Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-22, 19:52
  #1
Medlem
LekandePyromanens avatar
Hej. Som vissa av er kanske vet så blev jag för ett bra tag sedan anmäld för pyro-tillverkning. Sedan dess så har jag bokstavligt talat lagt all pyroteknik på hyllan. Just nu står alla mina kemikalier (allt från olika sorters metallpulver till nitrater och lite bariumklorat) i en kartong i ett förråd. Jag planerar att försöka skaffa licens för att kunna utföra denna fantastiska hobby igen, dock denna gången lagligt. För att kunna göra det lär jag behöva spara till en liten gård. Problemet är nu att jag inte känner mig så trygg med att förvara dessa kemikalier hemma, men jag vill helst inte slänga allt då jag inte tror att jag kommer kunna få tag på sakerna igen om flera år när/om jag får licens. Vågar jag spara det? Vad händer om Polisen knackar på? Finns det risk för brand/explosion? Borde jag göra mig av med det? Det måste ju räknas som farligt avfall, jag antar att jag inte kan klampa in på Sysav med sakerna. Vad ska jag göra?

Sammanfattning: Har en samling med kemikalier som jag inte kan använda. Rädd för brand/explosion. Ska jag göra mig av med det, eller kan jag spara det i några år? Hur gör jag det ens rent praktiskt?
Citera
2018-09-22, 20:48
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LekandePyromanen
Kanske svårt eftersom sakerna kanske är lite olagliga?

Vad är det du tror är olagligt?
Bariumklorat är tex INTE olagligt att inneha. (Kaliumperklorat,Kaliumklorat, Natriumklorat är däremot det)

Se bara till att lagra det på korrekt sätt. Dvs inte metaller med oxiderande ämnen osv osv..Allt skall vara märkt samt förvaras ofrånkomligt dvs inte ligga framme på ett bord. Sunt förnuft med andra ord.
Citera
2018-09-22, 22:17
  #3
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Jag skulle ha sparat det på något bra ställe. Var det är, beror ju väldigt mycket på hur du bor. Det är ju väldigt få baskemikalier som bara huxflux bestämmer sig för att ta eld eller explodera, och jag tvivlar på att du har några sådana alls. Packa helt enkelt in dem i lufttäta burkar som du i sin tur separerar som bränslen <-> oxidatorer i två eller tre lådor. Jag skulle inte tveka att köpa sådana där praktiska plastlådor på hjul som man kan skjuta in under sängen, och helt enkelt ha dem där tills förutsättningarna förbättras för laglig hobbyverksamhet.

I värsta fall kan du ju skaffa ett par mindre blå plasttunnor/större hinkar och stoppa ner prylarna i tillsammans med något som binder fukt och fyller tomrummet (typ kattsand av silica gel), silikonera dit locket och helt enkelt gräva ner tunnorna nånstans. Jag köpte begagnade blå plastfat på blocket för en spottstyver. De flesta är på 20L och någon är på 30L. Rätt enkelt att gräva ner, tar väl en kvarts grävande per tunna ungefär.
Citera
2018-09-22, 23:37
  #4
Medlem
sommarlovs avatar
Eftersom de är svåra och dyra att köpa igen, vill man väl behålla dom?
Citera
2018-09-23, 14:28
  #5
Medlem
Mulla Krekars avatar
Om du bor i ett eget hus, så hade jag behållit det. När jag flyttade från hus till lägenhet så gjorde jag mig av med allt explosivt o brandfarligt. Vit fosfor gav jag till en gymnasieskola, natrium slängde jag i havet o brom hällde jag ut i trädgården. Brom är väl inte direkt explosivt eller brandfarligt men ganska otrevligt.

Men jag tog med mig en hel del andra kemikalier som inte var farliga. Gjorde lite experiment, det "värsta" var väl att tillverka ytterst små mängder TATP. Men de kemikalierna sålde jag några år innan polisen kom o hälsade på. Men jag hade sparat en liten flaska salpetersyra o den räknades in på punkten 'Otillåten miljöverksamhet'.

Sen får man inte tillverka giftiga ämnen eller hantera radioaktivt material hursomhelst...

Metallpulver finns väl viss risk för självantändning?
Citera
2018-09-23, 15:37
  #6
Medlem
LekandePyromanens avatar
Tack för era svar. Jag har en ganska så stor uppsjö av torra kemikalier. Givetvis bassaker som kaliumnitrat och svavel, men dom sakerna är jag inte så orolig över. Sakerna jag är rädd för är mest dessa metallpulver. Fine mesh aluminium, fine mesh mangalium, fine mesh dark al, flaked magnesium (hyfsat stora bitar, ca 0.5-1mm), fine mesh järnpulver osv, samt stubiner, (färgade och vanliga). Antar att kemikalierna är lagliga så länge man inte blandar dom. Men det går ju inte riktigt att förklara varför man har dessa kemikalier om farbror blå knackar på.


Edit: Kan även tillägga att allting ligger i en stor låda, men är sorterat i mindre lådor. Känsligare ämnen har påsar med silicagel. Nitrater, bränslen samt metallpulver är i olika mindre lådor för att minska antändningsrisken. I den stora lådan är det några stora silicapåsar. Flera av kemikalierna är för övrigt i plastpåsar som sedan är i plastlådor.
__________________
Senast redigerad av LekandePyromanen 2018-09-23 kl. 15:41.
Citera
2018-09-24, 09:13
  #7
Medlem
GalFisks avatar
Jag har suttit på alla dessa typer metallpulver i 10+ år, antingen i tättslutande burkar eller tredubbla plastpåsar, och de visar inte minsta tecken på korrosion. De lagrades även i en betonglåda utomhus ett år. Du kan vara lugn.
Citera
2018-10-15, 12:47
  #8
Medlem
LekandePyromanens avatar
Tack för alla svar. Det uppskattas enormt. Men jag känner nog ändå att jag vill bli av med sakerna. Jag såg nu att det är en amnesti på sprängmedel och pyrotekniska satser, inklusive krut. Tror ni att man kan bli av med även kemikalier till pyro? Lite tråkigt om dom tar hand om ens krut utan att man döms, men så döms man för kemikalierna.
Citera
2018-10-15, 12:59
  #9
Avstängd
du ska inte vara så rädd för polisen TS
det mesta av det du har är helt lagligt att inneha
förpacka det väl och förvara på bästa sätt . .

skulle haffa dyka upp någon mer gång
så förklarar du bara att detta är lagligt , och du har de enbart under förvaring tills
du skaffat rätt behörighet

vad haffa tycker har ofta väldigt lite med lagen att göra
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback