• 6
  • 7
2018-10-04, 19:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av QkNN
Om det är mindre näring måste man väl äta mer.. på något sett borde det ju få konsekvenser.

Ja.. det ska ju växa fort och stort. Klart det blir mindre näring då. Men det fyller ju i alla fall buken.

Följderna blir dock att brist på ett ämne kan leda till brist på ett annat.

https://www.dagensmedicin.se/artikla...t-karlsjukdom/

Jag tycker detta är mest ett tecken på att det finns för mycket människor, det är svårare med gruppdynamiken och hålla reda på allting.
Sen är det massa onödiga jobb och annat som inte tillför ett skit även om man vill få det till att det betalas skatt osv.
Ser man förbi skatten och allt ekonomiskt, så verkar det gå dåligt för människan rent själsligt.
Det är svårt att vara uppskattad om man själv ska vara nöjd att man tillåts existera och trängas och bara leva efter kapitalismen.
Citera
2018-10-04, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StickmanRevolution
De som är emot överbefolkning pratar mycket om jordens resurser, klimatpåverkan och hur det inte är hållbart med en så pass stor befolkning som jorden har. De argumenterar för att vi istället borde skaffa färre barn så att jorden och människorna kan leva och blomstra en lång tid framöver.

De flesta invändningar mot de som är emot överbefolkning gäller tekniska detaljer som "vem ska ta hand om den äldre generationen?" eller "hur ska man verkställa en enbarnslag?".

Men invändningen som denna tråd handlar om är istället av grundläggande filosofisk karaktär. Nämligen, vad är värdet i att jorden och människorna ska blomstra en lång tid framöver?

Låt oss säga att vi omfamnar överbefolkningen och vi människor lever på jorden i exempelvis 500 år till. Jämför detta scenario med ett annat där vi bekämpar överbefolkningen och därmed lyckas leva i 2000 år till. Låt oss säga att antalet människor som levt under dessa år (500 respektive 2000 år) är det samma i båda fallen.

I både fallen har samma antal människor givits livets gåva och den totala mängden subjektiv upplevelse hos människor förblir densamma. Skillnaden är att människor i det ena fallet (när människornas levnadstid är längre) levde och blomstrade en lång tid framöver.

Trådens frågeställning är alltså följande: Vad är värdet i att jorden och människorna ska blomstra en lång tid framöver? Är det dumt och ologiskt att vara emot överbefolkning med tanke på att det totala antalet människor som har existerat är viktigare än under hur lång tid människor existerar? Håller ni ens med om mitt påstående att det totala antalet människor som har existerat är viktigare än under hur lång tid människor existerar? Andra tankar?

Varför skulle mänskligheten bara överleva i 2000 år om problemet löstes?
Citera
2018-10-04, 19:59
Medlem
StickmanRevolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tankebrott
Varför skulle mänskligheten bara överleva i 2000 år om problemet löstes?

Tidsperioderna som angavs var endast exempel för att förklara hur jag menade.
Citera
2018-10-04, 20:00
Medlem
Citat:
Tidsperioderna som angavs var endast exempel för att förklara hur jag menade.

Nu är det ju mer realistiskt att undvikandet av en katastrof leder till en överlevnad på mycket längre tidsskalor än så.
Citera
2018-10-04, 20:14
Medlem
QkNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rusur
Följderna blir dock att brist på ett ämne kan leda till brist på ett annat.

https://www.dagensmedicin.se/artikla...t-karlsjukdom/

Jag tycker detta är mest ett tecken på att det finns för mycket människor, det är svårare med gruppdynamiken och hålla reda på allting.
Sen är det massa onödiga jobb och annat som inte tillför ett skit även om man vill få det till att det betalas skatt osv.
Ser man förbi skatten och allt ekonomiskt, så verkar det gå dåligt för människan rent själsligt.
Det är svårt att vara uppskattad om man själv ska vara nöjd att man tillåts existera och trängas och bara leva efter kapitalismen.

De kanske är för mycket folk, men det förändrar ju inte samhället om halva världen utrotades nu.

Jag vet inte faktiskt, vem är det som bestämmer vilka som inte ska avlivas? Antar att du inte vill dö.
Citera
2018-10-04, 20:50
Bannlyst
Citat:
De kanske är för mycket folk, men det förändrar ju inte samhället om halva världen utrotades nu.

Jag vet inte faktiskt, vem är det som bestämmer vilka som inte ska avlivas? Antar att du inte vill dö.

Jag kan inte direkt säga att jag vet vilka som borde få leva eller inte, det är för svårt att fatta beslut utan vara känslomässigt inblandad.
Men jag har förståelse för att det sker rent naturligt, och accepterar att det tillhör denna världen.

Vad är viktigast i livet om det inte är pengar? För det borde vara den personen som har kontroll eller är ledare där som bestämmer?
Citera
2018-10-04, 20:57
Medlem
QkNNs avatar
Citat:
Jag kan inte direkt säga att jag vet vilka som borde få leva eller inte, det är för svårt att fatta beslut utan vara känslomässigt inblandad.
Men jag har förståelse för att det sker rent naturligt, och accepterar att det tillhör denna världen.

Vad är viktigast i livet om det inte är pengar? För det borde vara den personen som har kontroll eller är ledare där som bestämmer?

Pengar är absolut inte viktigast. Hur mycket pengar jag har på bankkontot har 0 att göra med hur jag mår psykiskt och fysiskt.

Det viktigaste är såklart välmående. Vilket inte kommer från pengar.

Dock måste man ju ha pengar, men du måste inte ha överdrivet mycket pengar för att må bra.

Förstod inte riktigt fråga, ska den som ha mest pengar bestämma vilka som ska få leva?
Citera
2018-10-04, 21:02
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
vad är värdet i att jorden och människorna ska blomstra en lång tid framöver?
Värdet i att livet på jorden fortsätter kan egentligen bortses från jämfört med den egentliga kampen.

Ta Fermis paradox: rymden är så stor så stor, det borde finnas liv där ute. Men när vi riktar antennen utåt hörs bara lite brus. Ingen intelligens vill prata med oss. Det finns inget liv utanför jorden.

Varför? Är vi ensamma?

Ja, det är ett sätt att se på saken. Ett annat sätt att se det är: vi är först.

Med andra ord ankommer det på oss att sprida livet inte på bara på lilla jorden utan i hela universum. Människan kanske är anfader till många miljarder olika arter på många miljoner olika världar.
Citera
2018-10-04, 21:19
Bannlyst
Citat:
Pengar är absolut inte viktigast. Hur mycket pengar jag har på bankkontot har 0 att göra med hur jag mår psykiskt och fysiskt.

Det viktigaste är såklart välmående. Vilket inte kommer från pengar.

Dock måste man ju ha pengar, men du måste inte ha överdrivet mycket pengar för att må bra.

Förstod inte riktigt fråga, ska den som ha mest pengar bestämma vilka som ska få leva?

Jag tänkte mer på det som är viktigast för de flestas liv om det inte rör sig om pengar, men vad det är vet jag inte.
Men något måste finnas som skulle vara värt att döda riskera liv för som inte är pengar?

Om det finns människor som dödar/riskerar liv för pengar så måste det finnas något att köpa som är värt besväret?
Citera
2018-10-04, 21:28
Medlem
QkNNs avatar
Citat:
Jag tänkte mer på det som är viktigast för de flestas liv om det inte rör sig om pengar, men vad det är vet jag inte.
Men något måste finnas som skulle vara värt att döda riskera liv för som inte är pengar?

Om det finns människor som dödar/riskerar liv för pengar så måste det finnas något att köpa som är värt besväret?
Frid i själen.

Om man har en själ kvar dvs..

De som gör sånt är sjuka individer
Citera
2018-10-04, 21:37
Medlem
StickmanRevolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tankebrott
Nu är det ju mer realistiskt att undvikandet av en katastrof leder till en överlevnad på mycket längre tidsskalor än så.

Okej? Jag sa ju nyss att avsikten var att förklara den filosofiska tankegången, inte att spå om framtiden. Läste du ens vad jag skrev
Citera
2018-10-05, 02:01
Medlem
Citat:
Okej? Jag sa ju nyss att avsikten var att förklara den filosofiska tankegången, inte att spå om framtiden. Läste du ens vad jag skrev

Jag talade om frågan om realism.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in