2006-11-23, 20:44
Medlem
Ezzelinos avatar
Lena Einhorn har ju publicerat Ninas resa, en föregivet autentisk beskrivning av sin mors "mirakulösa överlevnad" i och utanför Warszawaghettot. Einhorn håvade in Augustpriset för "bästa fackbok" med den berättelsen, och den har även blivit film:

http://www.imdb.com/title/tt0756231/

Jag läste Ninas resa och fann förstås inget, i storyn om hur Nina och hennes bror efter tiden i ghettot mutar icke-judiska polacker med pengar förvärvade genom schackrande med guld och diamanter för att få uppehålla sig i deras lägenhet, som övertygar mig om "en plan och ett försök att Förinta alla judar". Någon som har hittat sådant i den "dokumentära" volymen?
Citera
2006-12-03, 23:22
Medlem
Fläskbak(kille)s avatar
Jag fortsätter med nya vittnesmål om Förintelsen.
Här är det "Berättelser ur De dödsdömda vittnar",
http://www.levandehistoria.org/default.php?id=45

Det handlar fångarna i de många nazistiska lägren, bl.a. Auschwitz, som genom bl.a. den s.k. Bernadotteaktionen och strax efter kriget oftast i ett eländigt skick kom till Sverige.

Det finns många bra länkar i sajten och där klargörs också hur intervjuerna 1945 och de uppföljande efter 1980 kom till. Om trovärdigheten av berättelserna se under http://www.levandehistoria.org/default.php?tid=1381&ss=&id=45

Ur inledning av författaren till boken, Pia Garde: "Jag minns glasklart det ögonblick då jag för första gången såg ett fotografi från ett koncentrationsläger. Det var ett träd, en soldat som höll vakt, och två kvinnor som just höll på att kasta ner en kropp i en massgrav. Jag var tolv eller tretton år och hade aldrig sett något liknande, och jag blev alldeles chockad.Många år senare fick jag en bok som heter ”De dödsdömda vittna: Enquêtesvar och intervjuerav Gunhild och Einar Tegen. Den handlar om människor som hade överlevt de nazistiska koncentrationslägren, och som kom till Sverige under våren och sommaren 1945. Boken består av enkäter och intervjuer om deras erfarenheter under kriget."

Ur förord av Stephane Bruchfeld: "Resultatet av Gardes mångåriga och oegennyttiga arbete föreligger nu. Det är en oupphörligen fascinerande läsning. Vi möter människor, unga människor, som just genomlevt och, oftast av en ren slump, överlevt en katastrof av ofattbar omfattning, och som har förlorat allt. Kvar har de bara sina egna, söndertrasade liv. På dessa sidor får vi möta dem igen många år senare, när de ser tillbaka. Då förbinds med nu."

Berättelserna (jag hann i urvalet endast halva sidan ner, lika mycket återstår att gå igenom) har valts ut därför att de bl.a. skildrar den s.k. selektionen vid ankomsten till Auschwitz. Texten är av mig av utrymmesskäl ibland starkt nerskuren med frågorna inlagda i den löpande texten. De nyare intervjuerna som åberopas är gjorda efter 1980.

Gå alltså gärna istället till respektive ordagranna länk. Jag börjar med den här:

http://www.levandehistoria.org/default.php?tid=180&ss=&id=45

Maria Hanel, polska, f. 1913 (ej judinna)

Maria Hanel greps 1943, men hon visste inte varför. Varit i Auschwitz-Birkenau, Ravensbrück och Malchow. Några år tidigare hade hennes make, framgår det, deporterats av ryssarna till Sibirien.

Direktcitat, nedkortat:
"Behandlingen (i KZ-lägren) berodde på vilken ställning man hade. Såsom vanlig fånge hade jag under sex veckors tid fått utstå slag och svordomar. Som innehållande tandläkarbefattning, var jag aktad till överdrift. I Birkenau har jag arbetat som tandläkare två år, i Malchow tre månader.

De vanligaste dödsorsakerna (i Auschwitz) var selektioner. Känner mycket väl till gaskammaren i Birkenau. Såg jämt skorstenen, röda flammor och hörde människoskrik därifrån. Det fanns nämligen en period då människor fick för lite gas och blev sedan kastade halvdöda i elden. Man kunde även noga urskilja barnens skrik.
Det obehagligaste intrycket: Såsom tandläkare fick jag ett snyggt möblerat rum. Mittemot sängen fanns ett fönster och genom detta såg jag jämt skorstenen med rök från krematoriet.
Tåget stannade alldeles utanför fönstret. Jag såg hur alla steg av, såg hur man ordnade dem i led, fem i varje, kvinnor och män för sig. Barnen blev bortrövade från sina mödrar och skrek: ”Mamma!” Ännu i dag hör jag det ordet och känner på nytt."
Citera
2006-12-04, 17:37
Medlem
TB-303s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fläskbak(kille)
Det finns många bra länkar i sajten och där klargörs också hur intervjuerna 1945 och de uppföljande efter 1980 kom till. Om trovärdigheten av berättelserna se under http://www.levandehistoria.org/default.php?tid=1381&ss=&id=45
Då följer de intresserade länken och läser vidare. Inte copy/paste på varje vittne från sidan, utan någon egen text eller fundering.

/Mod
Citera
2006-12-04, 23:22
Medlem
Ezzelinos avatar
Bonniers anar att marknaden långt ifrån är mättad med judiska martyrskildringar och ger ut Georg Sesslers Jag lever fast jag är född, där det förstås även ljugs lite i förbigående om "Förintelsen":

http://www.svd.se/dynamiskt/rec_litteratur/did_13912874.asp

Citat:
"---Det är omöjligt för judar att leva i Centraleuropa. Frågan varför det är så, varför vi icke-judar gör livet outhärdligt för dem, har ännu inte nöjaktigt besvarats. De svar som levererats kan ingen anständig människa som är vid sina sinnens fulla bruk acceptera.

Familjen drabbas inte av pilkorsarnas terror, undkommer tyskarnas förintelseläger, klarar sig ifrån angivarna, dör inte av hunger, besegrar sjukdomar och ekonomisk misär, går inte under på grund av nödvändiga skilsmässor, skonas från ond bråd död när de allierade bombar deras stad, Budapest, och klarar sig med livet i behåll under ryssarnas belägring av staden.---"
Citera
2006-12-06, 11:58
Medlem
Ezzelino, din kamp för revisionismen verkar vara ett stort kall men jag blir lite fundersam, vad finner egentligen dessa gamla, slitna personer på att basunera ut en massa lögner i sitt livs slutskede? Vad tjänar dessa personer på att upprätthålla die grosse lüge? Vad tror du?
Citera
2006-12-06, 14:31
Medlem
apanola IIs avatar
Man ska aldrig underskatta människors behov av upmärksamhet. ämnet förintelsen är tacksamt på flera vis. dels de ekonomiska aspekterna som "överlevande vittnen" kan få genom föreläsningar och annat, dels så kan man framså som ett offer och därmed få sympati från andra. Tänk dig själv att du är en kroknäst gammal judegubbe som helt plötsligt får åka runt i landets skolor och köra ditt stå -up nummer inför massa skolungdomar som inte har dom kunskaperna att ifrågasätta de mest absurda påståenden som du kan komma med. dessutom så kan du också passa på att framstå som hjälte om du vill säga att du tex var med i motståndsrörelsen.

Sen finns det ett behov hos vissa att dom vill vara en del av historien, därför poppar det upp gubbar och tanter som påstår olika saker, inte bara om förintelsen utan även om andra historiska händelser och personer. Vem har inte hört om den gamla tanten som påstår sig ha varit älskarinna till den och den historiska ( och bekvämt döda) personligheten. Finns också exemplet på en amerikansk farbror som påstod sig ha smuglat in giftpillret till Göring i sin cell, naturligtvis så kunde den hyfsat bildade läsaren snabbt se orimligheterna i hans berättelse.
Men man ska inte underskatta människors behov av att vara en del av historien, ta tex den fd svenske ss mannen som först bekände att han varit lägervakt i auschwitz och sen tog tillbaks sin historia, mycket pga av det rabbalder det blev och inte minst sen Peter Englund pekat på att mannen uppgett att han var i lägret under den tid då lägret inte längre var i bruk utan alla, vakter som fångar evakuerats västerut. Därmed föll det på att mannen inte kunde ha vaktat ett tomt, tömt läger och än mindre deltagit i de påstådda övergreppen där ( som han också påstod sig ha varit delaktig i).

med tanke på alla vänster journalister och miljonärsvänstern i innerstan så slickar dom villigt din judiska röv då dom får träffa en hjälte som kämpade mot de rasistiska nazisterna. Med tanke på hur okritiskt media och historier ( Hej Stanislav på linköpings universitet) behandlar ämnet kan du i princip komma undan med de mest fantastiska rövarhistorier utan att bli ifrågasatt. I vissa länder är det tom kriminellt att förhålla sig skeptisk till vissa av sagorna, vissa sanningar kräver mer skydd än andra som bekant. nu har Ezzelino, general nogi, oscar 111 här i tråden framfört sina genomtänkta invändningar mot förintelsemyten och jag måste säga att de förintelse troende inte har mycket att sätta emot.

ett förslag till ny definition på förintelsen: förintelsen- den kontroversiella benämningen som vissa forskare använder för nazisterna påstådda folkmord på judar under andra världskriget
Citera
2006-12-06, 14:47
Medlem
General Nogis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apanola II
Man ska aldrig underskatta människors behov av upmärksamhet. ämnet förintelsen är tacksamt på flera vis. dels de ekonomiska aspekterna som "överlevande vittnen" kan få genom föreläsningar och annat, dels så kan man framså som ett offer och därmed få sympati från andra. Tänk dig själv att du är en kroknäst gammal judegubbe som helt plötsligt får åka runt i landets skolor och köra ditt stå -up nummer inför massa skolungdomar som inte har dom kunskaperna att ifrågasätta de mest absurda påståenden som du kan komma med. dessutom så kan du också passa på att framstå som hjälte om du vill säga att du tex var med i motståndsrörelsen.

David Irving tycker jag uttrycker det ratt bra en bit in i foljande forelasning:
http://video.google.co.uk/videoplay?docid=-7182456859156849990&q=david+irving

Manniskor har ett behov av att placera sig sa nara "historiens centrum" som mojligt, darav alla miljoner som sett vissa legendariska sporthandelser pa plats, darav manga av "vittnena" till gaskammare, flammande skorstenar etc. Som Irving sager, det blir en battre story an verkligheten, som kanske mest bestod av potatisskalning i nagon barack.
Citera
2006-12-06, 14:59
Medlem
quarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General Nogi
Manniskor har ett behov av att placera sig sa nara "historiens centrum" som mojligt, darav alla miljoner som sett vissa legendariska sporthandelser pa plats.

Där ser man! revvisarna ligger bakom ksp58!
Citera
2006-12-06, 15:04
Medlem
General Nogis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fläskbak(kille)
Maria Hanel, polska, f. 1913 (ej judinna)

Maria Hanel greps 1943, men hon visste inte varför. Varit i Auschwitz-Birkenau, Ravensbrück och Malchow. Några år tidigare hade hennes make, framgår det, deporterats av ryssarna till Sibirien.

Direktcitat, nedkortat:
"Behandlingen (i KZ-lägren) berodde på vilken ställning man hade. Såsom vanlig fånge hade jag under sex veckors tid fått utstå slag och svordomar. Som innehållande tandläkarbefattning, var jag aktad till överdrift. I Birkenau har jag arbetat som tandläkare två år, i Malchow tre månader.

De vanligaste dödsorsakerna (i Auschwitz) var selektioner. Känner mycket väl till gaskammaren i Birkenau. Såg jämt skorstenen, röda flammor och hörde människoskrik därifrån. Det fanns nämligen en period då människor fick för lite gas och blev sedan kastade halvdöda i elden. Man kunde även noga urskilja barnens skrik.
Det obehagligaste intrycket: Såsom tandläkare fick jag ett snyggt möblerat rum. Mittemot sängen fanns ett fönster och genom detta såg jag jämt skorstenen med rök från krematoriet.
Tåget stannade alldeles utanför fönstret. Jag såg hur alla steg av, såg hur man ordnade dem i led, fem i varje, kvinnor och män för sig. Barnen blev bortrövade från sina mödrar och skrek: ”Mamma!” Ännu i dag hör jag det ordet och känner på nytt."

"gaskammare" i plural? Hon skall alltsa ha bott alldeles intill jarnvagssparet, sa det maste vara antingen Krema II eller Krema III som asyftas med "krematoriet". Underligt att bade krematorium och gaskammare talas om i singular, nar gaskammare skall ha funnits i bade Krema II och III, byggnader som lag mittemot varandra. Anda "kanner hon mycket val till" denna gaskammare? Hur da? Hort snacket om den stilrena tyska vvs-inredningen i "duschrummet" pa blockets damtoalett?

Historien om "for lite gas" verkar ju valdigt trovardig, Enligt gaskammarforkunnaren Pressac skall over 95 procent av all Zyklon B ha avsatts till avlusning, sa ett bristscenario verkar lite markligt. Varfor inte avstyra nagon procent av avlusnings-zyklonet? Paminner for ovrigt om historierna om mirakulosa raddningar tack vare att "gasen tog slut".

Hon sag standigt roda flammor fran krematorieskorstenarna? Verkar nagot markligt. Inte ens quarks desperata "atersken" (av en eld koncentrerad till en muffel sakert sju-atta meter fran skorstensmynningen) torde kunna tolkas som roda flammor.

Later som polskan ifraga forlast sig pa Claude-Vaillant Couriers patetiska vittnesmal.
Citera
2006-12-06, 15:05
Medlem
General Nogis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quark
Där ser man! revvisarna ligger bakom ksp58!

Nej, jag tankte mest pa Babe Ruths sjuttielfte homerun och liknande...

Back to topic. Hittat nagra nya fantasifulla shoahpulpalster pa sistone?
Citera
2006-12-06, 15:31
Medlem
General Nogis avatar
Zdenka Fantlová drar nagra jiddische greuelhistorier om Haman-Hitlers brannoffer av utvalda martyrbarn till Moloch:

Citat:
Zdenka och hennes syster fick gå åt ett annat håll, och från det ögonblicket började ett nytt liv. Redan samma kväll såg de ett rött sken på himlen, ”det såg ut som om hela himlen brann”, och Zdenka förstod att det var elden från krematoriet hon såg.

I detta ögonblick grumlades min hjärna på något sätt som om det inte var tillåtet att tänka efter vad det var som skedde här, annars hade jag väl blivit vansinnig.

Jag slutade tänka, jag slutade känna. Och det var enda sättet för naturen att hjälpa oss behålla en gnutta förstånd.

Vi som var ögonvittnen till dessa vanvettiga orgier i massmord, vi trodde ju, ty sannolikhetsbevisen var för klara och övertygande, men vi förstod bara med svårighet att sådant över huvud taget var möjligt och att ingen makt i världen kunde göra slut på detta imbecilla raseri.

Skulle ni kunna förstå att er mor eller ert barn, som ni för bara några timmar sedan såg in i ögonen, de oskyldiga, intet anande ögonen som kanske ännu lett mot er, och som ni kysste på den lilla mjuka munnen, att just den munnen för alltid kvävts av den smygande röken och att den lilla kroppen brändes och vanställdes av de väldiga lågorna? Nej, det skulle ni inte kunna förstå ...

Vi såg den natten in i flammorna, som magnetiskt drog oss och alla våra tankar till sig, och vårt förstånd stannade. Bleka läppar rörde sig i stilla bön för de döda ...

I dessa gaskamrar och krematorier kvävdes miljoner människor. I dessa människoslakthus dödades inte bara sjuka, gamla och för tyskarna onyttiga varelser utan även unga friska människor och framförallt mängder av barn. Hela transporter förintades på det viset. Man kunde inte fly, det fanns ingen räddning [Forutom de gamla vanliga "miraklen" dvs. min anm.]. Det är så förskräckliga, obeskrivliga katastrofer att det inte finns ord som kan utrycka så många tragedier och så mycket lidande.

Auschwitz var för mig en så fruktansvärd livschock, att mina minnen därifrån och allt vad jag upplevde där höljer sig som i en dimma. Jag gick som bedövad hela tiden. Jag kunde på lång tid inte begripa att det jag upplevde var verklighet, och att det faktiskt var jag som lydigt som ett lamm gick alla obanade och törniga vägar

Detta skall alltsa ha utspelat sig i slutet av oktober 1944, da den formenta gasningen och forbranningen (mestadels utomhus) av de ungerska judarna sedan lange var avklarad.

Citat:
Ankomsten till Auschwitz var den största chocken för Zdenka. Hon var helt oförberedd på vad hon skulle se, när vagnsdörren öppnades.

Jag minns det alldeles glasklart, för under de tre och ett halvt åren var det den största chocken, som är absolut fixerad, som fossiliserad i min hjärna.

Man kan uppfatta livet inom en tiondels sekund. Det är som en laserstråle som går genom ens hjärna på olika plan. Det ena är det du ser ... och det andra är det du känner. När de öppnade dörren, var det ungefär som att falla ner i en fallucka på en scen, ner i en undre värld. Det var en värld som jag inte kunde referera till, jag hade aldrig sett den förr, eller läst något om den eller hört talas om den. Den var fullkomligt overklig.

Zdenka hade i det ögonblicket en upplevelse, som hon bara har haft ytterligare en gång i livet, av oerhörd känslighet

Hon beskrev det som en laserstråle som kom från sidan, det var en röst, som ändå inte var en röst, som sa till henne att det skulle bli mycket svårt, men om de inte dödade henne, var hon stark nog att överleva.

http://www.levandehistoria.org/default.php?tid=810&ss=&id=45
Citera
2006-12-06, 15:42
Medlem
General Nogis avatar
Dags for en riktig hojdare, en tragikomisk berattelse som snarast vittnar om att det inte fanns nagra gaskammare. En viss Fania K vittnar.

http://www.levandehistoria.org/default.php?tid=763&ss=&id=45

Citat:
– Man trodde att de skulle komma till ett annat läger. Vi visste inte, inte förrän vi kom till Auschwitz och jag såg krematoriet. Jag bodde ju vid krematoriet.

– Men förstod du vad som hände?

– Man såg ju allt. Det fanns ju folk som var där några dagar och de berättade: ’De bränner upp, det är ett krematorium’. [Ja, vad har man annars krematorier till... ] Sen såg man ju vad det var.[Vad?] Man ville inte tro att det var sant, man trodde bara det var en dröm. Man reagerade på något konstigt sätt, man kunde inte ta det till sig ... Men tyvärr ... Man såg aldrig himlen, man såg bara rök. Jag var där tre fyra gånger och sa att jag ville komma i väg, men de körde i väg mig.

– Jag förstår inte hur du menar nu.

– Jag ville dö, jag klarade det inte längre. Fingrarna var svullna, jag hade utslag över hela kroppen, jag kunde inte gå över huvud taget. Inga skor, inga kläder, ingenting, som en trashanka, och diarré, och råttor och allting, man orkade inte. Det var ju det enda sättet att slippa allting. Tre, fyra gånger var jag där. [Vanta, var det inte sa att hon "inte kunde ga over huvud taget"..? ]

– De ville inte ha dig?

– Nej, det var ... fullt, jag skulle komma nästa vecka. [Later en smula pahittat tycker jag...] ’Mensch, geh weg!’

– Märkligt.

– Ja visst, det var märkligt, jag tyckte också det var så konstigt.

Sa Fania forsokte alltsa ta livet av sig genom att anmala sig som frivillig till gaskammaren! Underligt att nazisterna, som var sa mana om att utrota varje jude, nekade ett sa villigt offer att sniffa lite gas, nar hon nu var sa entragen att hon dok upp gang pa gang?!?

Kanske var det for att de inte hade nagon gas att erbjuda!
Kanske inte alls sa "markligt" och "konstigt" som det tycks Fania och hennes mindre begavade intervjuare.

Ar farbror barbro-typerna pa "Levande historia" manne kryptorevisionister eller ar de helt enkelt for dumma for att marka nar de skjuter sig med hagelbossan i lilla fossingen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in