Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-23, 12:51
  #1
Medlem
elektronikfreaks avatar
Kort och enkel fråga - vad föredrar du som en värmande tröja höst-, vinter- och vår. En tröja av lummull eller en av merinoull?

Nu syftar jag alltså på tröjor som är av 100% av respektive dvs INGEN syntetinblandning eller liknande. För och nackdelar med respektive?
Citera
2018-09-23, 13:20
  #2
Medlem
Du har uppmärksammat ett uselt knep att ta mer betalt för en identisk produkt. Skillnaderna är så små och motiverar inte t.ex. användandet av mulesing. Hur du upplever ullen kan också härledas till annan behandling av fibrer och textilen.
Vill du ha alternativ till ull så tycker jag alpacka borde vara första val.

Vanlig lamm-ull är mitt val, med hänvisning till ovan om kraven höjs över det som lamm-ull levererar.
Citera
2018-09-23, 13:25
  #3
Medlem
Jellohs avatar
Gärna bägge, en undertröja i merinoull närmast huden och lammull som mittplagg och så fårull ytterst.
Men jag är en sån där skogsmänniska, skulle röra mig mest i stan skulle jag nog gå omkring i nån fånig cardigan i merino av nåt överprisat märke.
Citera
2018-09-23, 14:09
  #4
Medlem
elektronikfreaks avatar
Nu bor jag året-runt på Solen och Vindarnas Ö - Öland så mestadels är det ute i naturen jag vistas. Inte nämnvärt mycket i Borgholm eller Kalmar så det är alltså något som ska vara skönt och praktiskt och icke desto minst värmande under den något mer kyliga perioden än den perioden då våra badstränder över överbefolkade av svettiga pigmentstinna turister.

Att det behövs något över den sköna ulltröjan när tempen visar på 10 minusgrader och vindstyrkan är uppe i orkanstyrka och Kalmarsund är ett rytande inferno är jag fullt införstådd med, utan frågan är som sagt vad som är skönast att ha under den täta vindtygsjackan?
Citera
2018-09-23, 16:03
  #5
Medlem
Jellohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Nu bor jag året-runt på Solen och Vindarnas Ö - Öland så mestadels är det ute i naturen jag vistas. Inte nämnvärt mycket i Borgholm eller Kalmar så det är alltså något som ska vara skönt och praktiskt och icke desto minst värmande under den något mer kyliga perioden än den perioden då våra badstränder över överbefolkade av svettiga pigmentstinna turister.

Att det behövs något över den sköna ulltröjan när tempen visar på 10 minusgrader och vindstyrkan är uppe i orkanstyrka och Kalmarsund är ett rytande inferno är jag fullt införstådd med, utan frågan är som sagt vad som är skönast att ha under den täta vindtygsjackan?

Jag äger 2 såna, och de är de bästa jag äger. https://www.varusteleka.com/en/produ...l-hoodie/30651
Citera
2018-09-23, 16:07
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jelloh
Jag äger 2 såna, och de är de bästa jag äger. https://www.varusteleka.com/en/produ...l-hoodie/30651
Kunde googla men frågar dig istället, hur tvättar du de där kläderna, behövs specialtvättmedel?
Citera
2018-09-23, 16:12
  #7
Medlem
Jellohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Kunde googla men frågar dig istället, hur tvättar du de där kläderna, behövs specialtvättmedel?

Det bästa är ju att ullen är rätt så självrengörande, de är omöjliga att få att lukta skit om man bara vädrar dem och skakar ibland, annars kör jag handtvätt med ylletvättmedel när det känns orimligt länge sedan.
Citera
2018-09-25, 13:16
  #8
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Kunde googla men frågar dig istället, hur tvättar du de där kläderna, behövs specialtvättmedel?
Det är inte så ofta jag tvättar ullkläder oavsett om det är lammull eller merinoull. Brukar bara hänga (eller lägga) ut dom över natten fuktiga och dimmiga nätter och sedan skaka dom lite lätt och låta dom få hänga och torka fritt inomhus. Men när det väl ska tvättas så använder jag Woolcare Ulltvättmedel.

Bild: Woolcare Ulltvättmedel

Vintertid när vi har snö och kyla är det många som rekommenderar att man lägger ut ullkläder i snön över natten. Gärna lägga lite snö över dom så de är täckta av snö. Men detta förutsätter naturligtvis att det är många minusgrader och INTE någon blötsnö.
Citera
2018-09-25, 13:20
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Det är inte så ofta jag tvättar ullkläder oavsett om det är lammull eller merinoull. Brukar bara hänga (eller lägga) ut dom över natten fuktiga och dimmiga nätter och sedan skaka dom lite lätt och låta dom få hänga och torka fritt inomhus. Men när det väl ska tvättas så använder jag Woolcare Ulltvättmedel.

Bild: Woolcare Ulltvättmedel

Vintertid när vi har snö och kyla är det många som rekommenderar att man lägger ut ullkläder i snön över natten. Gärna lägga lite snö över dom så de är täckta av snö. Men detta förutsätter naturligtvis att det är många minusgrader och INTE någon blötsnö.
Samma satt man kan rengora mattor pa vintern. Min mormor gjorde sa ibland.
Citera
2018-09-25, 14:25
  #10
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Samma satt man kan rengöra mattor på vintern. Min mormor gjorde sa ibland.
Exakt. Men detta förutsätter naturligtvis att att det är "äkta" ullmattor. Dagens syntetmattor rengör man på helt andra sätt.
Citera
2018-09-25, 14:33
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Exakt. Men detta förutsätter naturligtvis att att det är "äkta" ullmattor. Dagens syntetmattor rengör man på helt andra sätt.
Tror inte det rengor mindre med snotvatt pa andra material MEN daremot luktar nog andra material ganska illa om man inte tvattar dem i maskin. Eller beroende pa om det ar tex bomull sa kan smutsen sugas in i materialet och da fungerar snotvatt endast pa ytlig smuts.
Citera
2018-09-25, 15:07
  #12
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Tror inte det rengor mindre med snotvatt pa andra material MEN daremot luktar nog andra material ganska illa om man inte tvattar dem i maskin. Eller beroende pa om det ar tex bomull sa kan smutsen sugas in i materialet och da fungerar snotvatt endast pa ytlig smuts.
Att lägga ut ullmattor i snön vintertid gjorde man och gör man väl fortfarande eftersom det är väldigt avancerat att tvätta dom. Den vanligaste typen av ullmattor är sk "äkta" mattor dvs handknutna mattor från Orienten sk orientaliska mattor. Ullen kommer vanligtvis från får. Den största risken med ullmattor vid tvätt är att de krymper så tvätt måste göras av företag som verkligen kan tvätta äkta mattor.

Vad beträffar bomullsmattor så kommer de ju från växtriket så de tvättar man ju på helt andra sätt.

Syntetmattor kan man om de är mindre bara slänga in i tvättmaskin eller stor balja.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback