Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-23, 12:18
  #445
Medlem
Scrapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Arbe...fter_i_Sverige

Den ska gå till pension och ett gäng dyra och för sitt pris dåliga försäkringar. Sen är det faktiskt så att pengarna faktiskt går till en stor säck som staten har och fördelas på statens samtliga budgetposter. D.v.s. alla pengar går inte till det avsedda området. Så att hävda att går till vissa saker stämmer bara till viss del.

Den är upplagd så att arbetsgivaren betalar in den för att du inte ska se hur mkt skatt det är på din lön..

Noterar också att den del som går direkt till staten numer uppgår till en tredjedel av arbetsgivaravgiften.

Tack! Tror jag hellre skulle ta arbetsgivaravgiften och lägga den på försäkringar etc som jag själv väljer, men varken alliansen eller SD lär väl någonsin föreslå något sådant(?)

Har läst ett förslag som innebär att bruttobruttolönen (innan både "arbetsgivaravgift" och "inkomstskatt") ska synas på den anställdes bankkonto, för att sedan genast visa dessa avdrag. Detta för att synliggöra skatter. Gemene svensk har ingen aning om att man betalar långt över 50% (uppemot 75%) av sin lön till mamma staten (medräknat moms mm).
Citera
2018-09-23, 12:23
  #446
Medlem
SD frångår praxis så de kan antagligen glömma att Björn Söder får någon talmanspost nu.

Det som är intressant med att SD stöttar Alliansen är ju om det är en följd av att Alliansen förhandlat med SD eller om SD försöker fjäska för Alliansen genom att slicka lite talmansröv. Om fallet är det förstnämnda så har Alliansen brutit mot sitt vallöfte att inte samarbeta eller förhandla med SD.

Alliansen behöver inte hålla SD utanför inflytande, men att de fram till valdagen ljuger väljarna upp i ansiktet och säger att en röst på Alliansen är en röst för att hålla SD utanför politiskt inflytande, och sedan tvärvänder när de märker att de inte kan knipa makten på annat sätt, är bland det mest odemokratiska jag varit med om.

För att demokrati ska fungera krävs välinformerade väljare. Välinformerade väljare kräver att partierna är ärliga med var de står i olika frågor och gör vad de lovat. Att politiker ljuger är folk vana vid, men Alliansen ska nog passa sig för att svika sina väljare för mycket. Minst hälften av moderaterna vill inte se ett SD-samarbete, hos C och L är det antagligen ännu färre, och de väljarna kan nog visa sitt missnöje nästa val om Alliansen regerar med SD.
Citera
2018-09-23, 12:30
  #447
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G.Zamani
Om S väljer att rösta på V's kandidat så förlorar SD. Om endast V+MP röstar på V's kandidat så vinner SD för SD är större än både MP+V.

Men S har alltid talat om att man ska följa praxis, vilket blir hycklande om S väljer att rösta på V's kandidat imorgon. S har inte gjort några uttalanden och det kan antingen vara för att S vill att Alliansen ska vara omedveten så Vänsterpartiet flyttar fram sina positioner.

Jag tror att SD's röstar på Moderaternas kandidat för att SD vill att Alliansen ska bjuda på sig lite så Björn Söder blir kvar som andre vice talman. Det är inte så mycket begärt från SD.

Om SD röstar på Alliansens talman har jag svårt att se att S skulle släppa fram Björn Söder. Det funkar inte om bara ett parti följer praxis, det är som att bara en person följer reglerna när man spelar Monopol.

Alliansen kan så klart rädda Björn Söder men då kommer det bli väldigt tydligt att SD och Alliansen samarbetar, om SD röstar på Alliansens talman och Alliansen på SD:s. Alla vet ju hur många röster respektive block har, så det kommer ju märkas om Björn Söder får fler röster än de från SD även i en anonym omröstning och alla kommer ju fatta att de rösterna i så fall inte kommer från de rödgröna.
Citera
2018-09-23, 12:33
  #448
Medlem
sonicguides avatar
Det är så tacksamt med folk i tråden som kommer hit och läxar upp oss om politiska kunskaper utan att ens använda extra val, extraval eller ens det gamla nyval.


Det är bara för hen att gå vidare till sin föreningsårsstämma.
Citera
2018-09-23, 12:33
  #449
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hajpadeg
SD frångår praxis så de kan antagligen glömma att Björn Söder får någon talmanspost nu.

Vad du snackar bajs. Alliansenpolitikerna vill inte ha en kommunist som vice talman. Dessutom är Söder omtycket som vice talman. Alliansenpolitikerna kommer gå emot sin ledning och rösta på Söder. Ingen kommer kunna se vem som röstat på vem.
Citera
2018-09-23, 12:34
  #450
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hajpadeg
Om SD röstar på Alliansens talman har jag svårt att se att S skulle släppa fram Björn Söder. Det funkar inte om bara ett parti följer praxis, det är som att bara en person följer reglerna när man spelar Monopol.

Alliansen kan så klart rädda Björn Söder men då kommer det bli väldigt tydligt att SD och Alliansen samarbetar, om SD röstar på Alliansens talman och Alliansen på SD:s. Alla vet ju hur många röster respektive block har, så det kommer ju märkas om Björn Söder får fler röster än de från SD även i en anonym omröstning och alla kommer ju fatta att de rösterna i så fall inte kommer från de rödgröna.

Något problem med det? Ingen kan ju hängas ut och C och L kommer säga "Det var iallafall inte vi". Så skulden kanske då läggs på M+KD.
Citera
2018-09-23, 12:36
  #451
Medlem
Darkwinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G.Zamani
Om S väljer att rösta på V's kandidat så förlorar SD. Om endast V+MP röstar på V's kandidat så vinner SD för SD är större än både MP+V.

Men S har alltid talat om att man ska följa praxis, vilket blir hycklande om S väljer att rösta på V's kandidat imorgon. S har inte gjort några uttalanden och det kan antingen vara för att S vill att Alliansen ska vara omedveten så Vänsterpartiet flyttar fram sina positioner.

Jag tror att SD's röstar på Moderaternas kandidat för att SD vill att Alliansen ska bjuda på sig lite så Björn Söder blir kvar som andre vice talman. Det är inte så mycket begärt från SD.

S har ju sagt att "eftersom M inte följer praxis så varför ska vi göra det". Det verkar vara fullt (fult) krig nu, så M måste rösta på Söder aktivt för att han ska sitta säkert. Jag utgår från att sossarna röstar på V:s kandidat..
Citera
2018-09-23, 12:37
  #452
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Du spekulerade att SD skulle släppa fram en borgerlig regering och sedan fälla dess budget för att tvinga fram ett nyval. Jag förklarade varför det vore en korkad politik.

Du sade att det var korkat att släppa fram en moderat talman som jag förstod det.

Att utlysa nyval är inte heller korkat, om övriga partier inte fattar så kan man inte bara göra hotet gällande, man måste agera också, vi kommer ha många mandatperioder i framtiden där samma situation kommer råda och då vet partierna att det svider om man inte anpassar sig till verkligheten och väljarnas rörelser.

Både Socialdemokraterna och Moderaterna är enorma organisationer som kräver mycket resurser i valrörelsen, vilket är varför de undviker en ny valrörelse till varje pris. SD är en relativt liten organisation som redan fått ett enormt kapitaltillskott vilket gör att man klarar ett nyval.
__________________
Senast redigerad av Diskuterarn 2018-09-23 kl. 12:39.
Citera
2018-09-23, 12:43
  #453
Medlem
Det naturliga i valet av andra vice talman torde vara att rödgröna röstar på kommunisten tillsammans med vissa från C och L.
En del moderater och en handfull KD kommer att rösta för Söder.

Jag förväntar mig att kommunisten blir andra vice talman,särskilt som Sossarna missar talmansposten.
Citera
2018-09-23, 12:46
  #454
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwind
S har ju sagt att "eftersom M inte följer praxis så varför ska vi göra det". Det verkar vara fullt (fult) krig nu, så M måste rösta på Söder aktivt för att han ska sitta säkert. Jag utgår från att sossarna röstar på V:s kandidat..

Håller med i analysen.
Sossarna kommer att vara rejält hämndlystna nu när de förlorar kampen om talmansposten till Moderaterna,och denna praxisbrytning kommer att få dem att mangrant rösta på kommunisterna i valet av andre vice talman.
Citera
2018-09-23, 12:49
  #455
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Vill och vill, M måste bygga upp sin trovärdighet i frågan.. för att göra det tror jag att man måste bryta med Reinfeldt och jobba aktivt med att genomföra en stramare policy under de en-två kommande mandatperioderna.
Och det tycker du, som SD:are, att exempelvis S inte visat? Samtidigt som SD:are anklagar andra partier för att ha kopierat deras migrationspolitik? Den tillfälliga lagen, som lägger Sverige i EU:s miniminivå i asylinvandringsfrågan, kommer inte att ändras av S eller M.
Citera
2018-09-23, 12:50
  #456
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterarn
Du sade att det var korkat att släppa fram en moderat talman som jag förstod det.

Korkat utan att få något i utbyte, ja.

Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterarn
Att utlysa nyval är inte heller korkat, om övriga partier inte fattar så kan man inte bara göra hotet gällande, man måste agera också, vi kommer ha många mandatperioder i framtiden där samma situation kommer råda och då vet partierna att det svider om man inte anpassar sig till verkligheten och väljarnas rörelser.

Både Socialdemokraterna och Moderaterna är enorma organisationer som kräver mycket resurser i valrörelsen, vilket är varför de undviker en ny valrörelse till varje pris. SD är en relativt liten organisation som redan fått ett enormt kapitaltillskott vilket gör att man klarar ett nyval.

Fast det händelseförlopp du diskuterade där SD först släpper fram en borgerlig regering och sedan fäller den skulle leda till ett drömläge för de rödgröna. De kan då med rätta hävda att en röst på borgarna eller SD bara leder till politiskt kaos.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback