Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-24, 20:48
  #1
Medlem
DaChiefs avatar
Har inte pysslat med desserter på ett tag, men har börjat igen nu.

När man vispar en grädde hårt ska det inte bli en geleliknande massa utan en stabbig textur som man kan göra en quenell av om man låter grädde sätta sig lite i kylen.

Anledning? E407 Karragenan.

Är grädden av så konstigt låg kvalitet att man måste tillsätta ämnet? Eller att man försöker späda grädden så mycket man kan så man tillsätter ett stabiliseringsmedel för att kunna få ut en större volym?

Nån som kan svara? Ge även tips på grädde som är riktig grädde.
Citera
2018-09-24, 20:51
  #2
Medlem
Köp 40%ig grädde. Det är den med lägre fett som har tillsatser.
Citera
2018-09-24, 20:58
  #3
Medlem
DaChiefs avatar
Köpte ekologisk grädde, ska testa senare och se.

Men hur kan man vara så korkad att ta en bra produkt och mixtra med den så att även den dummaste idioten förstår att det är en fakeprodukt?

För att folk betalar för det ja, en gång i alla fall. Tror dock att man skjuter sig i foten där som producent.
Citera
2018-09-24, 21:55
  #4
Medlem
Vispgrädde med 36% fetthallt är inte färsk. Ofta UHT-behandlad så det skriker om det och smakar därefter. En sak kan jag försäkra dig om, på något jävla vänster säljer den något så djävulskt bra trots att den prismässigt inte är så himla mycket dyrare än vispgrädde med 40% fetthalt
Citera
2018-09-24, 23:00
  #5
Medlem
JerryCottons avatar
Suger att det inte finns 40% laktosfri grädde. Alla har en lägre fetthalt med tillsatt karragenan.
Citera
2018-12-08, 19:27
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Suger att det inte finns 40% laktosfri grädde. Alla har en lägre fetthalt med tillsatt karragenan.

Ja, det är fan inte okej! Det är svårt att hitta bra vanlig grädde
Citera
2019-02-16, 16:01
  #7
Medlem
Sqeptisks avatar
Var inne på lidl igår. Fanns till min förvåning ingen riktig grädde. Bara processat 36-procentigt tjafs med E407 (karragenan). Verkar inte vara precis någon ofarlig tillsats.

Saxat från:
https://www.vaken.se/varning-for-for...din-tarmflora/

"Karragenan är en ”naturlig” livsmedelstillsats som härrör från rödalgerna Chondrus crispus (karragentång) och behandlas med en kemikalie för att neutralisera dess surhet. Den blev införd i livsmedelsindustrin på 1930-talet och är en populär ingrediens att tillsätta i livsmedel som ett förtjockningsmedel. Syftet är då att förbättra strukturen och lösligheten av andra ingredienser. Denna produkt har dock visat sig påverka tarmfloran negativt och i sin tur försvaga kroppens immunförsvar."

Behöver jag tillägga att det INTE blev köpt något från lidl igår?
Citera
2019-02-16, 20:42
  #8
Medlem
Satsa på ekoligsk grädde med högsta naturliga fetthalten. Synd att det är svårt att få tag på icke pastiröserad grädde osv
Citera
2019-02-16, 21:52
  #9
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gallej
Satsa på ekoligsk grädde med högsta naturliga fetthalten. Synd att det är svårt att få tag på icke pastiröserad grädde osv

Vad är problemet med pastöriserad grädde då?

Problemet med gräddprodukter (alltså inte vispgrädde utan andra gräddprodukter som matlagningsgrädde), det förstår jag. Det brukar då vara Karragenan i. Precis som exempelvis Milda Mat Extra 4%. Det består av vatten, därtill skummjölks- och kärnmjölkspulver, palmolja, förtjockningsmedel, emulgeringsmedel, stabiliseringsmedel samt färgämne och arom. Det där är inte vad jag kallar grädde. Att den produkten sedan är Ultrapastöriserad, det är inte vad jag anser vara det huvudsakliga problemet.

Men tydligen har jag missat anledningen till varför man ska undvika pastöriserad grädde.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback