Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-23, 10:39
  #1
Medlem
MIBRs avatar
Hej!

Förstår inte riktigt, hade semester nu under juli till i början av augusti.. förra lönen var som vanligt, men denna lön förstår jag mig inte på riktigt..

Har fått 4000:- mindre i månadslön, samt 3500 i semesterbetalda dagar, sen har dom gjort ett avdrag på en lika stor summa med benämningen: "Semesteravdrag" där dom dragit 3500:-.. har googlat men inte hittat vad som menas, varför får jag inte betalt i augusti för min uttagna semester? (Har betalda semesterdagar)

Kan det ha nånting att göra med att jag har gått upp ungefär 5000:- i månadslön sen jag började? (mars 2017) Eller?

Mvh förvirrad kille
Citera
2018-09-23, 10:54
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MIBR
Hej!

Förstår inte riktigt, hade semester nu under juli till i början av augusti.. förra lönen var som vanligt, men denna lön förstår jag mig inte på riktigt..

Har fått 4000:- mindre i månadslön, samt 3500 i semesterbetalda dagar, sen har dom gjort ett avdrag på en lika stor summa med benämningen: "Semesteravdrag" där dom dragit 3500:-.. har googlat men inte hittat vad som menas, varför får jag inte betalt i augusti för min uttagna semester? (Har betalda semesterdagar)

Kan det ha nånting att göra med att jag har gått upp ungefär 5000:- i månadslön sen jag började? (mars 2017) Eller?

Mvh förvirrad kille

Började du i mars 2017 har du nog inte alla semesterdagar betalda 2018. Har du tex 25 semesterdagar så är väl ca:20 betalda, och 5 obetalda, om du började i mars 2017.

Måste vanligtvis jobba ett helt år innan för att få alla betalda. Hade du börjat i juli 2017 så hade du förmodligen enbart haft hälften av dina semesterdagar betalda.
__________________
Senast redigerad av Mittbena 2018-09-23 kl. 10:56.
Citera
2018-09-23, 10:56
  #3
Medlem
MIBRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittbena
Började du i mars 2017 har du nog inte alla semesterdagar betalda 2018. Har du tex 25 semesterdagar så är väl ca:20 betalda, och 5 obetalda, om du började i mars 2017.


Exakt, men hade 21 betalda och tog ut 20betalda. Står även att jag har 1betald semesterdag kvar på min lönespec.
Citera
2018-09-23, 10:57
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MIBR
Exakt, men hade 21 betalda och tog ut 20betalda. Står även att jag har 1betald semesterdag kvar på min lönespec.

Åfan, lät konstigt. Jag skulle kolla med löner direkt.
Citera
2018-09-23, 12:50
  #5
Medlem
Dotss avatar
Sannolikt så är värdet utav dina dagar enligt förra året och dagavdraget grundas i värdet av en dag nu, detta kan göra att man kan gå minus vid nyttjandet av semesterdagar.
Citera
2018-09-23, 13:08
  #6
Medlem
LuluBrooksies avatar
Har du fått vanliga semesterersättningen än då, för de dagar du hade innestående semester för? Kolla med löneavdelningen.
Citera
2018-09-23, 13:32
  #7
Medlem
MIBRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dots
Sannolikt så är värdet utav dina dagar enligt förra året och dagavdraget grundas i värdet av en dag nu, detta kan göra att man kan gå minus vid nyttjandet av semesterdagar.

Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Har du fått vanliga semesterersättningen än då, för de dagar du hade innestående semester för? Kolla med löneavdelningen.


Men om jag tar ut 20dagar semester ska jag väl få ta ut 20dagars betald semester och inte vara "ledig" 3 dagar utan betalt fast jag har 20 intjänade? Eller förstår jag fel?

Fick ju semesterbetalt nu, men dom drog ju tillbaka den? På min spec står det: Semesterlön betalda dagar sen en summa på 3500

sen under står det semesteravdrag och -3500
Citera
2018-09-23, 15:20
  #8
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MIBR
Men om jag tar ut 20dagar semester ska jag väl få ta ut 20dagars betald semester och inte vara "ledig" 3 dagar utan betalt fast jag har 20 intjänade? Eller förstår jag fel?

Fick ju semesterbetalt nu, men dom drog ju tillbaka den? På min spec står det: Semesterlön betalda dagar sen en summa på 3500

sen under står det semesteravdrag och -3500
Det låter märkligt. När började du din anställning?
Citera
2018-09-23, 20:27
  #9
Medlem
MIBRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Det låter märkligt. När började du din anställning?

Mitten maj 2017
Citera
2018-09-23, 20:58
  #10
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MIBR
Mitten maj 2017
Då ska du ha betald semesterersättning för semesterdagarna månaden därpå OCH betald lön under tiden du tog ut semestern. Semesterersättning baseras på din månadslön.

Prata med ditt fackförbund om du inte får hjälp. Jag vet inte om din arbetsgivare skrivit fel eller hur hans program funkar men det kan finnas anledning till att han/hon gjort minuspost för att få det att stämma. Det behöver inte vara fel.
__________________
Senast redigerad av LuluBrooksie 2018-09-23 kl. 21:03.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback