2018-09-23, 17:22
Medlem
Har genom åren tagit lån för att kunna finansiera mitt spelberoende.(https://www.flashback.org/sp65335804)
Jag sitter i en rätt hård sits och vet inte riktigt vad jag ska göra.
Har ca 400k i olika lån. Försöker hitta nån bank där jag kan samla allt och sänka min månadskostnad men verkar inte möjligt. Ska jag kontakta nån bank personligen och förklara min situation eller är det kört tror ni? Vill verkligen inte behöva hamna hos kronofogden.

Är sjukskriven i samband med allt och försöker ta tag i mitt spelberoende för gott.
Citera
2018-09-23, 17:30
Bannlyst
Ansök till lyxfällan hehe .. Fast 400k är inte så jävla mycket.... Ett halvt huslån.. Försök fixa skuldsanering eller liknande eftersom du är sjukskriven och har problem med spelandet.. Det ska nog gå att fixa.. Snacka med din bank personligen så kanske du får lite sympati.

Mvh Johan
Citera
2018-09-23, 17:31
Medlem
Har aldrig varit i din sits men jag känner till några som varit i liknande sitsar.

https://www.konsumentverket.se/konta...uldradgivning/

Kommunen har ekonomiska rådgivare. Dit skulle ju du kunna höra av dig. De vet nog vad som brukar kunna gå och vad som inte brukar kunna gå.

Skulle tippa på att det inte är lätt att få en bank att nappa på ett ihopbakslån (tror de brukar säga så på Lyxfällan). Helt omöjligt är det nog inte men kolla upp med kommunen i morgon redan om du kan få tala med någon där.
Citera
2018-09-23, 17:40
Medlem
olasvenssons avatar
Hör med din kommun. Många kommuner har så man kan få hjälp.
Citera
2018-09-23, 21:31
Medlem
SophieNeveus avatar
Det beror helt och hållet på vilken inkomst du kan visa för banken och kanske en bostad som går att pantsätta.
Ett blancolån på 400k kommer dock inte att vara särskilt skonsamt rent räntemässigt. Det bästa du kan göra är att öka ditt bostadslån, förutsatt att du äger din bostad och den inte redan är pantsatt hos annan bank.
Citera
2018-09-24, 21:27
Medlem
Har tagit kontakt med min bank och förklarat min situation.
Jag tror inte själv att jag kommer få nått där.

Komplett bank kunde ge mig 500 000 med ca 19% ränta .
Är ju totalt efterblivet men kanske min sista utväg?
Men jag vet att om jag tar det så sätter jag mig mer i skiten i längden.
Citera
2018-09-24, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Hör med din kommun. Många kommuner har så man kan få hjälp.
Kommunen hjälper med råd, inte finansiella insatser. Skuldsanering får ts aldrig på det beloppet som skulden avser, plus att en del av skulderna antagligen är ganska nya.
500 000 till 19% ränta låter djäkligt saftigt, framförallt om ts är sjukskriven. Måste bli 15 000 i bara räntor per månad.

Såg nu att vid 9% ränta blev månadskostnaden bara 4 000 på deras hemsida. Måste vara en avbetalningstid på 20 år 😁
Senast redigerad av 100miltillsthlm 2018-09-24 kl. 21:37.
Citera
2018-09-24, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 100miltillsthlm
Kommunen hjälper med råd, inte finansiella insatser. Skuldsanering får ts aldrig på det beloppet som skulden avser, plus att en del av skulderna antagligen är ganska nya.
500 000 till 19% ränta låter djäkligt saftigt, framförallt om ts är sjukskriven. Måste bli 15 000 i bara räntor per månad.

Såg nu att vid 9% ränta blev månadskostnaden bara 4 000 på deras hemsida. Måste vara en avbetalningstid på 20 år 😁

Så det är bara att vänta på att dö kanske.
Jag kanske läste fel men månadskostnaden för mig skulle bli ca 8000kr och räkna på det.
Hoppas att min bank kan hjälpa iaf.

Får jag hjälp av min bank så kan jag sänka mig rejält med ca 3/4 tusen kronor per månad och totala kostnaden rejält.

Tanken är att starta om på nytt.
Håller just nu på att få hjälp med mitt spelande men behöver såklart ta tag i ekonomin också.
Citera
2018-09-25, 08:35
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrPrickkk
Är ju totalt efterblivet men kanske min sista utväg?
Men jag vet att om jag tar det så sätter jag mig mer i skiten i längden.
Det håller jag med om ...hur är förtroendet och din relation med föräldrarna / vänner?
Om någon med fast inkomst utan anmärkningar kan tänka sig att gå i borgen på ett banklån för dig så skulle räntan bli betydligt bättre.
Har du något av värde som du kan sälja?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in