2011-02-23, 14:06
Medlem
forts till ovan

Rena Bernstein tycker å andra sidan det är viktigt för unga människor att veta "that this happened", plus "that this could happen"...

Citat:
It's very important for young people to know that this happened. That this could happen. That we have to be very vigilant about our prejudices. And not to allow this to happen. And young people have to be taught because they're most impressionable and most idealistic. And they take these things to heart.
http://www.hfcsd.org/ww2/Interviews/...T%20VICTIM.htm

...take these things to heart = ta allvarligt på dessa saker, ta illa vid sig...

Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Sant eller falskt, det är långt ifrån omöjligt att historien skulle kunna vara sann.

...men helt ointressant för trådens topic eftersom det...

Citat:
[...]varken bekräftar eller dementerar någon förintelse.

Hagiografier varken bekräftar eller dementerar Guds existens, men är som gjorda för unga människor...

Citat:
[...] because they're most impressionable and most idealistic.

Citat:
hagiografi, helgonbiografi. Även benämning på en ensidigt idealiserande levnadsskildring i största allmänhet.
http://www.ne.se/hagiografi

Gyllene legender har sålt förr...

http://en.wikipedia.org/wiki/Golden_Legend

...och säkert haft ett lika ädelt syfte som den bittra friheten:

Rena Bernstein:
Citat:
We have to be tolerant and root out prejudice. Because prejudice, it's just a road, but it leads there. That was the most horrible period in history, I believe, that nothing so cruel and brutal had ever happened. But one has to know, or one repeats it.
http://www.hfcsd.org/ww2/Interviews/...T%20VICTIM.htm

Vet man att nåt sånt har hänt, så händer det inte på nytt...

Och vem vill väl sitta två år i hop med fyra andra i ett sånt här utrymme...

Citat:
It was 1.9 meters, which is less than six feet. 1.4 meters, which is like maybe 4-1/2 feet. And it was only tall enough so that when someone got on his knees, his head would just about touch the ceiling. And at one point, there were five people there.

(från länken ovan)

...och varken kunna se eller röra sig, och våga viska bara på nätterna, på grund av våra outrotade fördomar?

Citat:
The Knight’s Cross of the Order of Polonia Restituta (Order of Poland Reborn)
Krzyz Kawalerski Odrodzenia Polski od Prezydenta Rzecapospolitej Polski.
This is the 2nd Highest Decoration awarded by the Polish Government. It has been awarded posthumously to Jozef Zwonarz and his wife Franciszka for saving the Wallach Family, Polish Jews, during the Nazi occupation of Poland in World War II.
The award was presented to Romuald Zwonarz, Jozef and Franciszka‘s son, on February 9, 2010, by Polish President Lech Kaczynski.
http://www.bitterfreedom.com/story.html

Polonia Restituta - det återfödda Polen - kryper till korset. T o m den svartsjuka frun får riddarstatus...postumt.

Göran Persson fann ord från en bok om ett helvetesproblem, när han välkomnade till en internationell Förintelsepreventionskonferens...

Citat:
Welcome all of you.
Welcome to the Stockholm International Forum on Preventing Genocide.
http://www.dccam.org/Projects/Affini.../page1393.html

Så här lät det:

Citat:
In her excellent book “A problem from hell”, Samantha Power concludes by citing George Bernard Shaw.

I quote:

“The reasonable man adapts himself to the world. The unreasonable one persists in trying to adapt the world to himself. Therefore, all progress depends on the unreasonable man.”

Ladies and Gentlemen,

Let us also be unreasonable!
During this gathering, and in this quest.
Let us go beyond the “never agains”.
Let us go beyond the differing positions and interpretations of today's conflicts.
Let us go beyond discussing definitions before further mass atrocities are added to the record.

Så här ska det gå till i informationsöverflödets värld, enligt G. Persson:

Citat:
We live in an age where film stars and brand names are recognised by people everywhere, and economic news spreads instantly around the world via mobile phones and the Internet.

And so do eye-witness accounts of atrocities and violations, from victims and the media.We do not lack information, horrendous stories, facts. But we have to improve our ability to believe them, to believe the unbelievable.

Förbättra vår förmåga att tro det otroliga - de gyllene legenderna som preventilmedel...

Månsan igen:

Citat:
Sant eller falskt, det är långt ifrån omöjligt att historien skulle kunna vara sann.

Om de horrendous stories som förebygger genocider inte fanns, skulle de kanske behöva uppfinnas?

À la Voltaires gud?

Är det så vi ska läsa/tolka vittnesmålen i denna tråd?

Koppla väck förnuftet, kela med våra godhetsorgan istället, tills de ejakulerar godhetssatser, som befruktar trosvissheten? Gör det omöjligt att det otroliga upprepas?

À la Rena?

Citat:
Rena Bernstein has brought her powerful message of love's triumph over evil to schools, museums, civic organizations and many other groups.
http://www.bitterfreedom.com/story.html

Hagiographia restituta?
Citera
2011-02-23, 18:58
Medlem
Citat:
"They were forced to remain in this tiny space during the active daylight hours, and could only take care of necessary tasks, and straighten their backs, during the quite hours of night."

Ska jag översätta åt dig?

Texten du återgav berättar på intet sätt att de satt i hålet oavbrutet i 22 månader. "Att aldrig kunna sträcka på benen, inte kunna stå upp, att behöva stå på knä, inte kunna använda benen" etc. avser självfallet just den tiden när de befann sig i hålet. Hon har ju själv berättat att de kröp upp efter mörkrets inbrott.

Precis som Erleb redan påpekat citerar du inte Jafa Wallachs berättelse utan en recension av Wallachs memoarer. Det citat jag anfört kommer däremot direkt från boken. Till och med en hängiven textförvrängare som du måste väl förstå att originaltexten har större tyngd än vad som sägs i en recension av texten ifråga?

Vi provar att citera Jafa Wallach en gång till, så får vi se om betydelsen av vad hon säger tränger in i din hjärna den här gången:

Citat:
We hadn't stood up in all that time.

We occupied the same individual space for the whole two years of our confinement. And that is truly amazing – to be in one space for two years.

In all this time we had not used our legs.

Jafa Wallach berättar att de inte stod upp på två år, att de inte använde sina ben på två år och att de befann sig i samma utrymme (syftande på jordhålan) i två år. Om dessa gömda judar, som du utan minsta stöd påstår, hade klivit upp ur jordhålan och vistats i verkstaden om nätterna hade de a) stått upp, b) använt sina ben och c) inte befunnit sig i jordhålan hela tiden.

Som varje läskunnig person ser, hävdar Wallach alltså att de satt i jordhålan oavbrutet i två års tid.
Citera
2011-02-23, 19:11
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saoshyant
De Förintelsetroende har inte lust att upplysa tvivlare, som majoriteten av den här tråden visar.

Jag skulle kunna fortsätta min analys vidare, men jag känner att jag fått min poäng igenom.

Analysera detta vittnesmål så får vi se din poäng sedan.

http://www.youtube.com/watch?v=-NpF3jGmKOM

/VV
Citera
2011-02-23, 19:37
Medlem
BlizzardKings avatar
Citat:
Du påstår alltså att dom suttit där i 22 månader oavbrutet, BlizzardKing hävdar att dom inte suttit där alls. Hur ska ni ha det?
Kan du redovisa var jag har påstått att de inte ”suttit där alls”?
Citat:
Vad yrar du om. Det är självklart att folk undsluppit att upptäckas av fiender i alla tider genom att gömma sig på de mest underliga ställen.

Jag har just tagit del av fantastiska (och alldeles sanna) berättelser om hur kvinnor och barn i Berlin gömde sig på de mest otroliga ställen för att undslippa de centralasiatiska våldtäktspatrullerna ur Röda armén i april -45. Balanserade på takbjälkar, i skorstenar, i skafferier, t o m bakom böcker i bokhyllor. Inbillar du dig att Berlins kvinnor har ljugit ihop dessa berättelser?
Kan inte vara lätt att vara Månsan i dessa dagar. För att dölja dina lögner försöker du nu byta samtalsämne och uppenbarligen har du inga som helst moraliska problem med att ljuga. Hoppas alla läsare noterar det.
Citat:
Stundtals -- ibland, stundtals, stundvis, periodvis, då och då, vid vissa tillfällen, emellanåt, alltemellanåt, understundom.

Människan påstår att gruppen ibland lämnade hålet i golvet, alltså satt dom där stundtals. Hur länge de satt i hålet och hur länge de var uppe och sprang är dessutom helt ointressant för trådens topic. Judar som gömmer sig under ett verkstadsgolv varken bekräftar eller dementerar någon förintelse.
Vad gulligt, du försöker din vana trogen slingra dig.
Som både Erleb och Klompe redan skrivit dig på näsan så står det svart på vitt att de inte stod på benen på två år. Det blir bara patetiskt när du slingrar dig.
En Månsan, han bekräftar att den som tror på dylika vittnesberättelser är totalt intelligensbefriade.
Citat:
Jag hade aldrig hört talas om dessa människor som säger sig ha gömt sig under ett verkstadsgolv. Sant eller falskt, det är långt ifrån omöjligt att historien skulle kunna vara sann.
Nej, du har inte hört talas om mycket alls du men eftersom du så envetet skriver i tråden så kanske du kan delge läsarna en överlevares vittnesberättelse som du anser vara trovärdig när det gäller homocidala gaskammare?
Citat:
Slingra dig inte, din simple bedragare. Fyra kvadratdecimeter kan aldrig vara två kvadratdecimeter. Du ljög och blev i vanlig ordning avslöjad.
Säger du att jag ljuger och kallar mig för bedragare? Här citerar jag ditt befängda uttalande:

”---Jag, som är en ganska storväxt karl på 95 pannor får utan vidare plats på utrymmet 4 kvadratdecimeter (2x2 dm). 25 st "Månsan" får därmed plats på en yta av 10x10 dm (1 kvm).
Fötterna kommer att stå lite på varandra men det gör ju ingen skillnad.

Till saken hör att jag antagligen är minst dubbelt så stor som genomsnittsjuden som packades in i gaskamrarna.
---”

https://www.flashback.org/sp27665651
Citera
2011-02-23, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Kan du inte redogöra för din egen tro? Vilka tror du får bödlarna att ''ljuga'' om folkmordet på judar än idag?

Nu försöker vi hålla oss till saken och inte sväva ut i en debatt om förintelsen i största allmänhet. Tror du på den judeslukande björnen och örnen i buren i Buchenwald? En överlevare var ju där och såg det hela, så vem är du att förneka att det var så?

Men för att nämna en “bödel”, nu när du ändå för saken på tal. Eichmann är ju en "bödel" som du gillar att åberopa stup i kvarten. Vad tycker du om hans berättelse om den blodsprutande massgravsgejsern utanför Lvov? Bloggen på Motpol länkar till protokoll från Eichmanns rättegång i Jerusalem, där han säger följande:

Citat:
Then I saw something else which was terrible: there was a pit, perhaps it was already closed. There welled up like a geyser blood...how should I say this...a jet of blood. I have never seen anything like it. As far as I was concerned this assignment was enough and I drove to Berlin and related this to Gruppenfuehrer Mueller.

http://www.nizkor.org/hweb/people/e/...on-010-02.html

Är det här trovärdigt, tycker du? Om du inte tycker att Eichmanns berättelse om hur en gejser av blod likt en stråle sprutade upp ur massgravar är trovärdig, varför tror du att han satt och berättade sådant skitprat under rättegången i Jerusalem? Påverkas inte Eichmanns allmänna trovärdighet av den här sortens uppenbara och absurda lögner?
Senast redigerad av Klompe 2011-02-23 kl. 20:26.
Citera
2011-02-23, 20:30
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klompe
Men för att nämna en “bödel”, nu när du ändå för saken på tal. Eichmann är ju en "bödel" som du gillar att åberopa stup i kvarten. Vad tycker du om hans berättelse om den blodsprutande massgravsgejsern utanför Lvov? Bloggen på Motpol länkar till protokoll från Eichmanns rättegång i Jerusalem, där han säger följande:

Är det här trovärdigt, tycker du? Om du inte tycker att Eichmanns berättelse om hur gejsrar av blod sprutar upp ur massgravar är trovärdig, varför tror du att han satt och berättade sådant skitprat under rättegången i Jerusalem? Påverkas inte Eichmanns allmänna trovärdighet av den här sortens uppenbara och absurda lögner?

Synnerligen trovärdigt om man nu inte tror att liknelsen med en gejser automatiskt innebär att blodet sprutade flera meter upp i luften likt ursprungsgejsern på Island.
Men så korkad är väl ingen vara som inte läser bibeln som fan.

Det har visats tidigare i denna avdelning i samband med mul och klövsjukeepedemi vad som kan inträffa i en massgrav en varm dag.
Den gången döda kadaver, men effekten är säkerligen densamma.
Vad tror du?
Att en massgrav med människolik en varm sommardag inte får någon effekt alls däruppe på ytan?

/VV
Citera
2011-02-23, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Synnerligen trovärdigt om man nu inte tror att liknelsen med en gejser automatiskt innebär att blodet sprutade flera meter upp i luften likt ursprungsgejsern på Island.
Men så korkad är väl ingen vara som inte läser bibeln som fan.

Det har visats tidigare i denna avdelning i samband med mul och klövsjukeepedemi vad som kan inträffa i en massgrav en varm dag.
Den gången döda kadaver, men effekten är säkerligen densamma.
Vad tror du?
Att en massgrav med människolik en varm sommardag inte får någon effekt alls däruppe på ytan?

/VV

Att Eichmann påstod att det var en gesjer, eller - för att använda hans egna ord, en "gejser", "pelare" eller "stråle" av blod - som sprutade upp ur massgraven är fullständigt klarlagt av Eichmanns vittnesmål i Jerusalem. Tror du på det vittnesmålet?
Citera
2011-02-23, 20:59
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Att Eichmann påstod att det var en gesjer, eller - för att använda hans egna ord, en "gejser", "pelare" eller "stråle" av blod - som sprutade upp ur massgraven är fullständigt klarlagt av Eichmanns vittnesmål i Jerusalem. Tror du på det vittnesmålet?

Absolut.
Det är inget konstigt alls, bara man inte tror på att strålen sprutade en massa metrar upp i luften likt ursprungsgejsern.
Men det tror väl inte ens du på att Eichman menade.

/VV
Citera
2011-02-23, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Absolut.
Det är inget konstigt alls, bara man inte tror på att strålen sprutade en massa metrar upp i luften likt ursprungsgejsern.
Men det tror väl inte ens du på att Eichman menade.

/VV

Eichmann sade att en stråle av blod - likt en gejser - sprutade upp ur massgraven vid Lvov. Menar du att han egentligen menade någonting annat? Varför det? Eichmann var en bildad, intelligent och verserad människa. Varför menar du att han skulle haft problem att formulera sig ordentligt?

Eichmann var där, du var det inte. Vad har du för rätt att ifrågasätta hans vittnesmål?
Citera
2011-02-23, 21:56
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Eichmann sade att en stråle av blod - likt en gejser - sprutade upp ur massgraven vid Lvov. Menar du att han egentligen menade någonting annat? Varför det? Eichmann var en bildad, intelligent och verserad människa. Varför menar du att han skulle haft problem att formulera sig ordentligt?

Eichmann var där, du var det inte. Vad har du för rätt att ifrågasätta hans vittnesmål?

Vad innebär ordet 'gejser' för dig?
Tror du Eichman menade Steamboat Geyser, världens största gejser enl Wikipedia (sprutar ca 90m upp i luften), eller menade han en mindre gejser med sin liknelse?
Det finns massor i olika storlekar och skepnader.

En annan liknelse på samma tema.

http://www.aftonbladet.se/nojesblade...icle6442756.ab

Hur långt tror du blodet sprutade?
Eller var det 'bara' så att det rann ganska friskt ur såret?

Här en liknelse till.

http://www.expressen.se/nyheter/1.10...-som-en-fontan

Blodet sprutade som en fontän tydligen.
Ska vi dra till med dessa?

http://www.google.se/imgres?imgurl=h...ed=0CE4Q9QEwBQ

Tror du att det var så blodet sprutade i Knutby?

Inser du verkligen inte att det är ganska vanligt att folk drar till med liknelser, när de berättar sin sak?
Man måste inte ta allt vad folk säger exakt på orden.

Här ett kommunalråd som påstår man cyklar fortare än tåget.

http://www.s-info.se/page/blogg.asp?id=545&blogg=18902

Tror du på att hon menar det exakt, eller tror du hon säger så för att visa på något fel?
Läser man dina inlägg verkar det nästan som om du tycker man ska tro på dessa 'liknelser' ordagrant.

Tillbaka till gejsern.
Här har du, iallafall enl speakern på denna video, världens minsta gejser.

http://www.youtube.com/watch?v=dlr7RZdxTW8

Tror du inte att det kan se ut något liknande på marken där det finns en massgrav?
Svara gärna på den frågan.

Dessutom, vad har det med vittnesmål om utrotningsläger och gaskammare att göra?

/VV
Citera
2011-02-23, 22:29
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlizzardKing
Kan du redovisa var jag har påstått att de inte ”suttit där alls”?

Det var du själv som tog upp gropfamiljen i tråden? Alla i forumet vet att du aldrig godkänner judars vittnesmål så det var helt uteslutet att du trodde på att judar bott under ett golv i två år.

Citat:
Kan inte vara lätt att vara Månsan i dessa dagar. För att dölja dina lögner försöker du nu byta samtalsämne och uppenbarligen har du inga som helst moraliska problem med att ljuga. Hoppas alla läsare noterar det.

Ingen i tråden har läst boken som diskuteras. Gissningarna om bokens innehåll är varken sanningar eller lögner tills vi vet vad står i boken. Recensenten som jag stödde min teori på hade kanske inte läst boken. Eller också hade han det, jag vet inte.

Citat:
Vad gulligt, du försöker din vana trogen slingra dig.
Som både Erleb och Klompe redan skrivit dig på näsan så står det svart på vitt att de inte stod på benen på två år. Det blir bara patetiskt när du slingrar dig.
En Månsan, han bekräftar att den som tror på dylika vittnesberättelser är totalt intelligensbefriade.

Har inte jag tvärtom förutsatt att de inte satt oavbrutet i sin grop (med stöd från ett av bokreferaten)? Jag tror exempelvis inte fyra man kan klara av sina toalettbestyr i en liten grop i två år.
Att nu yla om att jag köpt hela den 22-månaders grophistorien förefaller en aning bakvänt.

Citat:
Nej, du har inte hört talas om mycket alls du men eftersom du så envetet skriver i tråden så kanske du kan delge läsarna en överlevares vittnesberättelse som du anser vara trovärdig när det gäller homocidala gaskammare?

Som du väl känner till så gjorde jag det nyligen (inlägg 3146). Du har hittills inte kommenterat dessa ganska många vittnesmål. Du är mer än välkommen att göra det nu.

Citat:
Säger du att jag ljuger och kallar mig för bedragare? Här citerar jag ditt befängda uttalande:

”---Jag, som är en ganska storväxt karl på 95 pannor får utan vidare plats på utrymmet 4 kvadratdecimeter (2x2 dm). 25 st "Månsan" får därmed plats på en yta av 10x10 dm (1 kvm).
Fötterna kommer att stå lite på varandra men det gör ju ingen skillnad.

Till saken hör att jag antagligen är minst dubbelt så stor som genomsnittsjuden som packades in i gaskamrarna.
---”

https://www.flashback.org/sp27665651

Där ser du själv. Svart på vitt att du ljög, 4 dm2 och inte 2 dm2 som du lögnaktigt påstod.
Nå. Ljög du eller talade du sanning när du ändrade siffran från 4 till 2?

I vilket avseende var det uttalandet befängt förresten? Mitt uttalande alltså, inte din förvrängda version.
Citera
2011-02-23, 23:10
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Där ser du själv. Svart på vitt att du ljög, 4 dm2 och inte 2 dm2 som du lögnaktigt påstod.

BlizzardKing kanske tror att 2x2dm blir 2dm2.

/VV
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in