Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-22, 22:06
  #1
Medlem
Hej!

Fick struma (förstorad sköldkörtel) för ett tag sedan. Varit på VC som tog blodprov och som sedan skickade mig vidare till kirurgen som utförde en ultraljudsundersökning. Fick även göra en finnålspunktion (biopsi).

Läkarna har inte kunnat se någon anledning till förstoring. Ingen hormoninbalans till följd av över-/ underproduktion, fullt normala värden i övrigt. Blodprovet inkluderade även testet för autoimmuna sjukdomar (ANA, ENA eller vad det kan ha hetat, gissar att det testar för antikroppar) vilket var negativt.
Inga sjukdomar före eller efter att struman kom (en eller två förkylningar på ett par år bara).

Den kom på över en natt som en klump i halsen som växte snabbt. Efter ett par dagar (samtidigt som jag träffade läkarna) slutade den växa och gick tillbaka en del. Sedan dess (~3-4 månader sedan) har den pendlat lite i storlek över tid, krymper, växer, krymper osv. Detta verkar inte ha någon nämnvärd effekt på min hälsa, möjligtvis om det kan vara kopplat till att jag blir väldigt varm periodvis (svettas mycket) samt att jag har svårt att gå upp i vikt. Uppskattningsvis är svullnaden 1,5 x 3 cm, någon cm tjock kanske. Den är synlig i varje fall om man jämför med andra sidan (som också är något förstorad).

Nu till frågan. Kirurgen nämnde ingenting om ev. medicinering. Det enda vi beslutade om var att jag skulle ta ett blodprov om ett par månader (vilket är snart) för att se om den orsakar problem. Helst undviker jag givetvis operation. Därför slänger jag upp en fråga här för att se om någon har erfarenhet av "osynlig" struma, eller vetskap om att man kan medicinera trots att jag saknar andra symptom. Det känns ju inte helt bra att den skulle vara svullen i åratal?

Om ni behöver mer information så hojta till!

Tack på förhand!
Citera
2018-09-22, 22:36
  #2
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gluteny
Läkarna har inte kunnat se någon anledning till förstoring. Ingen hormoninbalans till följd av över-/ underproduktion, fullt normala värden i övrigt.
Normalt brukar oftast betyda att proverna ligger inom referens och det är inte detsamma som bra, begär ut provsvaren och kolla själv.
Citera
2018-09-22, 22:49
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Normalt brukar oftast betyda att proverna ligger inom referens och det är inte detsamma som bra, begär ut provsvaren och kolla själv.

Inte nödvändigtvis så att du måste svara, men jag slänger in det här i tråden då det kanske kan leda till några spekulationer.

Prover:
Namn -- resultat -- referens
TRAK -- negativ IE/L -- <1,75
CRP -- <5 mg/L -- <10
Tyrotropin (TSH) -- 1,1 mIE/L -- 0,3-4,2
Tyroxin (T4), fritt -- 18,2 pmol/L -- 12-22
Citera
2018-09-22, 22:55
  #4
Medlem
80kgProteins avatar
Det handlar om kost och livsstil, börja fyll i det för svar på medicinering.
Citera
2018-09-22, 23:02
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 80kgProtein
Det handlar om kost och livsstil, börja fyll i det för svar på medicinering.

Regelbundna varierande måltider. Lagar i princip all mat själv från grunden. Hela kostcirkeln. Dricker i princip bara vatten, kaffe 2 ggr om dagen. Nån mindre godisbit med 1-2 veckors mellanrum. Dricker ingen alkohol, varken röker eller snusar (eller sysslar med någon annan drog för den delen). Studerar så jag sitter oftast hemma, promenerar ett par kilometer 4-6 dar i veckan men i övrigt utförs ingen träning.
Allt detta har varit i princip oförändrat i ett par år. Jag lever på rutin.
Citera
2018-09-22, 23:33
  #6
Medlem
80kgProteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gluteny
Regelbundna varierande måltider. Lagar i princip all mat själv från grunden. Hela kostcirkeln. Dricker i princip bara vatten, kaffe 2 ggr om dagen. Nån mindre godisbit med 1-2 veckors mellanrum. Dricker ingen alkohol, varken röker eller snusar (eller sysslar med någon annan drog för den delen). Studerar så jag sitter oftast hemma, promenerar ett par kilometer 4-6 dar i veckan men i övrigt utförs ingen träning.
Allt detta har varit i princip oförändrat i ett par år. Jag lever på rutin.

Ser mycket bra ut faktiskt.
Mitt råd är att ösa på med grönsaker/citrusfrukter/rå vitlök. Även nötter.

Mitt andra råd är att fasta hela dagen. Ät endast under 2-3h på kvällen.
Citera
2018-09-23, 11:57
  #7
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gluteny
Regelbundna varierande måltider. Lagar i princip all mat själv från grunden. Hela kostcirkeln. Dricker i princip bara vatten, kaffe 2 ggr om dagen. Nån mindre godisbit med 1-2 veckors mellanrum. Dricker ingen alkohol, varken röker eller snusar (eller sysslar med någon annan drog för den delen). Studerar så jag sitter oftast hemma, promenerar ett par kilometer 4-6 dar i veckan men i övrigt utförs ingen träning.
Allt detta har varit i princip oförändrat i ett par år. Jag lever på rutin.
Äter du joderat salt? Det var ju poppis ett tag att bara använda saltflingor och de är oftast utan jod vad jag förstått. Brist på det kan ge problem.
Citera
2018-09-23, 12:17
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Äter du joderat salt? Det var ju poppis ett tag att bara använda saltflingor och de är oftast utan jod vad jag förstått. Brist på det kan ge problem.

Ja jag har hört att jod kan orsaka problem med sköldkörteln, men det borde inte vara något problem i mitt fall eftersom jag använder joderat salt i matlagningen i normala mängder.

Det som känns lustigt är att struman kom över en natt, och jag har haft i stort sett identisk livsstil i snart 5 år. :/

Någon som vet om den enda medicineringen mot struma som finns är för att balansera hormonerna? Får höra mig för ordentligt nästa gång jag tar blodprov.
Citera
2018-09-23, 14:25
  #9
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gluteny
Ja jag har hört att jod kan orsaka problem med sköldkörteln, men det borde inte vara något problem i mitt fall eftersom jag använder joderat salt i matlagningen i normala mängder.

Det som känns lustigt är att struman kom över en natt, och jag har haft i stort sett identisk livsstil i snart 5 år. :/

Någon som vet om den enda medicineringen mot struma som finns är för att balansera hormonerna? Får höra mig för ordentligt nästa gång jag tar blodprov.
Nej, då kan det inte bero på det.
Men du - jag har hypertyreos (Grave's och toxiska adenom) och utreds nu för celiaki eftersom några typer av struma anses av vissa forskare ha en koppling till glutenintolerans. Läste i en annan tråd att du har celiaki, kanske är det något som har med den att göra..?
Citera
2018-09-23, 16:31
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Nej, då kan det inte bero på det.
Men du - jag har hypertyreos (Grave's och toxiska adenom) och utreds nu för celiaki eftersom några typer av struma anses av vissa forskare ha en koppling till glutenintolerans. Läste i en annan tråd att du har celiaki, kanske är det något som har med den att göra..?

Intressant! Hade ingen aning om att celiaki kanske kunnat trigga det. Ska efterforska saken, tack för tipset! Btw om du utreds för celiaki, se till att få i dig gluten regelbundet för annars kan provsvaren ge falsk-negativa svar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback