2011-03-14, 15:50
Citat:
Ursprungligen postat av molly62
Jag talar bara om det jag fått höra med egna öron, men hur kan det vara möjligt att man hade tid med pauser om man skulle hinna bränna 4 000 000 lik på ca 4 år om man inte brände dag och natt, för krematoriets kapacitet var så dålig att det måste ske kontinuerligt i så fall. Hur var inte verksamheten igång då? Var var alla lik som inte gensat hann kremeras för de kunde ju inte bli kvar i gaskammrarna för då skulle de ju inte rymmas in nya fångar? De måste ju ha staplats utomhus.
Jag förstår att du återger vad du fått höra ja, men det jag vill poängtera är att vad en 10-års grabb sett eller inte sett de enstaka gånger han ridit genom lägret knappast kan slå omkull allt vad den samlade enade historieforskningen kommit fram till under 60 års tid, och som blivit den etablerade uppfattningen om hur förintelsen gick till.
Periodvis så körde man dessa krematorier dygnet runt ja, men inte hela tiden. Ibland hade man tekniska problem och då stod de antingen still eller gick med reducerad kapacitet.
Du kan ju t ex fråga en 15-års grabb idag om vad han upplevde för 5 år sedan, så ska du se att han redan på 5 år kan ha glömt en hel del, missuppfattat en hel del som 10-åring o s v.
Alltså kan din far mycket väl ha ridit igenom lägret utan att ha sett något, men det kanske är så att han inte kunde se vad som föregick inne i byggnaderna, eller så föregick inget just då. Eller så kanske han inte begrep vad han såg, eller så har alla åren suddat ut minnesbilden.
Det finns ju trots allt tusentals vittnen som också var där i lägret, och då mer än bara en kort ridtur igenom då och då, som vittnar om att gaskammare fanns och att folk gasades ihjäl, och detta styrks även av dokumentation och fynd på platserna och teknisk undersökning där man funnit rester av Zyklon B i de väggar där människor har gasats ihjäl. Tycker du inte det väger betydligt tyngre än att en grabb på 10 år som ibland red genom lägret säger att han inte såg något...?
Dr Tinnitus