Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-22, 13:05
  #1
Medlem
arabansplitternys avatar
Tjenare.

Har en A6 '06' och jag är 90% säker på att det är växellådan som gett upp nu. Det började med att gasen inte var responsiv längre och att varvmätaren levde sitt eget liv lite grann och inte riktigt "synkade" med hastigheten om ni förstår vad jag menar?
Det började lite subtilt men nu går horbilen inte ens att köra längre.

Så nu till frågan.
Det är en 13 år gammal biljävel som gått nästan 25.000 mil. Är det på något sätt eller vis värt att byta ut växeln?
Och nu till viktigaste frågan.
Hur mycket hade det kostat? Är det värt ens? Kan endast tänka mig att göra det om det kostar max 10.000 men inte en krona mer.

Tacksam för hjälp!
Citera
2018-09-22, 13:13
  #2
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Låter som att kopplingen är slut om du har manuell låda.
Citera
2018-09-22, 13:13
  #3
Medlem
arabansplitternys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Låter som att kopplingen är slut om du har manuell låda.

Yes det är manuell.
Hur mycket kostar det att fixa?
Tack för svar!
Citera
2018-09-22, 13:22
  #4
Medlem
watcher1970s avatar
Googlar man så kommer autobutler upp som länk och de anger snittpris ca 10.000 på alla Audimodeller..
https://www.autobutler.se/bilar/pris...-kopplingsbyte

Säkert en rejäl skillnad i kostnad om du kör till märkesverkstad och ber dem byta, eller om du själv beställer delarna från ex. Tyskland och ber Ahmeds bilverkstad och kebab att byta de delar du införskaffat..
Ring runt till några närliggande verkstäder- antar att många kan ge dig ett fast pris på operationen..
Citera
2018-09-22, 13:22
  #5
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
På märkesverkstad troligen mer än din budget, men nån menagubbe kan säker göra det svart, och inom budget.
Citera
2018-09-22, 13:32
  #6
Medlem
mainfurers avatar
Byt koppling.
Gör du det själv så runt 1500-3000 kanske
Kolla runt på Trodo, Autodoc o sånt vad grejerna kostar.... verkstad runt 10-15000:-

En polare har en annan bil, lambdan är paj. Kostar 600:- på trodo o jag byter gratis som gentjänst men han störtvägrar o betalar hellre 12 papp till lokala verkstaden. Bilens värde 5-8000
Citera
2018-09-22, 13:35
  #7
Medlem
arabansplitternys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mainfurer
Byt koppling.
Gör du det själv så runt 1500-3000 kanske
Kolla runt på Trodo, Autodoc o sånt vad grejerna kostar.... verkstad runt 10-15000:-

En polare har en annan bil, lambdan är paj. Kostar 600:- på trodo o jag byter gratis som gentjänst men han störtvägrar o betalar hellre 12 papp till lokala verkstaden. Bilens värde 5-8000

Jag har dock noll erfarenhet av att mecka med bilar. Tror du det blir för svårt för en rookie att fixa det själv eller ska jag försöka? Kostar det bara 1500 kan det ju varar värt att prova kanske.
Citera
2018-09-22, 13:42
  #8
Medlem
arabansplitternys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mainfurer
Byt koppling.
Gör du det själv så runt 1500-3000 kanske
Kolla runt på Trodo, Autodoc o sånt vad grejerna kostar.... verkstad runt 10-15000:-

En polare har en annan bil, lambdan är paj. Kostar 600:- på trodo o jag byter gratis som gentjänst men han störtvägrar o betalar hellre 12 papp till lokala verkstaden. Bilens värde 5-8000

Jag tror jag gör som du och ovannämnda har sagt.

Kopplingen kostar tydligen 2,5-3 lax.
Känner en mekaniker som säkert skulle göra det så att totalpriset går upp till runt 5k? Och då är det faktiskt värt det tror jag.

Har ändrat min budget till max 6 lax ungefär. Mer än så vill jag inte lägga på den här gamla skruttbilen då jag såg att man kan få en jävla saab som bara gått 18k mil för typ 7-8 lax på blocket. Då köper jag hellre en sån om de blir för dyrt.
Citera
2018-09-22, 16:04
  #9
Medlem
killawifes avatar
Det du beskriver i ditt första inlägg verkar inte ha nåt med kopplingen alls att göra. Så börja med att någon bilkunnig kollar vad det är för fel på bilen innan du börjar köpa saker eller byter bil.
Citera
2018-09-22, 16:50
  #10
Medlem
arabansplitternys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Det du beskriver i ditt första inlägg verkar inte ha nåt med kopplingen alls att göra. Så börja med att någon bilkunnig kollar vad det är för fel på bilen innan du börjar köpa saker eller byter bil.

Tror du inte? Fan det känns ju som om det borde vara kopplingen i och med att cylindrarna snurrar fritt men kraften överförs inte till hjulen.
Det började med att motorn gick upp i för höga varv för att sedan stegvis gå över till att bilen bara står still oavsett vilken växel man lägger in.
Citera
2018-09-22, 18:42
  #11
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arabansplitterny
Tror du inte? Fan det känns ju som om det borde vara kopplingen i och med att cylindrarna snurrar fritt men kraften överförs inte till hjulen.
Det började med att motorn gick upp i för höga varv för att sedan stegvis gå över till att bilen bara står still oavsett vilken växel man lägger in.
För att slutgiltigt avgöra frågan bör du låta en bilkunnig titta på den.
Men det du beskriver med att den varvade mer än hastigheten känner jag igen från min söndertrimmade moppe när kopplingen började ge sig.
Jo, det är min enda erfarenhet av utsliten koppling o jag tror att ytterst få har råkat ut det på sina bilar o sedan åtgärdat det.
På bil har jag haft två kopplingshaveri utan förvarning.
Den första var en fjäder som lossnade så den inte funkade. Den bytte jag själv då det var en bakhjulsdriven Ford Sierra.

Nu till anledningen till att jag skriver.
Volvo o Audi ligger lika i prisbilder om jag har fattat det rätt.
Mitt andra haveri skedde när jag var på väg, akut till en veterinär med en blödande hund. Då fick jag lamellen att närmast explodera när jag tokvarvade i en omkörning.
Nu hade jag tur att maskinskadeförsäkringen var giltig. Men bytet kostade 14 000kr på en auktoriserad Volvoverkstad.
Frågan då för dig blir om du ska skrota, höja budgeten eller leta upp en Hassanmek.
Hassanmeken fixar det garanterat inom din budget. Men i så fall så hade jag sålt av bilen fort som fan där jag uppvisat kvitto på en ny koppling. För jag hade inte litat på att Hassanverkstaden gör ett bra arbete på ett så stort arbete.
Citera
2018-09-22, 21:46
  #12
Medlem
Fuzzs avatar
Är bilmekaniker och det du beskriver låter som en koppling.
På förra jobbet (jobbar nu på märkesverkstad) skulle jobbet gå på 5000 + material.(koppling, urtrampningslager. jobbet är satt till 6h enligt autodata på en 2,4lmotor)
Om den har slutat driva helt är nog även svänghjulet dåligt så räkna även med det.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback