Citat:
Ursprungligen postat av
scrollock
I mitt tycke verkar ett av deras stora problem ha varit att de dykt rakt på de stora licenserna, för jag kan inte tänka mig att det handlat om en billig historia att lösa in de licenserna? Man har väl utgått ifrån att dessa titlar är "självspelande pianon" men det är ett självbedrägeri, eftersom en välkänd licens, även om den säljer bra, kan trots det kosta betydligt mer än det smakar. Bättre att ha färre stora licenser och sedan försöka göra något originellt som de kan göra till sitt "eget", ungerfär som Lucas Arts gjorde på sin tid (som många dessutom anser att Telltale Games är arvtagare till)!
Jo, det är helt sant. Problemet är lite den att Telltale inte utvecklade sina spel framåt, utan snarare stod och stampade med samma grafikmotor och stilistiska grepp som redan användes i The Walking Dead. Detta hade varit fine om det var en liten indiestudio som släppte titlar lite då och då och som satsade på originella licenser, men det är inte kompatibelt med en studio med ambitionen att skapa triple-A titlar. Framför allt är det inte kompatibelt med stora licenser som Batman eller även GoT, som trots allt har en fanbase som är bortskämda med påkostade produktioner och inte särskilt intresserade av något som inte är nytt och fräscht. Telltale vann således ingen ny mark med dessa dyra licenser, utan splittrade istället den befintliga fanbasen.
Telltale verkar inte ha förstått marknaden särskilt bra.