Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-22, 22:49
  #13
Medlem
arabansplitternys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuzz
Är bilmekaniker och det du beskriver låter som en koppling.
På förra jobbet (jobbar nu på märkesverkstad) skulle jobbet gå på 5000 + material.(koppling, urtrampningslager. jobbet är satt till 6h enligt autodata på en 2,4lmotor)
Om den har slutat driva helt är nog även svänghjulet dåligt så räkna även med det.

Ok då kan jag lika gärna köpa en ny bil. Tack för svaret.
Citera
2018-09-22, 23:14
  #14
Medlem
Jag hade en liknande Audi med manuell låda och på den var kopplingen bytt innan bilen gått ens 5k mil (på märkesverkstad för en fasligt hög kostnad) så från min erfarenhet verkar det inte vara ett alltför ovanligt problem. Anekdot javisst. Förekommer säkerligen på andra fabrikat också kan jag tänka mig om någon ägare kört med högerfoten lite för mycket på kopplingen.
Citera
2018-09-23, 02:26
  #15
Medlem
killawifes avatar
Det kan ju likväl vara en drivknut som gått. Då får man samma effekt som beskrivs. Det är bara dumt att spåna utan mer info än det som getts. Om kopplingen är slut så brukar detta höras väldigt väl när växel är i. Jag har själv haft två bilar där kopplingen tagit slut, en där slavcylindern till kopplingen pajat och två där drivknutar pajat. Det verkar var samma fel men kollar man bara lite nogrannare så ser man snabbt att det inte är samma.

Om du kan lägga i en växel och starta bilen och den driver så är det inte en drivknut.
Om kopplingspedalen går i botten utan motstånd så är det inte drivknut eller kopplingen.
Om du har motstånd i kopplingspedalen så är det inte slavcylindern till kopplingen.
Citera
2018-09-23, 13:50
  #16
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Det kan ju likväl vara en drivknut som gått. Då får man samma effekt som beskrivs. Det är bara dumt att spåna utan mer info än det som getts. Om kopplingen är slut så brukar detta höras väldigt väl när växel är i. Jag har själv haft två bilar där kopplingen tagit slut, en där slavcylindern till kopplingen pajat och två där drivknutar pajat. Det verkar var samma fel men kollar man bara lite nogrannare så ser man snabbt att det inte är samma.

Om du kan lägga i en växel och starta bilen och den driver så är det inte en drivknut.
Om kopplingspedalen går i botten utan motstånd så är det inte drivknut eller kopplingen.
Om du har motstånd i kopplingspedalen så är det inte slavcylindern till kopplingen.
Har aldrig varit med om en drivknut som slutat driva successivt, nej den ger upp tvärt.
Fel i hydrauliken gör inte att kopplingen slutar driva, utan att det inte går att frikoppla.
Citera
2018-09-23, 13:55
  #17
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XrayCharles
Jag hade en liknande Audi med manuell låda och på den var kopplingen bytt innan bilen gått ens 5k mil (på märkesverkstad för en fasligt hög kostnad) så från min erfarenhet verkar det inte vara ett alltför ovanligt problem. Anekdot javisst. Förekommer säkerligen på andra fabrikat också kan jag tänka mig om någon ägare kört med högerfoten lite för mycket på kopplingen.
Högerfoten på kopplingen?
Citera
2018-09-23, 16:14
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Högerfoten på kopplingen?

Ojsan, det råkade bli fel. Jag menade alltså vänsterfoten. Har kört automat så länge nu att jag glömt sånt där
Citera
2018-09-23, 17:05
  #19
Medlem
arabansplitternys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Det kan ju likväl vara en drivknut som gått. Då får man samma effekt som beskrivs. Det är bara dumt att spåna utan mer info än det som getts. Om kopplingen är slut så brukar detta höras väldigt väl när växel är i. Jag har själv haft två bilar där kopplingen tagit slut, en där slavcylindern till kopplingen pajat och två där drivknutar pajat. Det verkar var samma fel men kollar man bara lite nogrannare så ser man snabbt att det inte är samma.

Om du kan lägga i en växel och starta bilen och den driver så är det inte en drivknut.
Om kopplingspedalen går i botten utan motstånd så är det inte drivknut eller kopplingen.
Om du har motstånd i kopplingspedalen så är det inte slavcylindern till kopplingen.

Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Högerfoten på kopplingen?

Citat:
Ursprungligen postat av XrayCharles
Ojsan, det råkade bli fel. Jag menade alltså vänsterfoten. Har kört automat så länge nu att jag glömt sånt där

Tackar för svaren allihoppa!
Även er som jag inte har citerat givetvis!

Jag laddade upp en video så ni kan se exakt vad problemet är:
https://streamable.com/csw3x
Citera
2018-09-23, 17:19
  #20
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Om det inte är en Quattro så hissa upp framänden och gör om proceduren, även en slutkörd koppling brukar kunna överföra tillräckligt med moment för att snurra hjulen obelastade, och då kan du även kolla drivknutarna (vilket jag inte heller tror på).
Citera
2018-09-23, 17:20
  #21
Medlem
arabansplitternys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeAreMotorhead
Om det inte är en Quattro så hissa upp framänden och gör om proceduren, även en slutkörd koppling brukar kunna överföra tillräckligt med moment för att snurra hjulen obelastade, och då kan du även kolla drivknutarna (vilket jag inte heller tror på).

Den är inte quattro så jag får väl prova det du säger så fort jag får tag i en domkraft. Ska kolla runt nu o se om jag kan trolla fram en.

Tack för hjälpen!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback