Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-09-25, 23:08
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disko-Bosse
Många killar/vissa män utan mycket erfarenhet har ju lite svårt att förstå det där (pratar om ditt ex, inte nuvarande man). Män och kvinnor sörjer olika.
Kvinnor medans relationen pågår och när de väl beslutat sig för att gå så är de oftast helt färdiga och anses i mäns ögon vara iskalla. Medans mannen i sin tur blundat/inte tagit signalerna m.m. på allvar och först nu fattat var som händer och sker (för sent förstås) och sörjer/lider långt efteråt.

För övrigt tycker jag du verkar var en reko tjej som finns där för exet även fast du verkligen inte behöver. Det är jobbigt att se någon som en gång varit ens hela värld, lida, men det ger tyvärr allt oftast falskt hopp.
Ja, jag håller helt med dig om att den skillnaden mellan könen generellt finns, men det verkar vara ganska vanligt att män inte är medvetna om den så många tror att tjejerna kallt hoppar av som någon tillfällets nyck.

Att medvetet såra någon som man tycker om känns ju vidrigt, men helt klart så är nog ”ryck av plåstret direkt” metoden att föredra i det läget.
Citera
2018-09-25, 23:18
  #26
Medlem
Tack för alla era svar! Ös på med mer vettja!

Det är som sagt olika för varje person hur snabbt/långsamt man går vidare och processar. Mycket tror jag handlar om ens egna självkänsla och även hur jävla kär eller inte kär man var i sitt ex.

Mitt exvar min första kärlek, min första pojkvän. Tror även den delen har en stor orsak till at jag har så svårt att släppa honom.

Jag vill gå vidare. Jag vill finna en ny kille. Men tanken att ens krama en kille får mig att bli äcklad. När jag skriver med killar på dejtingsidor som nämner något om sex blir jag ännu mer äcklad.

Jag blir som en frusen isklump så fort jag tänker att jag ska träffa en ny kille och börja dejta. Antar jag inte är där ännu. Måste väl komma över mitt ex.

Men hur fasen lång tid ska det ta egentligen tills dessa känslor släpper och det känns helt jävla okej att dejta killar?
Citera
2018-09-25, 23:40
  #27
Medlem
Forbaless avatar
Beror helt på omständigheterna, åldern, livssituationen osv. Var relationen bra och avslutet okej kan det ta relativt kort tid och då handskas man kanske med tankar om vad det skulle kunna blivit osv. Var relationen dålig och avslutet jobbigt kan det ta väldigt lång tid. En del återhämtar sig aldrig helt från en skadlig relation med ett jobbigt uppbrott.
Citera
2018-09-26, 00:25
  #28
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoaT11
Hur lång tid tog det för er att helt kommer över ert ex? Med komma över menar jag när ni inte tänkte på exet som att det kunde bli ni igen, när ni helt enkelt slutade ha honom/henne i tankarna varje dag, när ni kunde klara av att börja dejta andra utan att exet fanns i bakhuvudet.

Tog det månader? År?

Jag vet med mig själv om jag och mitt ex skulle träffas idag skulle jag efter vårt möte hela tiden tänka på honom. Och det är för mig inte att vara över någon. Jag mår även dåligt av att tänka mig honom med en annan tjej. Det är inte heller att vara över sitt ex.

Om vi säger så här. Jag är trött på att tänka och känna för någon som varken tänker eller känner för mig på samma sätt. Så ja, jag vill gå vidare. Men det tar väl tid antar jag...
Några år innan jag dumpade henne.
Citera
2018-09-26, 00:42
  #29
Medlem
Man säger att det tar ca 8 månader att gå vidare om man älskat någon och blir lämnad.
Citera
2018-09-26, 01:34
  #30
Medlem
Demetrioss avatar
Det beror på hur mycket man älskade sitt ex och hur pass genuina var känslorna. Somliga personer kan man inte glömma på många år, medan de andra kan man knappast komma ihåg efter ett par månader. Det är sorgligt nog men sådant är livet.
Hata inte honom och tar inte illa upp, bli inte arg för det gör bara värre. Förtryck inte minnena utan välj bara godaste av dem och låt dem vara. Det hjälper.
Se det som en saga som en gång hade hänt dig och sen tog slut. Då blir det lättare att lugna sig. Goda sagor tar inte alltid slut ? annars förvandlas de i vanliga tråkiga historier.
Av någon anledning tänkte jag idag på lilla Moa och hur hon mår och huruvida fick hon äntligen sina nycklar tillbaka. Nej jag är bara nyfiken och inget annat.
Edit: Efter ca 6-8 månader blir det lättare så du ska nog inte äcklas av tanken på att dejta ånyo. Tiden läker.
__________________
Senast redigerad av Demetrios 2018-09-26 kl. 02:03.
Citera
2018-09-26, 21:54
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Demetrios
Det beror på hur mycket man älskade sitt ex och hur pass genuina var känslorna. Somliga personer kan man inte glömma på många år, medan de andra kan man knappast komma ihåg efter ett par månader. Det är sorgligt nog men sådant är livet.
Hata inte honom och tar inte illa upp, bli inte arg för det gör bara värre. Förtryck inte minnena utan välj bara godaste av dem och låt dem vara. Det hjälper.
Se det som en saga som en gång hade hänt dig och sen tog slut. Då blir det lättare att lugna sig. Goda sagor tar inte alltid slut ? annars förvandlas de i vanliga tråkiga historier.
Av någon anledning tänkte jag idag på lilla Moa och hur hon mår och huruvida fick hon äntligen sina nycklar tillbaka. Nej jag är bara nyfiken och inget annat.
Edit: Efter ca 6-8 månader blir det lättare så du ska nog inte äcklas av tanken på att dejta ånyo. Tiden läker.

Jag älskade mitt ex otroligt mycket. Han var inte bara en pojkvän utan även en riktigt kompis som jag kunde berätta allt för. När han lämnade mig lämnade han också alla mina känslor jag hade kvar för honom. Det blev liksom "Jaha nudå?" Vad skulle jag göra av med alla dessa känslor.

I 4,5 månader har jag kämpat med att jaga bort mina känslor för mitt ex. För jag kunde ju inte sitta och ha de kvar, eller hur? Men att jaga bort känslor går inte.

Idag sitter jag här och har fortfarande känslor för mitt ex. De är inte lika starka men känslor för mitt ex, ja det har jag.

Jag försöker gå vidare. Men det skär i hjärtat bara att smsa med mitt ex. Det skär i hjärtat bara att se en bild på honom. Kanske kommer den känslan alltid vara så?

Om du undrar med mina nycklat, ja mitt ex har de kvar. Han får ha dom tills jag behöver dom helt enkelt...
Citera
2018-09-26, 23:29
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoaT11
Jag älskade mitt ex otroligt mycket. Han var inte bara en pojkvän utan även en riktigt kompis som jag kunde berätta allt för. När han lämnade mig lämnade han också alla mina känslor jag hade kvar för honom. Det blev liksom "Jaha nudå?" Vad skulle jag göra av med alla dessa känslor.

I 4,5 månader har jag kämpat med att jaga bort mina känslor för mitt ex. För jag kunde ju inte sitta och ha de kvar, eller hur? Men att jaga bort känslor går inte.

Idag sitter jag här och har fortfarande känslor för mitt ex. De är inte lika starka men känslor för mitt ex, ja det har jag.

Jag försöker gå vidare. Men det skär i hjärtat bara att smsa med mitt ex. Det skär i hjärtat bara att se en bild på honom. Kanske kommer den känslan alltid vara så?

Om du undrar med mina nycklat, ja mitt ex har de kvar. Han får ha dom tills jag behöver dom helt enkelt...

Vill du verkligen gå vidare och att känslorna ska svalna - sluta ha kontakt! Be honom lämna tillbaka nycklarna! Det förstår du väl själv att det är ett sätt att ha "kvar honom" att hålla ett hopp vid liv, att inte klippa. Du måste ju erkänna för dig själv att det är över.
En annan regel, vänta inte på att alla känslor försvinner. Börja agera som att de gjort det även om det känns fel. Se till att gå ut och träffa vänner. Aktivera dig. Träna. Även om det känns konstigt, kanske gå på nån dejt. Du behöver ju inte inleda nått eller ha sex men bara exponera dig lite. Du behöver ju inte göra det direkt men vänta inte på att alla känslor försvinner för att agera som om du går vidare.

Vad var orsaken till att det tog slut och hur länge var ni tillsammans?
Citera
2018-09-27, 08:56
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt
Vill du verkligen gå vidare och att känslorna ska svalna - sluta ha kontakt! Be honom lämna tillbaka nycklarna! Det förstår du väl själv att det är ett sätt att ha "kvar honom" att hålla ett hopp vid liv, att inte klippa. Du måste ju erkänna för dig själv att det är över.
En annan regel, vänta inte på att alla känslor försvinner. Börja agera som att de gjort det även om det känns fel. Se till att gå ut och träffa vänner. Aktivera dig. Träna. Även om det känns konstigt, kanske gå på nån dejt. Du behöver ju inte inleda nått eller ha sex men bara exponera dig lite. Du behöver ju inte göra det direkt men vänta inte på att alla känslor försvinner för att agera som om du går vidare.

Vad var orsaken till att det tog slut och hur länge var ni tillsammans?

Jo jag vet. Jag måste sluta ha kontakt med honom. Jag måste sluta spana in honom i sociala medier. Jag lever väl än på hoppet. Det gör ju inte mig nåt att göra allt detta. Det gör mig bara ännu mer ledsen.

Jag aktiverar mig. Tro mig. Hittar på något jämt efter jobbet och varje helg. Har inte tagit det lugnt en enda helg sedan det tog slut mellan oss. Jag har dejtat killar sen det tog slut mellan oss. Lita som jag tvingat mig själv att göra det fast jag inte velat. Det kanske man inte ska göra? Men jag gjorde det nog också för tidigt, att dejta alltså.

Egentligen borde jag chilla på "dejta" fronten. För jag gillar att vara singel. Det är okej. Så jag väntar inte på att känslorna ska försvinna. Jag gör ju saker hela tiden!!!

Vi var tillsammans nästan 2 år. Han gjorde slut med mig. Hans känslor hade svalnat. Han såg oss som kompisar. Men jag var ju fortfarande så jävla kär i honom. Så tror denna kärlek och breakup kommer ta sin lilla tid för mig..
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback