Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-23, 11:21
  #1
Medlem
Hej allihopa!
ibland vet jag inte var ska jag posta mina meddelande och jag är ny här och om man får inte posta frågan här så bara skicka till mig.
min fråga är att jag har svårt med fysik 1 och speciallt känner jag att fusik ergo har komplicerat frågor. Kan någon tipsa mig vad ska jag göra för att bli bättre i fysik? jag känner inte mig att jag klarar uppgifter som finns i boken,. 😞
Citera
2018-09-23, 11:23
  #2
Medlem
Appelskrutten123s avatar
Läser du teorin först innan du försöker uppgifterna?
Citera
2018-09-23, 11:37
  #3
Medlem
Piuss avatar
Hur gammal är du? Med tanke på hur du skriver så skulle jag föreslå att du övar upp din läsförståelse på svenska lite (antar att du har utländsk bakgrund) så blir det lättare att förstå frågorna. Sen så skulle jag se till att träna upp matematiken som behövs också, då går det oftast att direkt se hur man ska ställa upp problemet för att lösa det. Lycka till!
Citera
2018-09-23, 11:55
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pius
Hur gammal är du? Med tanke på hur du skriver så skulle jag föreslå att du övar upp din läsförståelse på svenska lite (antar att du har utländsk bakgrund) så blir det lättare att förstå frågorna. Sen så skulle jag se till att träna upp matematiken som behövs också, då går det oftast att direkt se hur man ska ställa upp problemet för att lösa det. Lycka till!

jag är 18 år och från syrien, men min lärare är inte så bra på fysik och jag kan inte vet hur jag ska lösa uppgifterna för jag har inga läxhjälp. vad menar du med matematiken?
Citera
2018-09-23, 11:57
  #5
Medlem
Piuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starwarrs12
jag är 18 år och från syrien, men min lärare är inte så bra på fysik och jag kan inte vet hur jag ska lösa uppgifterna för jag har inga läxhjälp.
Har du en fysiklärare som inte är så bra på gymnasiefysik? Byt skola omedelbart!
Citera
2018-09-23, 12:01
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pius
Har du en fysiklärare som inte är så bra på gymnasiefysik? Byt skola omedelbart!

jag tror att han är bra men jag tror också att han förklarar bara till E nivå. jag kan inte fixa mig och jag kan inte hitta heller någon som kan hjälpa mig speciallt den ergo 1 har svåra uppgifter.
Citera
2018-09-23, 12:13
  #7
Medlem
Piuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starwarrs12
jag tror att han är bra men jag tror också att han förklarar bara till E nivå. jag kan inte fixa mig och jag kan inte hitta heller någon som kan hjälpa mig speciallt den ergo 1 har svåra uppgifter.
Först säger du att han inte är bra, sen att han är bra? Jag förstår inte vad du menar med att han förklarar till "E nivå". Vad menar du med "fixa mig"? Om inte läraren kan hjälpa dig, byt lärare!
Citera
2018-09-26, 15:07
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starwarrs12
jag tror att han är bra men jag tror också att han förklarar bara till E nivå. jag kan inte fixa mig och jag kan inte hitta heller någon som kan hjälpa mig speciallt den ergo 1 har svåra uppgifter.

Kan det vara så att du har samma lärare i alla ämnen och försöker läsa in högskolekompetens? Läraren kanske inte är specifikt fysiklärare. För mig funkar video bäst, det finns många genomgångar på youtube när det gäller fysik1. Testa att kolla på en genomgång av en del inom fysiken du tycker är knepig och se om du förstår uppgifterna sen.
Citera
2018-09-26, 20:57
  #9
Medlem
Skit i ergo fysik och köp Heureka! samt den separata lösningsmanualen sen får du lära dig från lösta exempel.

Man behöver ingen lärare för fysik 1 det enda man gör är att multiplicera runt olika variabler. Jag tog kursen på distans och fick högsta betyg.

Videor som någon annan tipsade om är bra, kolla in Thomas Sverin, han har genomgångar om precis allt.
__________________
Senast redigerad av Josef.K.33 2018-09-26 kl. 21:01.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback