Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-23, 15:27
  #1
Medlem
Ska flytta till Örebro och kollar olika bredband. Det billigaste alternativet är Universal Telecom 100/10 fiber och undrar helt enkelt vad folk har för erfarenheter av det företaget? Hade själv aldrig hört talas om det innan. Ska plugga så varje krona jag kan spara är bra, därför jag är intresserad av just det billigaste (så länge det fungerar).
Citera
2018-09-23, 15:45
  #2
Medlem
Speedyoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marre023
Ska flytta till Örebro och kollar olika bredband. Det billigaste alternativet är Universal Telecom 100/10 fiber och undrar helt enkelt vad folk har för erfarenheter av det företaget? Hade själv aldrig hört talas om det innan. Ska plugga så varje krona jag kan spara är bra, därför jag är intresserad av just det billigaste (så länge det fungerar).

Haft det i ett antal år och är rätt missnöjd. Enda anledningen att jag har skiten är att det var enda alternativet när de grävde ner fibern.

Det är helt okej när det faktiskt funkar.
Problemet är när det väl uppstår något problem, vilket varit rätt ofta i perioder. Kundservicen är katastrofal med värdelösa öppettider och alla reservdelar skickas från moderbolaget i Tyskland så när nätverket är nere kan det ta dagar innan de får upp det igen.
Bara hänt mig en gång på flera år men jävlar vad arg jag var. Nätverket låg helt nere i över en vecka och första 3 dagarna vägrade de erkänna att felet var på deras nätverk, utan beskyllde mig (standard hos deras kundtjänst) för att sedan efter typ 3 samtal plus massa gnäll i live chatten erkänna att något gått sönder men att de väntade på reservdelar, men att ingen kunde laga det förrän efter helgen då alla tekniker var lediga över helgen.

Skulle inte rekommendera om du behöver ett stabilt seriöst nätverk. Om du inte bryr dig att det kraschar då och då och att kundservicen är omöjligt att nå (katastrofala öppettider) så kan det väl vara värt det just för att de är billigare.
__________________
Senast redigerad av Speedyoo 2018-09-23 kl. 15:53.
Citera
2018-09-23, 15:59
  #3
Medlem
Grisbrottarens avatar
Jag har haft Universal Telecom som tjänsteleverantör i min fiberuppkoppling som sköts av Ip-only, och är varken nöjd eller missnöjd. Det har bara fungerat med 100/10, så jag har väl inte kontrollerat bandbredden, eftersom jag inte är beroende av maxhastigheten.

Är det Ip-only du har i fastigheten, eller något liknande, så att du kan välja mellan olika leverantörer? I så fall tror jag inte det spelar så stor roll vilken du anlitar. Jag har själv hoppat mellan fem olika sedan jag fick fiber, allteftersom de har introduktionserbjudanden för nya kunder på halva priset i några månader.
Citera
2018-09-23, 16:06
  #4
Medlem
Låter inte optimalt. Kanske värt att betala 50-lappen extra i månaden för ett mer säkert företag.

openuniverse.se som står för tjänsten, så jag antar att jag skulle kunna göra nåt likande, är så jäkla kass på att komma ihåg sånt bara haha.
Citera
2018-09-23, 16:38
  #5
Medlem
Grisbrottarens avatar
Jag ser att du har ungefär samma utbud av tjänsteleverantörer med Openuniverse som jag har med Ip-Only. Just nu har Universal och Boxer kampanj med halva priset i ett halvår för nya kunder i Örebro, så du kan välja om du vill köpa av ett mer pålitlig och känt företag. Men det här varierar alltså och kampanjerna brukar gå fint omlott så att man kan hoppa till en ny när den gamla tar slut.

Du har ju också valt det billigaste alternativet med 100/10, så du verkar mer intresserad av priset än farten i fibern. Det kan väl hända att det varit lite trångt på kvällen med lagg när många utnyttjar bandbredden, men jag kan inte säga att det varit värre med den ena än med den andra leverantören.

Universal Telecom ägs förresten av AllTele, som är en av de andra leverantörerna på marknaden.
Citera
2018-09-25, 18:59
  #6
Medlem
janwindahls avatar
Flyttar lite.

Nätverk: trådlösa förbindelser --> Nätverk: fasta förbindelser
/Moderator
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback