. Nej det går inte.
Citera
2018-09-25, 14:33
  #4
Medlem
elektronikfreaks avatar
Den största sökmotorn dvs Google går väl inte enbart på "sökord" dvs det som ligger inom...

<meta name="keywords" content="sökord">

...utan också minst lika mycket hur många som länkar till sidan. Eller snarare hur högt upp på Googlesökningen som din sida kommer. Knackar du ex in "elektronikfreak" på Google så kanske du förstår hur jag menar.
Citera
2018-09-25, 14:38
  #5
Medlem
olasvenssons avatar
Sökord användes mycket förr.

Idag, om du din hemsida ligger i Wordpress så behövs inga sökord. Google skannar av hela din hemsida istället. Därför ska ”sökord” finnas med naturligt i texten på din hemsida.
Citera
2018-09-26, 14:05
  #6
Medlem
SKetchers avatar
Om du vill googla vidare så är det magiska ordet "SEO", search engine optimisation.

Är en hel vetenskap, många är heltidsanställa på att sitta med just detta.
I grund och botten handlar det om att gissa sig fram hur Google rankar saker.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback