Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-22, 11:28
  #1
Medlem
GillJungs avatar
Jag håller på att utföra ett experiment där jag försöker minska mängden data som laddas ner från min server maximalt. Bilder är redan placerade på en extern server och nu vill jag göra samma sak med allt annat.

Exempel:

Ponera att en person går in på min hemsida som består av 4-5 rader kod. Denna hemsida laddar ner allt innehåll (bilder, text, funktioner m.m.) från externa servrar och pusslar vackert ihop allt till en sida för användaren. Eventuellt kommer jag kryptera allt också.

Hur tror ni det är bäst att göra detta? Javascript, XML, Python, PHP? Jag har svårt att bestämma mig för vilket språk jag ska använda. Målet är dock dock som sagt att belastningen på min server ska bli så liten som möjligt på bekostnad av giganterna.

[Edit] Ett beprövat alternativ är ju att använda JavaScript och importera allt via en API liksom som i sin tur hämtar informationen från diverse platser. Denna API kan placeras ut på något gratis webbhotell eller liknande.
__________________
Senast redigerad av GillJung 2018-09-22 kl. 11:31.
Citera
2018-09-22, 11:47
  #2
Medlem
Allt beror vad för innehåll du har på sidan?
Citera
2018-09-22, 11:51
  #3
Medlem
LadyGanjas avatar
Kolla på cloudflare fungerar nästan som du beskriver att du vill att det ska fungera.

https://www.cloudflare.com
Citera
2018-09-22, 16:24
  #4
Medlem
Vad gör webbsidan?

Bäst är att köra så mycket som möjligt client side med Javascript. Då blir det klientens uppkoppling som belastas.
Python och PHP måste exekveras på servern. Använd det om du behöver det, men de ska då inte köra på din server. Lägg dem hos någon annan och använd Javascript för att hämta innehållet.

Om du ändå lägger bilder, Python- och PHP-filer hos någon annan så undrar jag varför du inte också lägger resten där. Då får du noll belastning på din server.
Citera
2018-09-22, 16:41
  #5
Medlem
GillJungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Vad gör webbsidan?

Bäst är att köra så mycket som möjligt client side med Javascript. Då blir det klientens uppkoppling som belastas.
Python och PHP måste exekveras på servern. Använd det om du behöver det, men de ska då inte köra på din server. Lägg dem hos någon annan och använd Javascript för att hämta innehållet.

Om du ändå lägger bilder, Python- och PHP-filer hos någon annan så undrar jag varför du inte också lägger resten där. Då får du noll belastning på din server.

Grymt bra svar!

Jag läste runt lite idag när jag fick tid och kom fram till samma sak - JavaScript is the way to go.

Tanken är att bilderna placeras på någon gratis blogg eller liknande (WordPress). Resten av sidans innehåll placeras i krypterad form på något annat ställe, t.ex. GitHub. Därefter har jag en minimal fil på en larvigt billig server som hämtar allt via JavaScript och skapar sidan.

Det hela är alltså lite mer av ett experiment, målet är att få ut så mycket potentiella besökare som möjligt till en så låg kostnad som möjligt.
Citera
2018-09-26, 14:14
  #6
Medlem
SKetchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GillJung
Grymt bra svar!

Jag läste runt lite idag när jag fick tid och kom fram till samma sak - JavaScript is the way to go.

Tanken är att bilderna placeras på någon gratis blogg eller liknande (WordPress). Resten av sidans innehåll placeras i krypterad form på något annat ställe, t.ex. GitHub. Därefter har jag en minimal fil på en larvigt billig server som hämtar allt via JavaScript och skapar sidan.

Det hela är alltså lite mer av ett experiment, målet är att få ut så mycket potentiella besökare som möjligt till en så låg kostnad som möjligt.


Om jag får spela djävulens advokat så r det ganska överblivet om all media redan ligger på externt ställe, detta är 99% av trafiken. Resten av datan är mer textliknande och kan räknas i kilobytes.

Menar du komprimering och inte kryptering? Att kryptera handlar om att försvåra och kan snarare göra innehållet större.

För övrigt så är React.js ungefär designat på den här premissen. Med ren javascript som skapar sidan hos klienten. Väldigt bråkigt att jobba med dock.
Citera
2018-10-21, 18:08
  #7
Medlem
ChristianXs avatar
Du använder en eller flera CDN. De är skapta just för sådant och ser dessutom till att innehållet kommer från de geografiskt bästa platserna för att öka prestandan.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Inneh%...nsn%C3%A4tverk
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback