Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-23, 20:20
  #1
Medlem
polskzclager245s avatar
Tjo!

Eh, okej. Jag var lite full i fredags och tyckte att det var en bra idé att göra fönstervin, för hur svårt kan det vara...
Hällde 1 dl frysta blåbär, lite mer än 1 dl socker och sen fyllde nästan helt med vatten i en 1,5 L pet-flaska. Gjorde detta i tre flaskor. Nu står dom i fönstret.

Har jag gjort rätt? Om inte - går detta att rädda? Ska jag göra något mer än att bara vänta?

Tack på förhand!
Citera
2018-09-23, 20:30
  #2
Medlem
Intressant, vad kan man komma upp i för alkoholhalt med "fönstervin?"
Citera
2018-09-23, 20:30
  #3
Medlem
sparvsylts avatar
Någon sorts vattenlås kan vara passande så att flaskorna inte exploderar.
Citera
2018-09-23, 20:39
  #4
Medlem
Krusensnorres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparvsylt
Någon sorts vattenlås kan vara passande så att flaskorna inte exploderar.
Brukar köra med att skruva på korkarna halvvägs.
Citera
2018-09-23, 20:42
  #5
Medlem
vtcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polskzclager245
Har jag gjort rätt? Om inte - går detta att rädda? Ska jag göra något mer än att bara vänta?
Du har gjort rätt! Blåbären har naturligt förekommande jäst i skalen, så jäsningen kommer igång av sig självt. Se bara till att du har tillräckligt mycket blåbär i flaskorna för att sätta ordentlig smak!

Efter någon vecka kan du hälla ur flaskorna, pressa bären och sedan sila vinet. Därefter tillbaka i flaskan för att jäsa ett tag till. Du märker när det smakar rätt!
Citat:
Ursprungligen postat av sparvsylt
Någon sorts vattenlås kan vara passande så att flaskorna inte exploderar.
Precis. Ett klassiskt trick för fönstervin är att sätta en bomullstuss i flaskhalsen istället för kork, så kan koldioxiden ta sig ut utan att nyfikna flugor kan ta sig in
Citera
2018-09-23, 20:48
  #6
Medlem
polskzclager245s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vtc
Du har gjort rätt! Blåbären har naturligt förekommande jäst i skalen, så jäsningen kommer igång av sig självt. Se bara till att du har tillräckligt mycket blåbär i flaskorna för att sätta ordentlig smak!

Efter någon vecka kan du hälla ur flaskorna, pressa bären och sedan sila vinet. Därefter tillbaka i flaskan för att jäsa ett tag till. Du märker när det smakar rätt!

Precis. Ett klassiskt trick för fönstervin är att sätta en bomullstuss i flaskhalsen istället för kork, så kan koldioxiden ta sig ut utan att nyfikna flugor kan ta sig in

Tack för svar! Har inte snurrat på korken på pet-flaskan helt, funkar det? Vet ej om det är för lite blåbär, ska man hälla i lite mer eller är det för sent?
Citera
2018-09-23, 20:59
  #7
Medlem
vtcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polskzclager245
Tack för svar! Har inte snurrat på korken på pet-flaskan helt, funkar det? Vet ej om det är för lite blåbär, ska man hälla i lite mer eller är det för sent?
Det funkar fint. Ifall du drar åt korken helt så lär du märka att flaskan blir hård över en natt - i sådana fall vet du att jäsningen är igång på allvar. Lämna den inte så för länge bara, utan ha den lite löst påskruvad så att den inte smäller av övertryck. Du kan även se att jäsningen är igång på att små bubblor med koldioxid (kolsyra) bubblar i vätskan.

Det går utmärkt att hälla i mer blåbär nu, om du så önskar!
Citera
2018-09-23, 21:28
  #8
Medlem
sparvsylts avatar
Blir resultatet av denna jäsningsmetod en god dryck eller ett billigt rusmedel? Blåbärsvin låter gott!
Citera
2018-09-28, 16:30
  #9
Medlem
nutkjells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparvsylt
Blir resultatet av denna jäsningsmetod en god dryck eller ett billigt rusmedel? Blåbärsvin låter gott!


Åh brukade göra detta som barn (!) och gjort några gånger som vuxen. Har aldrig mätt alkoholhalt och tycker att det är svårt att uppskatta men skulle höfta till på att det kanske blir något starkare än en folköl i bästa fall. Så det är kanske ingen dryck att supa på, om en nu inte gör väldigt stora mängder. Däremot är det i mitt tycke väldigt gott, om än mycket sött. Gott till glass och julmat vill jag minnas.

Får erkänna att jag får en viss nostalgi.
Citera
2018-09-29, 01:12
  #10
Medlem
DirtyBerties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vtc
Du har gjort rätt! Blåbären har naturligt förekommande jäst i skalen, så jäsningen kommer igång av sig självt. Se bara till att du har tillräckligt mycket blåbär i flaskorna för att sätta ordentlig smak!

Efter någon vecka kan du hälla ur flaskorna, pressa bären och sedan sila vinet. Därefter tillbaka i flaskan för att jäsa ett tag till. Du märker när det smakar rätt!

Precis. Ett klassiskt trick för fönstervin är att sätta en bomullstuss i flaskhalsen istället för kork, så kan koldioxiden ta sig ut utan att nyfikna flugor kan ta sig in
Räcker verkligen jästen i skalen? En bomullstuss, den släpper ju in luft och det påverkar väl jäsningen negativt?

Jag hade tagit 5,6 gram/L röd kronjäst och satt ett jäsrör i kapsylen
Citera
2018-09-29, 01:35
  #11
Medlem
vtcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyBertie
Räcker verkligen jästen i skalen? En bomullstuss, den släpper ju in luft och det påverkar väl jäsningen negativt?

Jag hade tagit 5,6 gram/L röd kronjäst och satt ett jäsrör i kapsylen
Den jästen räcker utmärkt, då den förökar sig under jäsningens första fas. Koldioxidutvecklingen skapar ett övertryck i flaskan, vilket medför att luften trycks ut ur flaskan - inte in. Dessutom är koldioxid tyngre än luft, så den lilla luftfickan ovanför vinets yta blir med andra ord koldioxid kort efter att jäsningen kommit igång. Detta förhindrar oxidering.

Kronjäst ger verkligen ingen god smak i ett sådant här vin. Vill du tillsätta en vinjäst så går det förstås an, men då blir det inte längre klassiskt fönstervin utan vanligt blåbärsvin.
Citera
2018-09-29, 11:27
  #12
Medlem
DirtyBerties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vtc
Den jästen räcker utmärkt, då den förökar sig under jäsningens första fas. Koldioxidutvecklingen skapar ett övertryck i flaskan, vilket medför att luften trycks ut ur flaskan - inte in. Dessutom är koldioxid tyngre än luft, så den lilla luftfickan ovanför vinets yta blir med andra ord koldioxid kort efter att jäsningen kommit igång. Detta förhindrar oxidering.

Kronjäst ger verkligen ingen god smak i ett sådant här vin. Vill du tillsätta en vinjäst så går det förstås an, men då blir det inte längre klassiskt fönstervin utan vanligt blåbärsvin.
Men vad händer när jäste slutat äta skalen och inte längre avger koldioxid? Om flaskan då inte är försluten måste risken att det blir skämt vara förestående?

Vad är skillnaden mellan fönstervin och vanligt vin? Har du testat röd torrjäst?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback