Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-23, 10:34
  #1
Medlem
Hej!
Har planer på att köpa en husvagn och behöver därmed byta bil. Jag försöker sondera terrängen, men det är svårt att hitta något vettigt tycker jag.
Jag behöver en bra dragbil som får dra minst 2000 kg. Automat. Diesel eller bensin spelar ingen roll. Helst sjusitsig. Fem personer, två vuxna och tre barn i bältesstol, måste färdas bekvämt. Inte heller för gammal bil. Har en 2008 idag, vill inte ha äldre i alla fall. Vill inte ge mer än 150000, kanske plus några tiotusenlappar.

Har ni några tips vad jag ska kolla på?
Citera
2018-09-23, 10:43
  #2
Medlem
Du har alltså BE-kort? För det blir svårt (läs omöjligt) att hitta en bil med dom kriterierna med en totalvikt under 1500 kg.
Diesel och automat låter ju rätt vettigt om man ska dra så förhållandevis tunga lass efter sig.
__________________
Senast redigerad av Vargtassan 2018-09-23 kl. 10:45.
Citera
2018-09-23, 14:35
  #3
Medlem
Tryckkokarens avatar
Med de kriterierna kommer du få svårt att hitta en bil, för det pristaket.

Subaru är antagligen den bästa bilen för att dra husvagn men de har inga sjusitsiga modeller vad jag vet.
Du får räkna med 100k till minst om du ska ha något som uppfyller dina krav.
Citera
2018-09-23, 17:39
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vargtassan
Du har alltså BE-kort? För det blir svårt (läs omöjligt) att hitta en bil med dom kriterierna med en totalvikt under 1500 kg.
Diesel och automat låter ju rätt vettigt om man ska dra så förhållandevis tunga lass efter sig.
Det stämmer, jag har BE. Glömde nämna det.
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Med de kriterierna kommer du få svårt att hitta en bil, för det pristaket.

Subaru är antagligen den bästa bilen för att dra husvagn men de har inga sjusitsiga modeller vad jag vet.
Du får räkna med 100k till minst om du ska ha något som uppfyller dina krav.
Det kanske är så svårt alltså. Har sett Touareg med 7-sits, men de blir gamla om man ska ha en för 150000:-.

Om man bortser från 7-sits då? Har sneglat lite mot passat 4-motion som man får dra en del med. Vilken modell av Subaru tänker du på? Åker man bekvämt i en Subaru?
Citera
2018-09-23, 17:48
  #5
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Nåt sånt här kanske?

https://www.blocket.se/goteborg/Volv...l_80342384.htm
Citera
2018-09-23, 19:32
  #6
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankiethesquealer
Det stämmer, jag har BE. Glömde nämna det.

Det kanske är så svårt alltså. Har sett Touareg med 7-sits, men de blir gamla om man ska ha en för 150000:-.

Om man bortser från 7-sits då? Har sneglat lite mot passat 4-motion som man får dra en del med. Vilken modell av Subaru tänker du på? Åker man bekvämt i en Subaru?
Subaru är världens bästa bilmärke. Tveklöst, de går aldrig sönder.
Skulle jämföra en Subaru med en Volvo, fast att Subarun är rolig att köra.
Samtidigt så är kontinuerlig fyrhjulsdrift och möjlighet att välja hög/lågväxel idealiskt för att dra släpvagn.

Subaru Outback skulle jag rekommendera, även om de är dyra så sparar du massa pengar på att slippa stå på verkstaden. Kolla på bilprovningens hemsida så förstår du vad jag menar, de är löjligt felfria.
Citera
2018-09-23, 22:46
  #7
Medlem
En sån här kanske.: Kia Sorento 2,2 CRDi AWD AUT 7-sits https://www.blocket.se/vi/81196068.htm
Pratade nyligen med en Sorentoägare som var väldigt nöjd med sin bil, 37" mil nära nog felfritt, drog hästtransport efter.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback