Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-21, 20:00
  #133
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Om min hyresvärd höjer hyrorna med 1% för 2019 . Min totalhyra för året är 50 000 SEK. Det ger mig alltså en årlig höjning på 500 SEK fördelat över 12 månader.

Varför jag ger dig ett årligt exempel är för att hyreshöjningar har ett lagfört regelverk som heter 'Trappningsregeln' ( http://www.hyresnamnden.se/Skalig-hy...ppningsregeln/ )

Om styrräntan höjs med 1% så kommer således bankerna att höja din ränta som betalas månadsvis för din köpta bostad, och utfallet blir betydligt högre än hyreshöjningen för min hyresrätt.


Nu har jag gett dig en grundkurs i både ekonomi och juridik
Det är väl utmärkt att du länkar till regler och fakta.

Men det svarar inte på frågan.

Jag måste kanske förtydliga mig.
* Antag en villaägare med belåning och ett fastighetsbolag med belåning.
* Antag att ränteutgifterna ökar lika mycket.

=> då kommer villaägaren att vidkännas höjd ränteutgift. Det slår igenom när eventuell bindningstid tar slut.

=> hyresgästen kommer att få högre hyra med lägenhetens andel av skulden. Hyresvärdens utgifter ökar och det ser HGF, som inte annat kan än att godkänna. Om hyran rampas upp eller inte är ovidkommande. Det är bara en utspridning över tiden. Är det mindre från början så blir det mer i slutet i stället. Summan blir densamma.

I fallet hyresgäst så kan man undra om hyresökningen beräknas på fastighetens värde, och inte skuldens storlek. I så fall blir höjningen större än om det bara räknas på lånet. Det är rimligt att de som hyr står för kapitalkostnaden för hela byggnaden och fastigheten. Det är ju dom som använder den.
Om det gäller så blir det tuffare för hyresgästen. Då blir hyreshöjningen ca dubbelt så stor som för villaägaren.
Citera
2018-11-22, 18:12
  #134
Medlem
ändra det giriga privata systemet istället (federal reserve) och sluta lev i ett hamsterhjul
Citera
2018-12-01, 20:22
  #135
Medlem
Med en grundkurs i nationalekonomi så förstår nog många att det inte går att sänka räntan i en högkonjunktur. Nu snackar vi om professorer och riksbanks chefen som har en utbildning långt mer än grundkurs! och ändå blir det fel!

Det som händer när de sänker räntan för mycket är att substitutionseffekten kommer in. Vi kan endast konsumera till en viss gräns, mer än det går det inte. SÅ att sänka räntan kommer bara leda till att vi sparar mer (betalar av lånet) som räknas som sparande inom ekonomi. Dessutom så tror de att människorna kommer att konsumera mer, nej! De tar sig till aktiemarknaden eller växlar valuta och lägger pengarna i banken i ett annat land. Hög konjunktur och låg ränta är som låg konjunktur och hög ränta! Det går inte!
Citera
2018-12-02, 01:11
  #136
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theboss141
Hög konjunktur och låg ränta är som låg konjunktur och hög ränta! Det går inte!

Planen verkar vara att lyckas med båda bedrifterna...

Är det bara jag eller är det här bortom absurd? Söker tillbaka till när det har hänt i andra länder för att åtminstone ha en anning om vad som kommer ske 2019-2021, skulle gärna vilja veta.
Citera
2018-12-03, 03:48
  #137
Medlem
Naknekejsarens avatar
Tror ni Sverige kan utjämna negativa effekter från nästa lågkonjuktur med keynesiansk statlig belåning?

Är ju enda verktyget som man kommer ha tillgänglig nästkommande 4 år, de har ju förhållandevis liten statlig skuld och kan exempelvis starta nytt miljonprojekt för att stimulera ekonomin.

Tror det beror på hur bostadsbubblan nu kommer spricka, och ifall man måste rädda banker och liknande med folks pengar.
Citera
2018-12-03, 04:58
  #138
Avstängd
MagnusBengtsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Tror ni Sverige kan utjämna negativa effekter från nästa lågkonjuktur med keynesiansk statlig belåning?

Är ju enda verktyget som man kommer ha tillgänglig nästkommande 4 år, de har ju förhållandevis liten statlig skuld och kan exempelvis starta nytt miljonprojekt för att stimulera ekonomin.

Tror det beror på hur bostadsbubblan nu kommer spricka, och ifall man måste rädda banker och liknande med folks pengar.

Ja. Överheten skiter nämligen i vilka skuldberg den lämnar efter sig.
Citera
2018-12-03, 05:04
  #139
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Ja. Överheten skiter nämligen i vilka skuldberg den lämnar efter sig.

Massa fula hyreslägenheter i form av betonghus till bidragstagare kan alltså vara ett sätt att minska negativa effekter på kort sikt. Ös på med fortsatt minusränta så komemr det ju kosta billigt för staten att låna (tills det inte längre är billigt).

Vem behöver dessutom parker? Bara bygga så att vi får nya Rinkebyn i Lidingö, Skärsgården och andra områden som Reinfeldt tyckte såg obebodd ut.
Citera
2018-12-03, 06:27
  #140
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Massa fula hyreslägenheter i form av betonghus till bidragstagare kan alltså vara ett sätt att minska negativa effekter på kort sikt. Ös på med fortsatt minusränta så komemr det ju kosta billigt för staten att låna (tills det inte längre är billigt).

Vem behöver dessutom parker? Bara bygga så att vi får nya Rinkebyn i Lidingö, Skärsgården och andra områden som Reinfeldt tyckte såg obebodd ut.
Varför inte uppdatera ristningarna från miljonbyggets tid?
Jag har själv bott i att av dessa hus, visst är det fult på utsidan, men ingen kan säga annat än att det är funktionella bostäder som trots allt byggdes till ett rimligt pris.
Citera
2018-12-03, 08:20
  #141
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Tror ni Sverige kan utjämna negativa effekter från nästa lågkonjuktur med keynesiansk statlig belåning?

Är ju enda verktyget som man kommer ha tillgänglig nästkommande 4 år, de har ju förhållandevis liten statlig skuld och kan exempelvis starta nytt miljonprojekt för att stimulera ekonomin.

Tror det beror på hur bostadsbubblan nu kommer spricka, och ifall man måste rädda banker och liknande med folks pengar.

Ja, det finns goda möjligheter att kompensera nedgången genom ökad upplåning. Förslagsvis genom att införa en statlig jobbgaranti, där alla arbetslösa erbjuds jobb med lön upp till a-kassenivå i statliga bemanningsbolag. Arbetsgivare (både offentliga och privata) kan hyra personal från dessa bolag till rabatterat pris. Jobben bör förslagsvis vara 50/50 arbete och yrkesstudier inom särskilt utsedda bristyrken t.ex. IT.
Citera
2018-12-15, 10:19
  #142
Medlem
https://www.di.se/ditv/borsmorgon/an...r-framfor-oss/
Borg intervjuades för någon dag sedan. Hans forecast är att räntan toppar om ca ett halvår.
Citera
2018-12-15, 11:32
  #143
Medlem
Unizeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Du menar att du kan detta bättre än riksbankschefen?

Tycker du att Stefan Ingves på något sätt har gjort ett bra jobb menar du?
Kan du utveckla varför du tycker att TS inte skulle klara jobbet bättre än nuvarande riksbankschef.
Citera
2018-12-15, 12:11
  #144
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unizero
Tycker du att Stefan Ingves på något sätt har gjort ett bra jobb menar du?
Kan du utveckla varför du tycker att TS inte skulle klara jobbet bättre än nuvarande riksbankschef.
Sannolikheten är rätt liten att hen skulle göra det. Men vad vet jag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback