Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-24, 18:14
  #13
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
En kondensator är en elektronikpryl som används för att lagra elektrisk laddning, kondensorn däremot sitter i fronten och hör till AC-systemet. Om du har en OBD-läsare så kan du förmodligen se laddtrycket med hjälp av den men har du inte det så blir det värre. Sen vet du väl inte vad trycket låg på tidigare heller. Möjligen skulle man höra pyset om det läcker vid intercoolern men det är ju mycket annat som låter samtidigt så det kanske inte är så lätt att höra.
Haha självklart menar ja kondensorn
Ja de låter ju en del i motorn så de är nog svårt att höra.
Har ingen OBD-läsare heller.
Citera
2018-09-24, 18:24
  #14
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Haha självklart menar ja kondensorn
Ja de låter ju en del i motorn så de är nog svårt att höra.
Har ingen OBD-läsare heller.
Egentligen kan du ju låta verkstaden se om de råkat göra något knas först men tycker du det är kul att fixa saker själv så kan jag tänka mig ett läcksökningstick som jag provat med framgång en gång.

Sitter luftintaget till motorn hyfsat åtkomligt? Det som går in i luftfiltret alltså. Kan vara en styv veckad plastslang med några cm diameter eller liknande. Du är inte allergisk mot tobaksrök? Ta då ett rejält bloss och blås med munnen i luftintaget, tryck truten mot röret så det tätar så du kan skapa ett någorlunda övertryck. Rök kan då ses tränga ut där det läcker. Det är inte säkert att man upptäcker alla läckor så. Det kan ju vara något som är helt tätt vid lågt tryck som pressas upp av högt tryck och turbon ger mycket högre tryck än man orkar blåsa med munnen men är det en större läcka så bör den synas.
Citera
2018-09-24, 20:17
  #15
Medlem
orvarens avatar
Kan det (gissar vilt) inte vara så att ac-kompressorn var så väck,att nu när den fungerar,går betydligt trögare (jobbar som den ska) och tar mer effekt från motorn,varvid prestandan sjunker?

Eller så är det en kombination?
Citera
2018-09-24, 20:24
  #16
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Kan det (gissar vilt) inte vara så att ac-kompressorn var så väck,att nu när den fungerar,går betydligt trögare (jobbar som den ska) och tar mer effekt från motorn,varvid prestandan sjunker?

Eller så är det en kombination?

Skulle just skriva detsamma.
En trasig AC tar ju ingen energi och nu när den funkar gör den det.
Kör utan AC och testa skillnaden.
Citera
2018-09-24, 21:02
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Skulle just skriva detsamma.
En trasig AC tar ju ingen energi och nu när den funkar gör den det.
Kör utan AC och testa skillnaden.

Har svårt att tro att skillnaden skulle bli så påtagligt om det inte handlar om en gammal klen VW Polo, typ... TS bil ska ”skena” över 200 utan problem vare sig med eller utan AC.
Citera
2018-09-24, 21:13
  #18
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Kan det (gissar vilt) inte vara så att ac-kompressorn var så väck,att nu när den fungerar,går betydligt trögare (jobbar som den ska) och tar mer effekt från motorn,varvid prestandan sjunker?

Eller så är det en kombination?
Det är ju en tänkvärd tanke men jag tror likt Dr Tinnitus att effekten som kompressorn kan sno från motorn är för liten för att förklara detta. Kollar man lite diagram på https://pdfs.semanticscholar.org/b71...3d54a63881.pdf så kan en AC-kompressor dra 7 kW då motorn varvar 4000 rpm. Jag är osäker på om kompressoreffekten ökar vid ännu högre motorvarv, jag gissar att den gör det men inte riktigt i proportion till varvtalet kanske utan det planar ut lite. I en bil med 360 kusar/265 kW borde det knappt märkas.
Citera
2018-09-25, 01:06
  #19
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Egentligen kan du ju låta verkstaden se om de råkat göra något knas först men tycker du det är kul att fixa saker själv så kan jag tänka mig ett läcksökningstick som jag provat med framgång en gång.

Sitter luftintaget till motorn hyfsat åtkomligt? Det som går in i luftfiltret alltså. Kan vara en styv veckad plastslang med några cm diameter eller liknande. Du är inte allergisk mot tobaksrök? Ta då ett rejält bloss och blås med munnen i luftintaget, tryck truten mot röret så det tätar så du kan skapa ett någorlunda övertryck. Rök kan då ses tränga ut där det läcker. Det är inte säkert att man upptäcker alla läckor så. Det kan ju vara något som är helt tätt vid lågt tryck som pressas upp av högt tryck och turbon ger mycket högre tryck än man orkar blåsa med munnen men är det en större läcka så bör den synas.
Låter verkstan kolla efter som "felet" uppstått efter att dom meckat med bilen. Bör ju hänt nåt då, för inte kan ja väl ha oturen att något blivit fel på de 20 mil efter (eller egentligen vore den oturen inte så konstig för just mig).
Annars får ja hitta en rökare (ja grejar inte att dra in röken själv) och testa ditt knep
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Kan det (gissar vilt) inte vara så att ac-kompressorn var så väck,att nu när den fungerar,går betydligt trögare (jobbar som den ska) och tar mer effekt från motorn,varvid prestandan sjunker?

Eller så är det en kombination?

Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Skulle just skriva detsamma.
En trasig AC tar ju ingen energi och nu när den funkar gör den det.
Kör utan AC och testa skillnaden.
Var min första tanke och testade både med och utan ACn igång utan någon skillnad.
Tidigare när ACn fungerat normalt har den gått rejält mycket bättre än nu.
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Har svårt att tro att skillnaden skulle bli så påtagligt om det inte handlar om en gammal klen VW Polo, typ... TS bil ska ”skena” över 200 utan problem vare sig med eller utan AC.
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det är ju en tänkvärd tanke men jag tror likt Dr Tinnitus att effekten som kompressorn kan sno från motorn är för liten för att förklara detta. Kollar man lite diagram på https://pdfs.semanticscholar.org/b71...3d54a63881.pdf så kan en AC-kompressor dra 7 kW då motorn varvar 4000 rpm. Jag är osäker på om kompressoreffekten ökar vid ännu högre motorvarv, jag gissar att den gör det men inte riktigt i proportion till varvtalet kanske utan det planar ut lite. I en bil med 360 kusar/265 kW borde det knappt märkas.
Tidigare fanns de inget stopp förrns strypningen vid 250. De är ett rejält skjuts i bilen när den går som den ska, så man märker klar skillnad nu när den kommer upp i fart betydligt långsammare.
Jag har inte märkt någon skillnad tidigare när ja ibland testat både med och utan AC så den bör inte ge jätte stor skillnad. Möjligtvis att det skulle märkas skillnad på datorn om den är uppkopplad men inte på gatan.
7 kw är ju en del (nästan 10 hk) men de är ju inte värre än att ha en tjock kompis som åker med och höjer vikten i bilen, och de har ja också testat tidigare
__________________
Senast redigerad av aina08 2018-09-25 kl. 01:12.
Citera
2018-09-25, 01:12
  #20
Medlem
Provocative2.0s avatar
misstänker att du redan testat knappen, AC On/Off. Blev det skillnad?
Citera
2018-09-25, 01:32
  #21
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
misstänker att du redan testat knappen, AC On/Off. Blev det skillnad?
Ingen skillnad, varken tidigare eller nu.
Skrev lite om de i inlägget ovan.
Citera
2018-09-25, 07:22
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Låter verkstan kolla efter som "felet" uppstått efter att dom meckat med bilen. Bör ju hänt nåt då, för inte kan ja väl ha oturen att något blivit fel på de 20 mil efter (eller egentligen vore den oturen inte så konstig för just mig).
Annars får ja hitta en rökare (ja grejar inte att dra in röken själv) och testa ditt knep



Var min första tanke och testade både med och utan ACn igång utan någon skillnad.
Tidigare när ACn fungerat normalt har den gått rejält mycket bättre än nu.


Tidigare fanns de inget stopp förrns strypningen vid 250. De är ett rejält skjuts i bilen när den går som den ska, så man märker klar skillnad nu när den kommer upp i fart betydligt långsammare.
Jag har inte märkt någon skillnad tidigare när ja ibland testat både med och utan AC så den bör inte ge jätte stor skillnad. Möjligtvis att det skulle märkas skillnad på datorn om den är uppkopplad men inte på gatan.
7 kw är ju en del (nästan 10 hk) men de är ju inte värre än att ha en tjock kompis som åker med och höjer vikten i bilen, och de har ja också testat tidigare


”Tjock” kompis, eller en helt vanlig fullvuxen person som passagerare påverkar normalt accelerationstiderna negativt med t ex ca 0,3s plus på 0-100kmh. Detta är min uppfattning efter hundratals accelerationstester med professionell utrustning. Svagare bilar påverkas mer än starkare, men ändå.

Och 0,3s är ju inget man upplever så tydligt utan att mäta, så vad det än är som påverkar din bil så är det mer påverkande än en passagerare eller inte i bilen.
Citera
2018-09-25, 09:17
  #23
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Har svårt att tro att skillnaden skulle bli så påtagligt om det inte handlar om en gammal klen VW Polo, typ... TS bil ska ”skena” över 200 utan problem vare sig med eller utan AC.

Det har jag också men eftersom skillnaden var mellan en hel och trasig AC så var det ju lite logiskt ändå och betydligt lättare att hålla med orvaren som hade tänkt åt mig.
Citera
2018-09-25, 09:18
  #24
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
”Tjock” kompis, eller en helt vanlig fullvuxen person som passagerare påverkar normalt accelerationstiderna negativt med t ex ca 0,3s plus på 0-100kmh. Detta är min uppfattning efter hundratals accelerationstester med professionell utrustning. Svagare bilar påverkas mer än starkare, men ändå.

Och 0,3s är ju inget man upplever så tydligt utan att mäta, så vad det än är som påverkar din bil så är det mer påverkande än en passagerare eller inte i bilen.
De med tjock kompis var mer ett skämt
Men i en "vanlig" och slö bil kan man verkligen känna av ifall man har passagerare.

Pratade med verkstaden och dom tycker det låter konstigt. Dom tycker också att de bör komma upp nåt felmeddelande om något är fel. Är det ett läckage någonstans, kontakt som inte funkar till nåt eller annat så ska det tända någon fel-lampa eller meddelande om fel.
Enligt verkstadschefen ska man inte gjort någon uppdatering eller ens kopplat upp bilen. Man ska inte heller tagit bort eller rört något annat än de för AC-systemet, kondensator osv.
Han menade också att det blir svårt att leta fel om de inte finns något felmeddelande och att dom inte kan testa bilen i dom höga hastigheterna som jag upplever tydligast problem.
Men han skulle prata med mekanikern som arbetat med bilen och återkomma.
__________________
Senast redigerad av aina08 2018-09-25 kl. 09:26.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback