Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-22, 15:31
  #1
Medlem
Hej.

Har en s40 -03 där jag har problem med strålkastare (xenon). Startar jag tändningen så lyser inte xenonlampan. Men startar jag bilen så tänds lampan 8/10. Medans glödlampan brevid lyser alltid!

Bara förarsidan som är sån här.


Skruvar jag på ljusvridaren några gånger så vips så tänds xenonlampan.

Vart ska man börja leta igentligen?
Citera
2018-09-22, 16:01
  #2
Medlem
killawifes avatar
Byt lampan. Detta är ganska vanligt.
Citera
2018-09-22, 17:09
  #3
Medlem
Xenonlampor brukar bli rosa när lampan är slut, min lyser riktigt bra, något annat tips?
Citera
2018-09-22, 17:29
  #4
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Skifta lampa med andra sidan och se om felet följer med eller ej.
Citera
2018-09-22, 17:54
  #5
Medlem
bilstereons avatar
Jag har samma problem på min v40 och byta lampa fungerade inte för mig men jag har halogen.
Citera
2018-09-22, 18:28
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bilstereon
Jag har samma problem på min v40 och byta lampa fungerade inte för mig men jag har halogen.


hur gör du då? vrider du på ljusknappen tills lampan startar? ska testa att skifta innan jag beställer. tänker annars om det är fel på ballasten. eller om det kanske sitter 6000k lampor i bilen?
Citera
2018-09-23, 02:43
  #7
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 123ADHD
Xenonlampor brukar bli rosa när lampan är slut, min lyser riktigt bra, något annat tips?

Prova att byta lampan vet jag om det där är det enda motargumentet du kan komma upp med. Det är mycket vanligare att en xenonlampa går sönder pga mekaniskt fel i den än att den är slut. Men annars var det som Motorhead skrev om att skifta med den andra lampan bra för att kunna isolera felet.

De fel jag har haft när Xenonlampor har strulat har varit: dålig lampa, bränd kontaktfot, jordfel, sladdar som lossnat och fel i själva lysknappen inne i kupén. Aldrig ballaster faktiskt även om jag misstänkt det flera gånger, de verkar rätt gedigna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback