Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-22, 21:13
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacaille
Kan tänka mig att det blir kul längre fram. Alltid tyckt att programmering är kul i skolan. Vad som gör att jag inte vill fullfölja utbildningen är att det på många arbetsplatser är mer av en livsstil än ett vanligt jobb. Min morbror utbildade sig till lärare för att jobba 8-17 till exempel, och detsamma gäller för mig inom programmering. Men just när det gäller oss programmerare så är det många företag som förväntar sig massvis med övertid och att man vill kompetensutveckla sig hela tiden, så risken blir att det tar över ens liv. Jag har sidoprojekt som jag håller på med hemma som behöver all min uppmärksamhet efter arbetstid och därav kan jag inte ha jobbet som en livsstil. Dessa sidoprojekt ska jag utveckla vid sidan av jobbet för att tillslut kunna leva på dem. Måste ha ett vanligt jobb med vanliga tider.

Du vet ingenting grabben. Jag kan jobba halva dagen och sen sitta och surfa om jag vill samt jobba hemma 1-5 dagar i veckan, 0% övertid. Om du vill kan du jobba på distans i Filippinerna. Du bor i rätt stad, Stockholm, där är det en stor brist på erfarna, fixar du så du har 2 år i bagaget kan du välja och vraka mellan jobben. En kompis tackade precis ja till ett jobb i Thailand på ett svenskt bolag med 42k i lön. Tänk dig den lönen i Thailand där medelinkomsten är 3k?

It-support suger balle, jag har jobbat med det, sura kärringar som påpekar att det är ditt fel när det är ett fel hos tex microsoft, värst är det om 5 pers kommer samtidigt, alla ska ha hjälp exakt nu. Programmering är väldigt socialt, tycker det är för socialt emellanåt, möten hela tiden. Dock ska du inte bli programmerare i php eller nåt skitspråk. Programmerare är den häftigaste coolaste gruppen du någonsin kommer möta bland alla yrkeskårer. Systemutveckling är bland det jobb folk trivs mest med om man kollar jobbundersökningar.
__________________
Senast redigerad av Krung 2018-09-22 kl. 21:27.
Citera
2018-09-22, 21:48
  #14
Medlem
Först och främst. Klarsynt, måste jag tillstå. Gå inte och slarva bort år av ditt enda liv på en utbildning som tråkar ut dig. Om jag läser mellan raderna så är det precis så du känner.

Att ha projekt vid sidan om ett vanligt arbete, som dessutom tar mycket energi i anspråk, är inte heller optimalt. Jag talar ur egen erfarenhet.

Mitt förslag är att du försöker finna ett sätt att leva på de kunskaper du redan har i form av att starta ett eget företag och konsulta inom anslutande områden. Det råder en stor brist på kompetens inom nästan alla områden som innefattar modern teknik.

Självklart kommer ditt företag sluka din tid men försök att hålla dig till att pyssla med det du tycker är roligast, så känns det inte ens som ett jobb många gånger.

Där ute i den verkliga verkligheten räknas kunskap på ditt område mycket mer än högskolepoäng. Är du någorlunda smart och väldigt flitig kan du nå hur långt som helst och ångrar du dig kan du alltid ta upp studierna igen.

Jag har stått inför samma val som du, en gång, och det har gått utmärkt för mig.
Citera
2018-09-22, 21:54
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krung
Du vet ingenting grabben. Jag kan jobba halva dagen och sen sitta och surfa om jag vill samt jobba hemma 1-5 dagar i veckan, 0% övertid. Om du vill kan du jobba på distans i Filippinerna. Du bor i rätt stad, Stockholm, där är det en stor brist på erfarna, fixar du så du har 2 år i bagaget kan du välja och vraka mellan jobben. En kompis tackade precis ja till ett jobb i Thailand på ett svenskt bolag med 42k i lön. Tänk dig den lönen i Thailand där medelinkomsten är 3k?

It-support suger balle, jag har jobbat med det, sura kärringar som påpekar att det är ditt fel när det är ett fel hos tex microsoft, värst är det om 5 pers kommer samtidigt, alla ska ha hjälp exakt nu. Programmering är väldigt socialt, tycker det är för socialt emellanåt, möten hela tiden. Dock ska du inte bli programmerare i php eller nåt skitspråk. Programmerare är den häftigaste coolaste gruppen du någonsin kommer möta bland alla yrkeskårer. Systemutveckling är bland det jobb folk trivs mest med om man kollar jobbundersökningar.

Låter som du har det riktigt bra. Men måste fråga, har du alltid varit en sån som haft lätt för programmering och fattar grejerna snabbt? Finns en del sådana på min utbildning och dom klarar sig riktigt galant medan många andra verkligen måste kämpa. Jag själv är högst medelmåttig när det gäller inlärningssträckan.

Håller med om att programmerare är sköna, klickar riktigt bra med alla i klassen och tycker verkligen om att umgås med dem. Ditt inlägg har fått mig att tänka om. Jag själv är främst bra på Java just nu. Vilka andra språk, tekniker, ramverk etc rekommenderar du? En lön mellan 26-30k, en lugn och harmonisk arbetsplats utan stress och sköna arbetskamrater är allt jag önskar mig när jag är färdigutbildad.
Citera
2018-09-22, 23:46
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacaille
Låter som du har det riktigt bra. Men måste fråga, har du alltid varit en sån som haft lätt för programmering och fattar grejerna snabbt? Finns en del sådana på min utbildning och dom klarar sig riktigt galant medan många andra verkligen måste kämpa. Jag själv är högst medelmåttig när det gäller inlärningssträckan.

Håller med om att programmerare är sköna, klickar riktigt bra med alla i klassen och tycker verkligen om att umgås med dem. Ditt inlägg har fått mig att tänka om. Jag själv är främst bra på Java just nu. Vilka andra språk, tekniker, ramverk etc rekommenderar du? En lön mellan 26-30k, en lugn och harmonisk arbetsplats utan stress och sköna arbetskamrater är allt jag önskar mig när jag är färdigutbildad.

Vet inte om jag är extrem inom min kategori .NET c#, asp.net, asp.net core, entity framework + clitentsideteknologier,, även gammalt skräp som vb och vbscript, men jag tjänar ca 80k och bor i Stockholm. Jag har samma utbildning som du fast från en annan stad. Jo jag är en riktig datanörd fast har inte varit en programmeringsnisse, haft lätt för matte men vet inte om det är samma sak som ha lätt för programmering, visst hade viss fördel på högskolan pga dataintresse. Försök bygg upp erfarenhet sen kan du bli kräsen. Jag hade en del riktiga skitjobb i början.
__________________
Senast redigerad av Krung 2018-09-23 kl. 00:12.
Citera
2018-09-23, 00:57
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krung
Vet inte om jag är extrem inom min kategori .NET c#, asp.net, asp.net core, entity framework + clitentsideteknologier,, även gammalt skräp som vb och vbscript, men jag tjänar ca 80k och bor i Stockholm. Jag har samma utbildning som du fast från en annan stad. Jo jag är en riktig datanörd fast har inte varit en programmeringsnisse, haft lätt för matte men vet inte om det är samma sak som ha lätt för programmering, visst hade viss fördel på högskolan pga dataintresse. Försök bygg upp erfarenhet sen kan du bli kräsen. Jag hade en del riktiga skitjobb i början.

Tack, ska kolla upp ramverken. Låter som du är väldigt duktig inom det du gör. Allt jag vill är att ha ett lugnt och trevligt jobb med sköna arbetskamrater och lön som jag sa ovan 26-30k. Ingen övertid, ingen stress. Vill inte göra karriär utan bara ha det bra på jobbet. Det var därför jag ville byta till något annat inom IT, därför att jag har börjat tro att programmering måste innebära övertid och stress, men verkar som jag hade fel i det.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback