Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-22, 18:32
  #1
Medlem
Hej

Jag tänkte åka över till Polen under vintern med bilen då jag tänkte passa på hälsa på en vän som studerar där.

Jag tänkte att om man servar sin bil i Polen, vad tycker ni om det? Nu har jag en kille som fixar min bil för bra priser, men jag tänkte att det kanske är mycket billigare i Polen?

Självfallet kommer jag att stå och inspektera varenda rörelse de gör i närheten av min bil, och säger givetvis ifrån om man ser något "som ser skumt ut".

Någon som har erfarenheter från det? Skulle även kunna tänka mig i Tyskland, då jag enkelt kan svänga förbi där.

Vad tror ni, någon som har erfarenhet från att serva bilen utomlands?

Jag gjorde det en gång i balkan, vad tvungen att byta en del på bilen. I Sverige skulle det kosta ca 5000kr (på en icke auktoriserad verkstad). I Balkan kostade allting 80 euro.

Jag skiter fullständigt i märkesverkstäder.
Citera
2018-09-22, 18:45
  #2
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TinderPlus
Självfallet kommer jag att stå och inspektera varenda rörelse de gör i närheten av min bil, och säger givetvis ifrån om man ser något "som ser skumt ut".

Gör du så även på svenska verkstäder? För du tror väl inte att att polska verkstäder generellt är mindre seriösa än svenska?

Välj en välrenommerad verkstad i Polen. Min erfarenhet därifrån är mycket god. Har haft min hoj på service där några gånger. Märkesverkstad. Halva priset mot Sverige och en miljon gånger BÄTTRE kundservice.

Tänk att folk fortfarande dömer Polen efter halvalkisarna som jobbar här på byggen...
Citera
2018-09-22, 19:05
  #3
Medlem
Varför inte.
Hörde om en vars motor var dålig i bilen, han fick ett pris i Sverige på bara motorn, ej arbetskostnad, och hörde då runt.
Han körde bilen till Polen, lämnade in den på verkstad, och hyrde bil för vidare färd till Serbien och 2 veckors semester.
Totalt med ny motor ink motorns alla tillbehör så som startmotor, generator, vattenpump mm monterat i bilen med 2 års garanti, och hyrbilen Serbien ToR, blev kostnaden hälften mot den svenska motorn med 1 års garant utan tillbehör och montage.

Förutom motorbytet hade dom rekondat bilen ut och invändigt så den såg ut som ny, det fick han inte betala för, utan verkstaden tyckte det ingick i priset.
Citera
2018-09-22, 19:43
  #4
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TinderPlus

Självfallet kommer jag att stå och inspektera varenda rörelse de gör i närheten av min bil, och säger givetvis ifrån om man ser något "som ser skumt ut".
Det där är riktigt korkat, det är inget u-land och de har kunskapen.
Citera
2018-09-22, 19:55
  #5
Medlem
olasvenssons avatar
Polacker är lågutbildade.
Citera
2018-09-22, 20:54
  #6
Medlem
welcometorealitys avatar
Att snåla med billigt kan bli dyrt i längden.Jag skulle inte serva min bil i Polen, men det beror ju på vilken bil man kör med innan.
Citera
2018-09-22, 20:56
  #7
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Polacker är lågutbildade.
Det beror ju precis på hur man räknar för att få fram det resultatet, den genomsnittliga utbildningsnivån i Sverige är inte så förbannat hög den heller. Jag tror inte att en polsk bilmekaniker har sämre utbildning än en svensk.
Citera
2018-09-22, 21:02
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Att snåla med billigt kan bli dyrt i längden.Jag skulle inte serva min bil i Polen, men det beror ju på vilken bil man kör med innan.
Ja, serva sin bil är ju otroligt komplicerat..
Så man måste lämna ut till någon som klarar av huvudingredienserna, oljebyte och filter. .
Förbaskat svårt..
Citera
2018-09-22, 21:05
  #9
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TinderPlus
Hej

Jag tänkte åka över till Polen under vintern med bilen då jag tänkte passa på hälsa på en vän som studerar där.

Jag tänkte att om man servar sin bil i Polen, vad tycker ni om det? Nu har jag en kille som fixar min bil för bra priser, men jag tänkte att det kanske är mycket billigare i Polen?

Självfallet kommer jag att stå och inspektera varenda rörelse de gör i närheten av min bil, och säger givetvis ifrån om man ser något "som ser skumt ut".

Någon som har erfarenheter från det? Skulle även kunna tänka mig i Tyskland, då jag enkelt kan svänga förbi där.

Vad tror ni, någon som har erfarenhet från att serva bilen utomlands?

Jag gjorde det en gång i balkan, vad tvungen att byta en del på bilen. I Sverige skulle det kosta ca 5000kr (på en icke auktoriserad verkstad). I Balkan kostade allting 80 euro.

Jag skiter fullständigt i märkesverkstäder.

"Nemas problemas", om det rör sig om en standardservice. Betydligt bättre och billigare där än här, de fixar saker nästan omedelbart, jämfört med svenska verkstäder som nästan har "vårdköer" som landstingssjukvården, och man få omöjliga tider etc..

Olje-/filterbyte fixar jag med "turkarna på gatan" här hemma för nada pengar, men har servat min Skoda Superb på auktoriserad verkstad i Polen. Kostade under halva priset mot här i Sverige, och fick en fin "stämpel i boken"! (Inte för att jag bryr mig så noga).

OBSERVERA att Polen inte ligger i Balkan.. (Balkan är typ Jugoslavien, Albanien och liknande).

Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Det beror ju precis på hur man räknar för att få fram det resultatet, den genomsnittliga utbildningsnivån i Sverige är inte så förbannat hög den heller. Jag tror inte att en polsk bilmekaniker har sämre utbildning än en svensk.
Citera
2018-09-22, 21:26
  #10
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TinderPlus
Hej

Jag tänkte åka över till Polen under vintern med bilen då jag tänkte passa på hälsa på en vän som studerar där.

Jag tänkte att om man servar sin bil i Polen, vad tycker ni om det? Nu har jag en kille som fixar min bil för bra priser, men jag tänkte att det kanske är mycket billigare i Polen?

Självfallet kommer jag att stå och inspektera varenda rörelse de gör i närheten av min bil, och säger givetvis ifrån om man ser något "som ser skumt ut".

Någon som har erfarenheter från det? Skulle även kunna tänka mig i Tyskland, då jag enkelt kan svänga förbi där.

Vad tror ni, någon som har erfarenhet från att serva bilen utomlands?

Jag gjorde det en gång i balkan, vad tvungen att byta en del på bilen. I Sverige skulle det kosta ca 5000kr (på en icke auktoriserad verkstad). I Balkan kostade allting 80 euro.

Jag skiter fullständigt i märkesverkstäder.

Du vill alltså serva bilen i tyskland... du vill alltså betala mer än vad du gör sverige..
Citera
2018-09-22, 21:44
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Du vill alltså serva bilen i tyskland... du vill alltså betala mer än vad du gör sverige..

Säkert?
Sist jag kollade för några år sen var det ca 30% billigare att byta spindelled och automatlådeolja där på märkesverkstad.
Citera
2018-09-22, 22:02
  #12
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benkebunke
Säkert?
Sist jag kollade för några år sen var det ca 30% billigare att byta spindelled och automatlådeolja där på märkesverkstad.

För ett par år sedan var det dött lopp - samma priser som i sverige, jag har servat min mercedes minst 10 gånger i tyskland.
Nu är det dyrare att serva i tyskland än sverige, dels pga av euro-kursen men också för att priserna gått upp de senaste åren.

Jag gjorde själv ett jävla misstag för 2 år sedan, jag behövde byta bromsar ringde och beställde tid på den auktoriserade Mercedes-Benz firman som jag brukar serva hos.
Lämnade bilen några dagar senare och frågade inte vad det skulle kosta, och under dagen så ringde dom óch sa att alla fyra bromsklossarna och alla fyra bromsskivorna var nästan helt slut, samt att parkeringsbromsen också var i behov av byte.
- okej sa jag, byt vad som behövs.. när jag sen skulle hämta bilen var räkningen på 1.700 euro...

Jag har nyss också ringt runt och hört mig för om pris för att rengöra automatväxellådan och fylla på ny olja i lådan.
Har fått pris på 6.200 kronor hos en auktoriserad Mercedesverkstad här i skåne, på Mercedes-Benz i Hamburg skulle de ha 10.300 kronor.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback