Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-23, 04:12
  #1
Medlem
Tja.

Jag är stolt över att starta denna tråd. Så.. Till ämnet.

Jag har sedan många år haft en blomväxt i en kruka. Krukan är relativt till blomman lång och smal. Jag har bitar av krossat porslin i botten på krukan för bra dränering. Blomman jag har är lång och ståtlig med svartgrön grönska. Jag vet inte vad det är för sorts växt jag har. Jag vet bara att när jag ser liknande så är det jag ser endast liknande. Min växt är tydligen I god jord. Den är fett me grym.

Fråga: Spelar det någon roll för tillväxten och hur växten växer om jag byter till en större eller annan form av kruka? Min teori är att en djup kruka ger länge växt. Ställe rötter)


PS. Det går lätt att ta reda på vilken växt jag har men jag orkar inte nu. Den påminner om en liten palm men med tre stammar från grundstammen.
Citera
2018-10-01, 20:40
  #2
Medlem
Tillväxten bör bli bättre med en större kruka. Man kan jämföra det med fiskar och dess tillväxt i ett akvarium.
Citera
2018-10-13, 13:40
  #3
Medlem
De allra flesta växter blir större ju större kruka dom sitter i. Någon sa att tumregeln är att växten blir dubbelt så stor som krukan. Det låter lite väl förenklat, men du hajar poängen. Naturligtvis är det också så att alla växter har en naturlig gräns för hur stora dom kan bli. En tomatplanta kommer aldrig bli stor som en ek, oavsett hur stor kruka du har den i. Det kan vara värt att researcha lite hur rotsystemet på plantan du ska flytta ser ut. Vissa växter har t ex rötter som tenderar att ligga rätt grunt, dvs inte så långt ner i jorden. Då är det lite waste att plantera dom i en djup kruka.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback