Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-22, 14:21
  #1
Medlem
AldoRaines avatar
Hur säkert är det? Även om jag får serienummer och emie kan väl luren vara stulen och således spärras inom kort?
Citera
2018-09-22, 14:25
  #2
Medlem
Be om kvitto.
Citera
2018-09-22, 14:29
  #3
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .sh
Be om kvitto.

Precis, fast det är ju ingen konst att förfalska. Eller kan man kolla upp kvittot på ngt sätt?

Jag har kollat upp säljaren på nätet, tel nummer stämmer med namnet på blocket. Säljaren har också ett bolagsengagemang enligt tel.numret

Vad mer kan jag göra för att verifiera personen som säljer?
__________________
Senast redigerad av AldoRaine 2018-09-22 kl. 14:40.
Citera
2018-09-22, 14:47
  #4
Medlem
Idindunuffinzs avatar
Jag hade ALDRIG gjort det. Appleprodukter och särskilt iphones lär vara de produkter som bedragare använder sig av oftast. Risken är för stor, med eller utan kvitto.
Citera
2018-09-22, 14:49
  #5
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idindunuffinz
Jag hade ALDRIG gjort det. Appleprodukter och särskilt iphones lär vara de produkter som bedragare använder sig av oftast. Risken är för stor, med eller utan kvitto.

Vad baserar du det på, att risken är stor? Om jag tar körkort och fotar av säljaren bör man vara relativt säker om man blir blåst
Citera
2018-09-22, 14:54
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Precis, fast det är ju ingen konst att förfalska. Eller kan man kolla upp kvittot på ngt sätt?

Jag har kollat upp säljaren på nätet, tel nummer stämmer med namnet på blocket. Säljaren har också ett bolagsengagemang enligt tel.numret

Vad mer kan jag göra för att verifiera personen som säljer?
Köp endast av någon med ett svenskt namn, kolla upp så personen faktiskt heter så i förväg på ratsit, köp gärna av en tjej.
Citera
2018-09-22, 14:54
  #7
Medlem
Idindunuffinzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Vad baserar du det på, att risken är stor? Om jag tar körkort och fotar av säljaren bör man vara relativt säker om man blir blåst

Jaha, du är en sådan som fortfarande tror vi har ett rättsväsende. Du kan lägga fram hur mycket bevis du vill men bedrägerifall tas sällan upp, även om du lämnar ett utredd fall i knät på poliser. Det finns flera bedragare som bedrar folk öppet, de använder sig av swish och sina egna nummer och namn.

Men kör hårt, jag skiter i vilket, dina pengar.
Citera
2018-09-22, 14:56
  #8
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idindunuffinz
Jaha, du är en sådan som fortfarande tror vi har ett rättsväsende. Du kan lägga fram hur mycket bevis du vill men bedrägerifall tas sällan upp, även om du lämnar ett utredd fall i knät på poliser. Det finns flera bedragare som bedrar folk öppet, de använder sig av swish och sina egna nummer och namn.

Men kör hårt, jag skiter i vilket, dina pengar.

Jag tänker bara att det borde finnas seriösa människor som vill sälja sina iPhones nu när det kommit en ny modell
Citera
2018-09-22, 14:57
  #9
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .sh
Köp endast av någon med ett svenskt namn, kolla upp så personen faktiskt heter så i förväg på ratsit, köp gärna av en tjej.

I det här fallet, Lasse. Det är svenskt va?
Citera
2018-09-22, 15:31
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Vad baserar du det på, att risken är stor? Om jag tar körkort och fotar av säljaren bör man vara relativt säker om man blir blåst

Frågan är bara vad "säker" betyder. Om telefonen nu är stulen och spärras i nätet så står du där utan funktion. Och att ha fotograferat en säljare och ett presenterat körkort behöver ändå inte betyda att du återfår pengar eller en ny iPhone. Och skulle det ändå hända så har det inte skett utan svårigheter och långa fördröjningar utan telefon. Faktiskt säkrare att köp iPhonen via Paypal på Ebay av en säljare med 100% feedback efter 1000-tals transaktioner.
Citera
2018-09-22, 15:35
  #11
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alcantario
Frågan är bara vad "säker" betyder. Om telefonen nu är stulen och spärras i nätet så står du där utan funktion. Och att ha fotograferat en säljare och ett presenterat körkort behöver ändå inte betyda att du återfår pengar eller en ny iPhone. Och skulle det ändå hända så har det inte skett utan svårigheter och långa fördröjningar utan telefon. Faktiskt säkrare att köp iPhonen via Paypal på Ebay av en säljare med 100% feedback efter 1000-tals transaktioner.

Visst, men det kanske kan vara ett tecken om säljare inte vill visa körkort/leg

Undra varför blocket inte inför recensioner av säljare
__________________
Senast redigerad av AldoRaine 2018-09-22 kl. 15:39.
Citera
2018-09-22, 15:50
  #12
Medlem
AldoRaines avatar
Allt känns reko när man mailar fram och tillbaka, namn stämmer med googlingar osv. Har fått serienummer på luren. Vad mer kan jag göra än att kolla imei och kvitto?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback