Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-25, 01:31
  #25
Medlem
Tjoflos avatar
När jag åker skidor i Hemsedalen möter jag många Tesla som är på väg dit och tillbaka och det är ungefär 20 mil mellan Oslo och Hemsedalen. De verkar inte ha så stora problem med räckvidden.
Citera
2018-09-25, 02:05
  #26
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjoflo
När jag åker skidor i Hemsedalen möter jag många Tesla som är på väg dit och tillbaka och det är ungefär 20 mil mellan Oslo och Hemsedalen. De verkar inte ha så stora problem med räckvidden.

En tesla har en räckvidd på mellan 20 mil på vintern och 60 mil på sommaren, allt beroende på vilket batteri den har och hur kallt det är.
På vintern mellan 20-30 mil.

En tesla kostar också från c.a 1 miljon till 1,5 miljon kronor, så den är ointressant för de flesta.
Och trots en prislapp på miljonen så har den sämre räckvidd än en gammal fiat uno..
Citera
2018-09-25, 02:44
  #27
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
En tesla har en räckvidd på mellan 20 mil på vintern och 60 mil på sommaren, allt beroende på vilket batteri den har och hur kallt det är.
På vintern mellan 20-30 mil.

En tesla kostar också från c.a 1 miljon till 1,5 miljon kronor, så den är ointressant för de flesta.
Och trots en prislapp på miljonen så har den sämre räckvidd än en gammal fiat uno..

20 mil på vintern?! Jesus tur jag gick in här och läste. Har ju sneglat på Tesla just pga räckvidden. Tar man sig ens 10 mil med nya Leaf i -25 grader?
Citera
2018-09-25, 02:54
  #28
Medlem
lersaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uberfuhrer
Mycket intressant trådstart, ämne samt rätt i tiden för mig.

Kör en ny diesel idag och tankar för tusen spänn i veckan vilket retar mig något. Så jag har börjat snegla på en begagnad Tesla model s. Googlat hur långt dom går, finns en limousineservice som kör i ett mellan las vegas och LA, bilarna har rullat 32,000 mil första batteripacket som nu tappat -6% kapacitet. So far so good. Jag åker provkör en.

Men så blev jag varnad för exakt det du beskriver. Vad händer när det ligger is på rutorna och den behöver värmas? Vad händer med när det är imma på insidan av rutan och den behöver blåsa varmluft på rutan? Vad händer med milkapaciteten.

Vad händer när vi vill ha 22 grader i bilen när det är -20 utanför?

Hela tanken med en svindyr elbil är att man inte ska behöva komplettera den med en annan bil för att livet ska fungera. Har jag fel?

Bra och nyttigt att bli ifrågasatt så man tänker ett varv till. Fortsätt beskriva ditt ägande under vintern, ska bli intressant att följa.


Stämmer de.. norrmännen sin har elbil har alltid en annan bil typ SUV för andra resor.. jobbar långt in i Norge så jag vet.. miljön skiter de i
Citera
2018-09-25, 04:42
  #29
Medlem
Mullrets avatar
Fungerar det i Norge så lär det fungera i Sverige. Ny teknik med batterier ger upp till 700km räckvidd för exvis i3. Bygger på intelligenta laddsystem och övervakningssystem baserat på trådlöst mesh-teknik. Och laddningen via dc porten går hyfsat snabbt. Till och med Porsche har aviserat de byter drivning från diesel till el.

Så, utvecklingen kommer bli elbilar. Men under överskådlig tid kommer kommer fossila bilar vara dominerande.
Citera
2018-09-25, 06:12
  #30
Medlem
Inaniss avatar
Jag tror nog el-bilarna kommer att slå. Men inte dagens elbilar det behövs ett genombrott för batterierna innan det slår på riktigt. Och det kan nog dröja några år men det kommer skulle jag tro.

Dagens elbilar blir för städer, företag och andra som inte kör längre än 15 mil på en dag. Är svårt att motivera för familjer med enbart en bil, framför allt om du inte kan ta den på semester (med den räckvidden).
Citera
2018-09-25, 06:14
  #31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av byrikaberta
Utvecklingen är dock ostoppbar och inom en inte alltför avlägsen framtid kommer en fossilbil vara lika het som en fast telefon med nummerskiva.

Det är ju tvärtom så att utvecklingen oundvikligen kommer till ett stopp. Se t.ex. datorer. Moores lag har satts ur spel dom senaste 5-10 åren och nu går Intel tillbaka till 14nm.

En annan anledning till att elbilar inte kommer "slå" är ju att dom har samma miljöpåverkan som alla andra bilar, och att elnätet inte ens är i närheten av att kunna leverera den kapacitet som skulle behövas.
Citera
2018-09-25, 06:15
  #32
Medlem
Engelholms avatar
Ska vi alla byta till batteri så kommervi bli tvungna att bygga fler kärnkraftverk eftersom alla kommer att ladda på natten solceller funkar dåligt då samma med vindkraft för i regel slutar detatt blåsa på kvällarna.
Citera
2018-09-25, 06:16
  #33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tjoflo
När jag åker skidor i Hemsedalen möter jag många Tesla som är på väg dit och tillbaka och det är ungefär 20 mil mellan Oslo och Hemsedalen. De verkar inte ha så stora problem med räckvidden.

Hur vet du vart vart dom är på väg? Jag säger inte att du absolut har fel, men du har väl ingen aning om vart dom är på väg, eller hur långt dom ska köra?
Citera
2018-09-25, 06:30
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Va? Nej, det är fel. De kör längre och oftare än så.
Och det finns till och med taxibilar som kör Tesla. Många också.

Första Teslan som kom var så jävla låg att så fort det var oskottat på vintern så hängde de upp sig.
Sen kom problem nummer två; fanns ingen ögla för att bogsera/dra loss...

Uppenbart att de nya modellerna tar sig fram bättre men ville ändå påpeka.
Citera
2018-09-25, 06:35
  #35
Medlem
Elbilsrevolutionen är här och den går inte att stoppa. Räckvidd är inte ett problem om det finns laddinfrastruktur och det byggs för fullt just nu. Vissa bilar som släpps nu har fortfarande för små batterier, men bilar som släpps 2019 framåt kommer klara 25-30+ mil i alla väder. Mer behövs inte med tillgång till bra laddning.
Citera
2018-09-25, 06:37
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
I Norge har man två bilar, en elbil att pendla med till jobbet i stan, och en vanlig stor diesel eller bensindriven familjebil.

I Norge är elbilarna också väldigt billiga att köpa , plus att norrmännen har det gott ställt.

Går inte att jämföra Sverige och Norge.

Dessutom rullar en elbil i norge inte många mil om dagen, så de har heller inte räckviddsproblematiken.
En taxibil måste väl rulla åtskilliga mil om dagen ? Tänker du med vevstaken ?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback