Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-11-04, 21:57
  #25
Medlem
Jopsiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Creatur
I en DN-artikel idag säger Peterson att han enbart äter rent kött med lite salt, samt dricker vatten. Han har skippat salladen till. Vid ett tillfälle drack han lite äppelcider men det mådde han skitdåligt av. Annars mår han toppen nu pga köttdieten.

Jag påstår att detta knappast kan vara sant. Alternativ:
1. Han överdriver våldsamt, äter inte alls bara kött, utan kanske också lite frukt m.m.
2. Journalisten missförstod, han menade kanske att han bara äter kött till middag men annat till frukost exempelvis.

Att jag påstår detta är för att all vetenskaplig forskning visar att kroppen behöver ämnen som t ex vitamin c som inte finns i kött, salt eller vatten, och som kroppen inte kan tillverka själv. Så om det han säger i DN faktiskt stämmer så kommer han snart att bli sjuk och i förlängningen dö om han inte lägger om dieten, eller så är han ett biologiskt fenomen som avviker från alla tidigare undersökta människor.

Jag misstänker också att många som påstår sig bara äta kött fuskar.
Jag har levt på mestadels kött i fem och ett halvt år, men inte 100% strikt

Ska man vara riktigt strikt får man ta till njure, det innehåller ungefär lika mycket vitamin C som apelsin.
__________________
Senast redigerad av Jopsik 2018-11-04 kl. 21:59.
Citera
2018-11-04, 23:40
  #26
Medlem
Creaturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jopsik
Jag misstänker också att många som påstår sig bara äta kött fuskar.
Jag har levt på mestadels kött i fem och ett halvt år, men inte 100% strikt
Ska man vara riktigt strikt får man ta till njure, det innehåller ungefär lika mycket vitamin C som apelsin.
Precis. Om man äter mycket inälvsmat kan det kanske gå, särskilt om en del av det är rått. Men det går fan
inte med bara entrecote.
Citera
2018-11-11, 17:49
  #27
Medlem
Tror att människokroppen är riktigt anpassningsbar när det kommer till kost. Många som kör carnivore diet nu förtiden och det verkar funka för många. Speciellt för folk som sitter med problematik med autoimmuna sjukdomar etc. Känns som endast rött kött och bra salt håller nere inflammation ordentligt och ändå håller uppe kalorie, fett och protein ganska bra.
Man ska dock vara försiktig med alla sådanhär extrem dieter. Allt med måtta!
Citera
2018-11-16, 16:42
  #28
Medlem
Creaturs avatar
Inga invändningar mot att det skulle kunna vara bra för vissa. Men bara om det kompletteras med lite frukt, grönsaker, nötter eller vitamintabletter eller nåt. Fortfarande omöjligt att leva någon längre tid på bara rött kött, salt och vatten. Så Peterson ljög om han påstod att han bara äter det. Möjligen skulle det funka med rått kött, men där saknas väl också C vitamin?
Citat:
Ursprungligen postat av taxi43
Tror att människokroppen är riktigt anpassningsbar när det kommer till kost. Många som kör carnivore diet nu förtiden och det verkar funka för många. Speciellt för folk som sitter med problematik med autoimmuna sjukdomar etc. Känns som endast rött kött och bra salt håller nere inflammation ordentligt och ändå håller uppe kalorie, fett och protein ganska bra.
Man ska dock vara försiktig med alla sådanhär extrem dieter. Allt med måtta!
Citera
2018-11-29, 17:45
  #29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SysterMidnatt
Är det inte just detta som leder till skörbjugg?


Verkar extremt osannolikt med tanke på vad du skriver. Hur i helvete resonerar du egentligen? Trollvarning, men tror tyvärr du är seriös :s.


Men är hon en expert då? Vad gör att hon har någon rätt att predika - och ännu värre ta betalt - om detta? Bara för att det eventuellt inte ger henne några symptom för sin sjukdom betyder ju inte att det är en kur eller ens hälsosamt? Har faktiskt samma autoimmuna sjukdom som dom men gick på ovanstående släktings pissdiet och har inte haft ett enda symptom sen dess! Det är fan-tastiskt! Innan gick jag på en vattendiet som fungerade väl den med, eftersom vatten inte triggar symptom så den kan jag också rekommendera. Bara vatten alltså. Inget annat. Men föredrar smaken av urin så det var enda anledningen till att jag bytte.

Jag säger inte att det inte fungerar, men det finns ingenting (vetenskapligt) som säger att det gör det heller, och bevisbördan ligger väl på den som kommer med ikonoklastiska och potentiellt hälsovådliga teorier?

Grattis, din IQ är under 80.
Citera
2018-11-29, 17:52
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjockballe
Rött kött ORSAKAR inte cancer, men kan BOOSTA den.
Det ska finnas ett tillväxthormon i rött kött som stimulerar celltillväxt. Detta hormon försvinner INTE vid tillagning.

Om man är barn som fortfarande växer, om man är gravid kvinna, bodybuilder, idrottar eller arbetar hårt fysiskt kan rött kött vara fördelaktigt.

Andra skulle nog vinna på att minska sin köttkonsumtion.

Japanska kvinnor är de enda i världen som inte drabbas av bröstcancer i någon nämnvärd omfattning. Japaner äter rött kött i genomsnitt en gång i månaden.

Det är inte något hormon i köttet. Det är för att IGF-1 höjs som är ett hormon som tillverkas i kroppen.

Det stimulerar nybildning av celler och har man cancer leder nybildning av celler till mera cancer (då cancercellerna förökar sig). Anledningen till att rött kött höjer IGF-1 mycket är pga aminosyresammansättningen i köttet.

Högt IGF-1 leder dock till accelererat åldrande, men även större muskelmassa etc.

Rött kött är f.ö inte ens bevisat cancerframkallande, endast processat kött har klara samband.
Citera
2018-11-29, 18:58
  #31
Avstängd
Bodhiutahs avatar
Tror på honom och hans dotter, hörde Jordan även intar olivolja.
Kan ju vara så att dom äter rött kött och vitamintillskott, ingen verkar frågat om det!
Hur lagas köttet till, steks, grillas lr hur lagar man till rött kött för att få behålla så mycket näring som möjligt, och vilka delar äter dom, beef är det enda jag läst, vad innefattar beef?
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback