Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-22, 20:40
  #1
Medlem
Hejsan

Jag ska köpa en av ovanstående varianter då dom äldre och luftkylda varianterna är för dyra i min smak men jag har svårt att bestämma vilken det ska bli. Jag vet, 996:ans lyktor är fula som stryk men annars är just 4S en lite ovanligare 911:a som ganska säkert kommer öka i värde i framtiden.

Det skiljer inte många tusen mellan en 4S från 2003-04 och en 997S från 2006-07, vilken hade ni valt och varför?
Citera
2018-09-22, 22:38
  #2
Medlem
Clint Ruins avatar
Alla gånger en 997:a. Mer kraft (ca 10% mer hk), mycket snyggare både exteriört och interiört.

4S innebär ju fyrhjulsdrift och eventuellt mycket körd i svenskt vinterklimat, tycker att en 911:a gör sig bäst med bakhjulsdrift.

Om du ändå funderar på en 996:a, kolla att det sk IMS-lagret är bytt, det var för klent årsmodell 2000-2005 och kan i värsta fall leda till totalt motorhaveri.
Citera
2018-09-26, 12:40
  #3
Medlem
rejvgudruns avatar
Skicket bör avgöra. Hellre en dokumenterat välbehållen 996 än en 997 med 15 förgående ägare. Håller med förgående skribent, om du bara ska ha bilen till att sommarkörning vid bra väder är den bakhjulsdrivna varianten att föredra.

Jethros 996a för lite inspiration
https://www.youtube.com/watch?v=w6jCiB9dt0A
Citera
2018-09-26, 13:18
  #4
Medlem
Ur ett investeringsperspektiv talar det mesta för 996:an. Den har tillverkats i betydligt färre ex, speciellt 4S, vilket gör att den kommer garanerat att bli mer värd på lång sikt. Den ligger bra i värdecykeln också, Porschar brukar falla i värde ca 15 år innan de börjar stiga igen, så priserna på orörda 996r i originalskick kommer knappast att gå ner från dagens nivåer.

Tyvärr är många bilar "förädlade" av tidigare klåfingriga ägare. Dra alltid av kostnaden att återställa till originalskick, när du skall bestämma värdet på en moddad bil.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback