Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-23, 14:29
  #1
Medlem
Hej!

Jag har hand om en grupp och kommer har föreläsningar för de. Ibland när jag stöter på en kvinna så kan ibland presentationen gå hur som helst. Oftast upplever jag att det är kyligt och en känsla av att de kanske inte vill prata med mig egentligen. Jag tar det som att det är mitt fel, så jag har för en lång tid sedan försökt. De kvinnliga bekanta som jag blir kompis med, är oftast de som lär känna mig på djupet. Det är de som man kanske lär känna genom middagsinbjudningar m.m.

Men övriga kvinnor som jag träffar någonstans går lite si och sådär. Oftast kyligt, kontakt. Tycker jag. Med manliga människor går det oftast bra och man blir oftast vänner eller i alla fall goda bekanta.

MEN! Det som jag har noterat är att jag får en HELT annan kontakt med kvinnor när jag har hand om de i grupp. Som nu, nu när jag föreläser för de och har hand om de. Så blir det vänliga småskratt, när jag inte ens försöker vara rolig. De ger fina leende och är mycket, mycket trevliga.

Är det av ren artighet och låtsas vara trevliga. Eller utstrålar man en annan personlighet när man blir någon form av ledare för de.

Jag är inte nedstämd, utan jag har accepterat att jag är dålig på att bygga en bekantskap självmant med kvinnor. Liksom, om jag inte träffar en kvinna genom en kompis som middagsinbjudning och så. Så blir kontakten oftast kylig, om jag själv hälsar på en kvinna på konfirmation eller liknade.

Så jag utstrålar lika vänlighet och artighet fortfarande. Så jag är inte nedstämd eller så. Så jag vet inte alls om jag kanske på ett undermedvetet utstrålar någonting annat när jag föreläser eller på någon annan sammanhang har hand om en grupp.

Kan det här bara kanske handla om att de bara är artiga eller blir jag omtyckt på riktigt?
Citera
2018-09-23, 14:48
  #2
Medlem
En som föreläser lägger man ju märke till mer och kanske är enklare att ta kontakt med. Jag tror de gillar dig annars skulle de nog inte varit så trevliga.
Citera
2018-09-23, 15:01
  #3
Medlem
BigFatCones avatar
Enkelt. När du föreläser så utstrålar du kompetens och självsäkerhet. När du inte bara snackar med folk så gör du det inte.
Citera
2018-09-23, 16:07
  #4
Medlem
vetenskapsintoleras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Enkelt. När du föreläser så utstrålar du kompetens och självsäkerhet. När du inte bara snackar med folk så gör du det inte.

Dis.
Citera
2018-09-23, 16:30
  #5
Medlem
BigFatCones avatar
Jag kan utveckla det lite. Titta på en person som pratar om något den kan mycket om eller har stort intresse för/av. Jämför sen med någon som bara kallpratar eller slösnackar.
Citera
2018-10-01, 08:29
  #6
Medlem
Lär dig gärna skillnaden på de och dem så kanske det går ännu bättre XD. Eller dina eventuella powerpoints blir bättre.
Citera
2018-10-01, 16:03
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekilas
Lär dig gärna skillnaden på de och dem så kanske det går ännu bättre XD. Eller dina eventuella powerpoints blir bättre.
Utveckla. Hur menar du?
Citera
2018-10-01, 16:05
  #8
Medlem
Denoms avatar
De vill såklart framstå som duktiga jämte alla andra kvinnorna i gruppen, behöver inte ha så mycket med dig att göra.
Citera
2018-10-01, 16:15
  #9
Moderator
Kyrpators avatar
Om du är den ende mannen i rummet så kommer de att tävla med varandra om din uppmärksamhet, även om de inte finner dig attraktiv.
Citera
2018-10-03, 07:44
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Om du är den ende mannen i rummet så kommer de att tävla med varandra om din uppmärksamhet, även om de inte finner dig attraktiv.
Jag har aldrig hört att kvinnor agerar på detta vis.
Citera
2018-10-03, 07:45
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
De vill såklart framstå som duktiga jämte alla andra kvinnorna i gruppen, behöver inte ha så mycket med dig att göra.
Är man duktig för att man småskrattar m.m?
Citera
2018-10-03, 10:19
  #12
Medlem
Dels vill kvinnorna uppfattas som sympatiska av de andra i gruppen genom att vara vänliga och ge respons på det du säger, dels blir det ett helt annat möte när en person möter en hel grupp än när man möts bara en man och kvinna. Om du pratar med en enskild kvinna kanske hon vill förmedla att hon inte är intresserad av dig som man och tar därför avstånd genom att vara lite kylig. Jag är ibland försiktig med att vara alltför entusiastisk eftersom det (ibland) tydligen har tolkats som att jag är flirtig. Är du intensiv som person när du pratar så kanske du ska "tagga ner"? Jag tolkar ditt sätt att skriva på som att du inte är från Sverige, i så fall kan det finnas kulturella skillnader i hur man samtalar, hur nära inpå man går o.s.v.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback