Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2018-09-27, 08:52
  #49
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Förstår inte heller varför detta argumentet används, till och med i talmansomröstningen. Han har klargjort många gånger att han sa att landets minoriteter ska ha rätt att bli erkända som en egen grupp, men att de ska betraktas som svenskar ifall de betraktar sig själva så.

Innebär detta att de övriga partier inte erkänner de t.ex. judiska och samiska minoriteternas särställning? Så de står inte bakom nuvarande lagstiftning? Jag förstår inte.
Citera
2018-09-27, 08:55
  #50
Medlem
coreyhartfanclubs avatar
Ja och nej, skulle jag vilja säga. När det gäller Söders uttalande om samer i alla fall så begriper de flesta norr om Stockholm vad han menar såvida de inte är helt hjärntvättade. En riktig same kommer bli sur på dig om du kallar denne för svensk. Svensk medborgare, absolut. Men svensk? Icke. Samer är samer, och svenskar är svenskar. Samer bor i Sverige och har särskilda rättigheter och kultur som skiljer dem från svenskar. Det här är framförallt en storm för twittrande töntar, stockholmare och sk. samer, som den där hiphop-bruden som uppenbart bara är same som nån slags gimmick och för att kunna driva identitetspolitiksfrågor och inte bryr sig ett piss om samekultur annars.

Jag har en färsk liten anekdot som kanske är aningen off topic men det bottnar nog i samma gyttjepöl, nämligen att svenskarna, framförallt det äldre gardet, litar nästan blint på SVT och övriga medier. Min gamla kära mamma tittade på riksdagens öppnande och när hon fick syn på Hanif Bali frågade hon mig seriöst om det var sant att han hotat att döda journalister.

"Nej, mamma, han är bara en omogen tönt. Han har inte hotat någon."
"Är du helt säker på det?"
"Ja. Hundra procent." Och så visade jag vad han faktiskt skrev på Twitter, inklusive tv-spelsbilden han raderat (den bilden gillade mamma definitivt inte).
"Ja, jag vet inte."
Citera
2018-09-27, 11:45
  #51
Medlem
Dumhetsmuseets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretQ
Citat:
Ursprungligen postat av Expohunter
TS handlar om frasen "Samer kan inte vara svenskar". Det är något helt annat.
Det där är vad han själv skrev på sin Facebooksida.

Kan någon citera vad han i så fall skrev på sin Facebooksida? Känns som det kan vara relevant för diskussionen i tråden.
Citera
2018-09-27, 16:44
  #52
Medlem
SecretQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumhetsmuseet
Kan någon citera vad han i så fall skrev på sin Facebooksida? Känns som det kan vara relevant för diskussionen i tråden.
Jag länkar till Expressen, även och du inte skulle gilla eller tro på en blaska som denna. Annars får du väl gå in på Söders sida på Facebook och skrolla ner, för det orkar inte jag göra. Skulle tror att det är omkring den 16 juni i år. Åtminstone är artikeln från den dagen.

https://www.expressen.se/nyheter/val...ers-uttalande/
Citera
2018-09-27, 17:35
  #53
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretQ
At last you got it.

Men inte du...

Skendebatten är störtlöjlig. Att ha problem med att definiera en svensk, medans man utan problem kan identifiera och definiera en same, jude, kurd eller kines är så efterblivet att man vill sjunka genom golvet.
__________________
Senast redigerad av Expohunter 2018-09-27 kl. 17:37.
Citera
2018-09-27, 17:47
  #54
Medlem
SecretQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expohunter
Men inte du...

Skendebatten är störtlöjlig. Att ha problem med att definiera en svensk, medans man utan problem kan identifiera och definiera en same, jude, kurd eller kines är så efterblivet att man vill sjunka genom golvet.
Läs gärna "skeninlägget" på Mr South's sida på Facebook och sen - ge dig!
Citera
2018-09-27, 17:56
  #55
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretQ
Läs gärna "skeninlägget" på Mr South's sida på Facebook och sen - ge dig!

Jag har redan läst det, när det begav sig så att säga. Han har inte fel och ingen normal människa tycker det. Däremot vet vi att Sverige idag har många vänsterblivna bland poulasen.
Citera
2018-09-27, 19:14
  #56
Medlem
SecretQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expohunter
Jag har redan läst det, när det begav sig så att säga. Han har inte fel och ingen normal människa tycker det. Däremot vet vi att Sverige idag har många vänsterblivna bland poulasen.
Själva tråden handlar inte om hade rätt utan om han hade sagt det. Lägg ner nu!
Citera
2018-09-27, 19:41
  #57
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretQ
Själva tråden handlar inte om hade rätt utan om han hade sagt det. Lägg ner nu!

Trådens rubrik handlar om att samer inte kan vara svenskar Krävs varken gymnasieutbildning eller bokstavskombination för att förstå det.
Citera
2018-09-27, 20:32
  #58
Medlem
SecretQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expohunter
Trådens rubrik handlar om att samer inte kan vara svenskar Krävs varken gymnasieutbildning eller bokstavskombination för att förstå det.
Tror fortfarande folk att Björn Söder har sagt att inte samer kan vara svenskar Så lyder rubriken. Läs en gång till och en gång till.
Citera
2018-09-27, 20:42
  #59
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretQ
Tror fortfarande folk att Björn Söder har sagt att inte samer kan vara svenskar Så lyder rubriken. Läs en gång till och en gång till.

Vad menar du är diskrepansen?
Citera
2018-09-27, 21:03
  #60
Medlem
Hultabultans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Ja jag undrar om folk fortfarande tror på detta. Läser dessa människor bara rubrikerna. Att politiker ljuger som Margot Wallström gör och menar att Björn Söder sagt så ( fast hon vet att det är lögn) är en sak, men att folk verkligen tror på det, är det möjligt?

Har själv ganska stark anknytning till ett grannland.

Köper till 100 % att denna koppling gör mig lite mindre svensk.

Uppfattar mig nog som 80 % svensk och 20 % till grannlandet!
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback