Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-23, 07:57
  #1
Medlem
TexasSwedes avatar
Bakgrund
Vi flyttar om lite här hemma, så jag tar över ett rum som hemmakontor, så jag får lite mer plats än idag. Eftersom jag håller på med utveckling/konsultverksamhet vid sidan om mitt vanliga jobb så vill jag inte bygga om/bygga ut min existerande dator, or riskera att den inte går att använda under några dagar. Jag har därför beslutat att bygga en ny dator från grunden. Jag tanker passa på att bygga en lite roligare dator, med RGB-belysning och eventuellt vattenkylning. Mest för att det är kul.

De senaste åren har jag inte haft tid att hänga med i allt som hänt på hårdvarumarknaden, så jag efterlyser lite synpunkter på komponenter jag funderar på, och eventuellt köpråd om jag ska välja något annat. Jag har heller aldrig kört vattenkylning, så jag tar gärna lite råd och synpunkter på det.
Eftersom jag bor i USA så vi behöver inte jaga de lägsta priserna i Sverige, utan istället är jag främst intresserad av bra komponenter. Min filosofi är hellre kvalitet än att spara några dollar. Samtidigt har jag inget behov av till exempel ett GTX 1080 Ti grafikkort, så det finns ingen anledning till att slänga pengar på något jag inte behöver.


Nuvarande dator
Min nuvarande dator är ungefär 3 år gammal, och har en Core i7-6700K 4GHz (överklockad till 4,4GHz), 32GB DDR4 XMP (överklockade) och ett GeForce GTX 660 Ti grafikkort från EVGA. Moderkortet är Gigabyte Z170X-UD3-CF, alltså med Z170-chipset. Kör med en 500 GB SSD (Samsung 850 EVO) sim primär enhet (för operativsystem och de flesta installerade programmen), och ett par traditionella hårddiskar av modellen större (4TB, 3TB och 1TB). Nätaggregatet är på 650W (Corsair RM650i) och lådan kommer också från Corsair.


Användarprofil
Jag spelar inte några spel (har inte tid med det), utan den används mest för programmering (Visual Studio, Eclipse, Domino Designer). Jag kör även Photoshop (Creative Cloud-suite), videoredigering, lite virtuella maskiner i VMWare Workstation, och MS Office.
Datorn står idag på dygnet runt, och jag använder en alkov i sovrummet som hemmakontor. Datorn är mycket tyst, så den stör inte. Men med det nya rummet så spelar ljudnivån inte lika stor roll, även om jag föredrar min dator tyst.


RGB-belysning
Så min första fråga är om vilket system för RGB-belysning jag ska välja. Eftersom jag bygger från grunden så behöver jag inte ta hänsyn till existerande komponenter, utan jag köper det som fungerar ihop. Jag lutar åt Asus Aura Sync, det har fått bra betyg i artiklar jag sett, och en säljare jag pratade med i "min" butik rekommenderade det före alternativen, till exempel RGB Fusion. Jag vill ha så mycket inställningsmöjligheter som möjligt. Synpunkter?


Moderkort
Under förutsättningen att jag väljer Aura Sync så begränsas utbudet av moderkort till Asus. Mina senaste moderkort har varit från MSI och Gigabyte, det var länge sedan jag använde Asus. Men de verkar vara helt ok.
Eftersom jag avser att använde en av de senaste (8:e generationen) Intel-processorer så måste det bli ett moderkort med Z370-chipset )om jag vill kunna överklocka, vilket jag förmodligen vill.
Alternativet är ett kort som bygger på H370. Det klarar inte överklockning, men har en del finesser som Z370 saknar, bland annat stöd för USB 3.1 och inbyggt wifi. Det verkar nu dock som on Z390 är på väg, som innehåller dessa funktioner med möjlighet till överklockning.
Mitt val just nu är Asus Prime Z370-A, möjligen en ROG Strix Z370-F Gaming, men det är tydligen en Prime Z390-A på väg. Det är ingen brådska med mitt datorbygge, så jag kan vänta en månad eller två. Jag tar gärna emot synpunkter på de två moderkorten ovan, om någon har erfarenhet av dem. Jag kommer köra minst en M.2 NVMe PCIe SSD (som primär disk), så två M.2 platser är nog minimum.


Processor
i7-8700K ligger bra till i pris ($329-$359), nästa steg upp blir rejält mycket dyrare. Jag vet att det finns några ganska snabba i5-modeller, i5-8600K är bara ett par procent långsammare enligt UserBenchMark , och den är $100 billigare. Men den har "bara" 6 trådar mot i7-8700K som har 12 trådar. Just i det här fallet skulle nog mitt ego välja i7-8700K, bara så att jag vet att jag har fler trådar, även om jag kanske inte använder dem speciellt ofta. En i7-8700 (utan K) går inte att överklocka, har lägre klockfrekvens och är bara marginellt billigare ($30, alltså mindre än 10%).
Det kommer ett antal nya Intel-processorer nästa månad, så förhoppningsvis går priserna ner på dagens processorer.
Jag vill nog inte gå mycket högre än $350 för processorn.


Minne
Jag har idag 32GB minne, men frågan är om jag behöver så mycket. Men när jag tittar efter så använder Windows just nu 14GB. Så 32GB är kanske vettigt. Någon som ha tankar på det? Minne har ju blivit ganska dyrt det senaste året eller så.
Det går ju annars att köpa 2x8GB nu, och utöka senare.
De minnen jag tittat på är följande:
Corsair Vengeance RGB (3200MHz, CL16 eller 3000MHz, 16CL) - kan bara visa en färg i taget på minnesmodulen.
Corsair Vengenace RGB Pro (3200MHz, CL16 eller 3000MHz, CL15) - har flera zoner för olika färger, men verkar vara osäkert om Aura Sync stöds.
Patriot Viper RGB (3200MHz, CL16 eller 3000MHz, CL15) - Dyrare än Corsair, men stöder Aura Sync (samt flera andra RGB-versioner)
G.Skill Trident Z RGB (3000MHz, CL16)
Vad finns det mer att välja på? Andra förslag? Krav: inga separata kablar, måste kontrolleras via bussen. Multipla zoner för olika färger, och stöd för Aura Sync.


Nätaggregat
Jag har beräknat att (nåja, Coolermaster gjorde det åt mig) att jag behöver ett 650W nätaggregat. För säkerhets skull väljer jag nog 750W eller 800W, så jag har lite extra om det skulle behövas.


Hårddiskar
För min primära hårddisk tänkte jag mig en Samsung Evo 970 M.2 NVMe PCIe på 500GB eller 1TB. Den senare är snabbare, men givetvis också dyrare. Jag har bra erfarenhet av Samsung. Vad finns det för alternative här?
Är det vettigt (blir det någon prestanda-förbring) om jag har två SSD-diskar och kör RAID på operativsystems-disken? RAID 0 eller RAID 1? Någon som har erfarenhet?
Om jag väljer 500GB för första disken så kanske jag installerar en 1TB 2.5" SSD, exempelvis Samsung 860 EVO, som sekundärdisk.


Vattenkylning, grafikkort och låda tar vi i nästa inlägg.
__________________
Senast redigerad av TexasSwede 2018-09-23 kl. 08:26.
Citera
2018-09-23, 09:25
  #2
Medlem
majxstros avatar
Hur kan ditt Windows använda 14gb minne?
Mitt Windows med Heroes of the storm uppe använder 6.8gb totalt.

Synpunkter på ditt datorbygge... Tycker det ser bra ut faktist.
Dock kommer du märka en liten skillnad på bytet av processor, du kommer märka skillnad men den kommer inte vara särskilt brutal - med andra ord inte värt pengarna just nu om du frågar mig.

Är detta behöver eller "villhöver"?

Kanske borde lägga pengarna på ett starkt grafikkort istället typ RTX 2080/Ti?
Citera
2018-09-23, 12:52
  #3
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majxstro
Hur kan ditt Windows använda 14gb minne?
Mitt Windows med Heroes of the storm uppe använder 6.8gb totalt.

Synpunkter på ditt datorbygge... Tycker det ser bra ut faktist.
Dock kommer du märka en liten skillnad på bytet av processor, du kommer märka skillnad men den kommer inte vara särskilt brutal - med andra ord inte värt pengarna just nu om du frågar mig.

Är detta behöver eller "villhöver"?

Kanske borde lägga pengarna på ett starkt grafikkort istället typ RTX 2080/Ti?

RAM behåller allt som laddats för att snabbt kunna växla mellan program utan att ladda om från HDD.
Om TS kör flera minneskrävande applikationer typ filmredigering så ligger data kvar i RAM. Först när en ny applikation inte får plats så kastas gammalt data ut till HDDen. Därför skiljer sig eran RAM-användning.
Citera
2018-09-24, 17:47
  #4
Medlem
TexasSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majxstro
Hur kan ditt Windows använda 14gb minne?
Mitt Windows med Heroes of the storm uppe använder 6.8gb totalt.

Synpunkter på ditt datorbygge... Tycker det ser bra ut faktist.
Dock kommer du märka en liten skillnad på bytet av processor, du kommer märka skillnad men den kommer inte vara särskilt brutal - med andra ord inte värt pengarna just nu om du frågar mig.

Är detta behöver eller "villhöver"?

Kanske borde lägga pengarna på ett starkt grafikkort istället typ RTX 2080/Ti?

Helt klart "villhöver".
Plus att jag har lite pengar över på mitt företagskonto, som jag måste använda upp innan årsskiftet, annars blir det skatt på dem...

Min nuvarande dator skulle säkert fungera ett eller ett par år till. Men den börjar bli lite långsam, så jag behöver installera om Windows från grunden. Och jag har inte möjlighet/råd att ha datorn nere I flera dagar. Därför vill jag bygga ett nytt system, så jag kan använda nuvarande systemet under tiden. Och då kan jag lika gärna uppgradera processorn till något snabbare, aven om det inte blir någon enorm skillnad.

Har inget stort behov av super-snabbt grafikkort, spelar som sagt inte nå gra spel. Så länge 4K-upplösning och flera skärmar stöds är jag nöjd; :-)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback