Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-24, 23:53
  #1
Medlem
Jagaresamlarens avatar
I vår vardag blir vi konstant bombarderade av intryck från telefoner, datorer, trafik, andra människor, arbetsplatser. Förmodligen lever vi i den mest "högljudda" tidsåldern någonsin. Vet folk ens själva vad de tycker och tänker genom röran och ett samhälle med högt tempo?

Het plötsligt hamnar folk där med en karriär, fru, barn och bolån vilket inte är dåliga saker att ha men det kan kännas obehagligt att ens identitet och ens inre inte går hand i hand.

Känner ni igen fenomenet? Påverkar det er mycket?
Citera
2018-09-24, 23:58
  #2
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Nä, jag känner inte igen mig - men förstår vad du menar - men själv lever jag utanför det mesta i livet och påverkas inte av moderna samhällsproblem... Jag har all tid och utrymme i världen att lära känna mig själv, har inget som stör mig egentligen...
Citera
2018-09-25, 00:12
  #3
Medlem
ImmortalEssences avatar
Klart det finns tid, men inte om man prioriterar andra saker först. Känner igen fenomenet men det är inget som påverkar mig, man är helt enkelt en jävla ynkrygg om man inte gör det man själv vill. Kanske låter hårt men är riktigt trött på folk som beter sig som dryga as för dom är så miserabla för dom inte vågar följa sig själva.
__________________
Senast redigerad av ImmortalEssence 2018-09-25 kl. 00:19.
Citera
2018-09-25, 00:18
  #4
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImmortalEssence
Klart det finns tid, men inte om man prioriterar andra saker först. Känner igen fenomenet men det är inget som påverkar mig, man är helt enkelt en ynkrygg om man inte gör det man själv vill.

Vad man vill och vad man egentligen vill kan vara olika saker.
Citera
2018-09-25, 00:19
  #5
Medlem
Jag känner igen det fenomenet. Helt sjukt vad ”överladdade” mångas liv är, inte hälsosamt alls tror jag.

Själv så påverkas man väl men inte till den grad så man ”förlorar” sig själv. Man väljer (till stor grad) själv vad som ska finnas i ens liv.

Tystnad, ensamhet och att ha tråkigt är väldigt viktigt för relationen till sig själv men i dagens samhälle så ger man sig inte tid nog i tystnaden och i att göra ingenting vilket är synd...
Citera
2018-09-25, 00:25
  #6
Medlem
ImmortalEssences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagaresamlaren
Vad man vill och vad man egentligen vill kan vara olika saker.
Det är väl sant, lätt att ens inre blir dolt av alla yttre påtryckningar, men den som verkligen vill och vågar offra något kommer finna det. Finns mycket värdelös information att fokusera på, man måste lära sig ignorera mycket från omvärlden.
__________________
Senast redigerad av ImmortalEssence 2018-09-25 kl. 00:28.
Citera
2018-09-25, 01:34
  #7
Medlem
MAX-HIMs avatar
Nej, jag känner inte igen mig i TS beskrivning.

Det finns tid att lära känna sig själv om du prioriterar det, annars inte. Det många gör är att de prioriterar självkännedom sist (eller näst sist..osv). Vi får lära oss någonstans under livet att självkännedom inte är så viktigt, men att skaffa pengar är allt. Det finns en liten grupp, en elit kan vi kalla dem, som vinner på att vi tänker så här. Vi blir inte fria, utan vi tjänar dem, livet ut (kanske). Löneslavar (fast det mesta av lönen brukar går till skatt ändå, dvs tillbaka till eliten, så vi kan säga att vi är slavar enbart, fast omedvetna om det förstås).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback