Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-22, 12:01
  #1
Medlem
Trodde något smått skräp fastnat på mitt lår. Var otroligt litet. Skrapade bort det och såg att något litet började röra på sig. Insåg att det kunde vara en fästing. Vad säger ni? Är detta en fästing? Behöver jag uppsöka läkare?

https://imgur.com/a/7VErKZE

Som ni ser på bilderna så är den väldigt liten. Hade den på min tumme
__________________
Senast redigerad av Mike-Tyson 2018-09-22 kl. 12:13.
Citera
2018-09-22, 12:03
  #2
Medlem
Haubits77Bs avatar
Ser snarare ut som ett sekarie-angrepp.
Har du badat ute på sistone?
Citera
2018-09-22, 12:05
  #3
Medlem
Haubits77Bs avatar
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Trichobilharzia
Citera
2018-09-22, 12:12
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Ser snarare ut som ett sekarie-angrepp.
Har du badat ute på sistone?
Nej, däremot vandrat en del i skog. Såg du bilderna på insekten?
Citera
2018-09-22, 12:17
  #5
Medlem
Lite svårt att se exakt på bilderna, men det är nog förmodligen en fästing.

Ingen fara. Troligast är att bettet i värsta fall kan klia lite, men oftast gör det inte ens det utan försvinner inom ett par dagar, nån vecka.

Du behöver inte uppsöka nån doktor, OM INTE bettet får en röd ring runt sig som blir stor som en femkrona, typ då är det läge att kolla upp det.

(Jag får ca 10-15 st varje år som fastnat som jag tar bort, och än har jag inte fått nån ring så har inte besökt doktorn av den anledningen).
Citera
2018-09-22, 12:41
  #6
Medlem
Japp det är en fästing som sugit blod.

Ha koll på såret om det blir rött och bildas en ring runt det.

Borrelia är skit att få.
Citera
2018-09-22, 12:47
  #7
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sillastrypar-rens
Japp det är en fästing som sugit blod.

Ha koll på såret om det blir rött och bildas en ring runt det.

Borrelia är skit att få.

Säger detsamma, det ser ut som en fästing som sugit blod. Kroppen ser "uppblåst/spänd" ut. Vad har du gjort av den? Jag brukar bränna eländet.
Citera
2018-09-22, 15:46
  #8
Medlem
Jo, med största sannolikhet fästing i nymfstadiet, men det skulle ev. kunna vara en proppmätt lus också?
Citera
2018-09-22, 16:18
  #9
Medlem
Fästingar behöver du normalt inte söka läkare för. Jag får 10-20 fästingar per år eftersom jag springer väldigt mycket i terräng och skog. På en enda lång löprunda i sommar fick jag 12 stycken! Bara håll koll på bettet så det går åt rätt håll. Det kan ta väldigt lång tid innan fästingbett helt försvinner. Min sista fästing i år fick jag för en månad sen. Det syns fortfarande ett litet märke från bettet.
Fästingbett kan klia så man blir tokig.
Citera
2018-09-22, 16:24
  #10
Medlem
Japps en fästing =( Jag har haft borrelia 3 gånger och ätit penicillin. Oftast ingen fara - håll koll närmsta tiden om det blir en röd ring som växer. Det blir lite rött precis när man tagit bort den och det är ingen fara. Men om du har märken om några dagar så ska du nog hasa iväg till en läkare. Lycka till <3
Citera
2018-09-23, 12:43
  #11
Medlem
drArsMoriendis avatar
Jo det är en fästing; och nej, du behöver inte uppsöka läkare. I många delar av landet får folk ett 20-tal per år och det är ovanligt att det nånsin blir ett problem.
Citera
2018-09-25, 19:44
  #12
Medlem
Tack för era svar! Ser rätt bra ut såhär långt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback