Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-24, 21:29
  #1
Medlem
Tja!
Året 2019 vår/sommar ska jag ha min första odling. Javet att jag är ute extremt tidigt och planerar men jag började bara fundera över en sak.

Jag tänker ha en utomhusodling i zon 4, 5st Auto Viking Tropical och 3st Auto Viking Thor.
Jag gick in på deras Nordenseeds hemsida och såg att dom första 7-14 dagarna ska man ha dom inne ett tag i kruka. Behöver man köpa en speciell lampa till dom då eller går det ba med en vanlig hushållslampa? Som sagt ska jag ha en utomhusodling så vill inte spendera pengar på saker som jag inte kommer ha så stor nytta av som en lampa. Och är det viktigt med temperaturen under dom dagarna? Måste det va minimum 10 grader eller är det mer?
Citera
2018-09-25, 14:34
  #2
Medlem
absinthxstrongs avatar
vad menar du med vanlig hushållslampa? är det led eller halogen? hur många watt? vilken temperatur på färgen. Ikea har billiga växtlampor som funkar bra för att driva upp frön. annars kan du ställa dem i fönsterkarmen
Citera
2018-09-25, 20:56
  #3
Medlem
Nemen måste det vara en riktig odlingslampa eller spelar det inte så mycket roll med antal watt, vilken temperatur på färgen osv i början?
Citera
2018-09-26, 17:11
  #4
Medlem
Krickerts avatar
Det går bra med en vanlig lågenergilampa.
Använd inte halogen,dom blir för varma.
Citera
2018-10-04, 06:54
  #5
Medlem
Är det viktigt att temperaturen på natten är över 10 grader då? Eller kan det vara på typ 5?
Citera
2018-10-04, 15:45
  #6
Medlem
absinthxstrongs avatar
Seedlingar kan vara under lampa dygnet runt, så du kan använda en halogen eller gammal glöd lampa som en värme källa.
Citera
2018-10-04, 19:42
  #7
Medlem
gronagubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackCompass
Tja!
Året 2019 vår/sommar ska jag ha min första odling. Javet att jag är ute extremt tidigt och planerar men jag började bara fundera över en sak.

Jag tänker ha en utomhusodling i zon 4, 5st Auto Viking Tropical och 3st Auto Viking Thor.
Jag gick in på deras Nordenseeds hemsida och såg att dom första 7-14 dagarna ska man ha dom inne ett tag i kruka. Behöver man köpa en speciell lampa till dom då eller går det ba med en vanlig hushållslampa? Som sagt ska jag ha en utomhusodling så vill inte spendera pengar på saker som jag inte kommer ha så stor nytta av som en lampa. Och är det viktigt med temperaturen under dom dagarna? Måste det va minimum 10 grader eller är det mer?

Nordic seeds fröer suger har handlat 2 gånger av dom,första rundan fungerade bara ett frö utav 3 dessutom en väldigt dålig genetik som växte väldigt dåligt!
när jag köpte en andra gång aav dom fungerade inga av fröerna tyvärr..(skriver ej vilken sort det rör sig om men det var auto)
i dag använder jag bara sensiseeds fröbank med fantastiska resultat,
Citera
2018-10-05, 21:39
  #8
Medlem
Men kan jag ha dom typ i källaren eller vinden där temperaturen är betydligt mindre än rumstemperatur?
Citera
2018-10-06, 06:45
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackCompass
Men kan jag ha dom typ i källaren eller vinden där temperaturen är betydligt mindre än rumstemperatur?
Nej, dom kommer att växa väldigt långsamt om temperaturen är för låg. Du får sätta in ett element så du håller minst 20 grader även när lampan är av.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback