Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-22, 09:00
  #1
Medlem
Så har det börjat krypa fram att folk i min omgivning som tänkt rösta SD, I sista sund ändrat sig och röstat på 7 klövern.
När jag frågat varför har det kommit rent felaktiga påstpenden som
-SD vill förbjuda abort
-SD är extremister
-SD är kvinnofientliga
Osv
Personerna kan dock inte argumentera för sina påstående, när jag ber dem precisera och ge exempel på vad som exempelvis är kvinnofientligt. Jag är själv kvinna och har hittills inte hittat något konkret belägg till detta påståendet. (visst kan det finnas enskilda medlemmar med konstiga åsikter, men det finns i alla partier, ta bara Lars Ohly som betett sig olämpligt mot kvinnor under sin tid i partiet)

Påståendet om att abort ska förbjudas hade lätt kunnat redas ut om dessa personer bara gått in och läst på hemsidan. Men nej, istället har man gått på massmedias förvanskade påståenden om SDs politik.
Jag är så in i norden besviken på dessa personer. Det handlar om välutbildade människor som är arga på utvecklingen i Sverige, MEN SOM ÄNDÅ VÄLJER ATT RÖSTA SJUKLÖVERN. För det känns svårt att rösta på ett så "extremt" parti som SD . För att de inte ens ids att ta reda på fakta, tex läsa igenom valplattformen. Istället väljer dom att indirekt lägga en röst på islam och alla inkryssade shariavurmare.

Allt snack om påverkan från Ryssland och mörka krafter, nu har den mörkaste kraften av alla, Massmedia med SVT i spetsen verkligen lyckats förvrida folks huvuden.

Jag är både så grymt besviken på dessa personer, vill bara ställa mig o skrika skyll er själva nu för i helvete, och rädd när jag tänkter på hur lätt det är att styra folk, som trots allt är helt emot den pågående invandringspolitiken.

Finns det flera där ute som har liknande erfarenheter såhär efter valet?
Citera
2018-09-22, 09:07
  #2
Medlem
Sooks avatar
Fast du ljuger själv. Abort ska förbjudas på så sätt att man endast vill tillåta abort till vecka 12 (om jag minns rätt).

Argument för att partiet är kvinnofientligt finns det gott om. Det handlar tex om LAS och annat. Kräver möjligen lite kunskap för att förstå. Du påstår att de inte kan ergumentera för sin sak men frågan är om du kan det själv.

Att partiet är extrema är väl en åsikt rätt många delar. Argument för detta finns det tillräckligt av.

Påverkan av ryssland är knappast påhittat. Vi har exemplen egon putilov och Pavel gamov.

Så vad som är rent felaktigt är lite oklart.
Citera
2018-09-22, 09:11
  #3
Medlem
Jogens avatar
Var besviken på dig själv istället, som inte nådde ut med dina fakta i tid till bekantskapskretsen. Nu blev de lätta offer för propagandan från mörkerkrafterna
Citera
2018-09-22, 09:13
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nattlampan
Så har det börjat krypa fram att folk i min omgivning som tänkt rösta SD, I sista sund ändrat sig och röstat på 7 klövern.
När jag frågat varför har det kommit rent felaktiga påstpenden som
-SD vill förbjuda abort
-SD är extremister
-SD är kvinnofientliga
Osv
Personerna kan dock inte argumentera för sina påstående, när jag ber dem precisera och ge exempel på vad som exempelvis är kvinnofientligt. Jag är själv kvinna och har hittills inte hittat något konkret belägg till detta påståendet. (visst kan det finnas enskilda medlemmar med konstiga åsikter, men det finns i alla partier, ta bara Lars Ohly som betett sig olämpligt mot kvinnor under sin tid i partiet)

Påståendet om att abort ska förbjudas hade lätt kunnat redas ut om dessa personer bara gått in och läst på hemsidan. Men nej, istället har man gått på massmedias förvanskade påståenden om SDs politik.
Jag är så in i norden besviken på dessa personer. Det handlar om välutbildade människor som är arga på utvecklingen i Sverige, MEN SOM ÄNDÅ VÄLJER ATT RÖSTA SJUKLÖVERN. För det känns svårt att rösta på ett så "extremt" parti som SD . För att de inte ens ids att ta reda på fakta, tex läsa igenom valplattformen. Istället väljer dom att indirekt lägga en röst på islam och alla inkryssade shariavurmare.

Allt snack om påverkan från Ryssland och mörka krafter, nu har den mörkaste kraften av alla, Massmedia med SVT i spetsen verkligen lyckats förvrida folks huvuden.

Jag är både så grymt besviken på dessa personer, vill bara ställa mig o skrika skyll er själva nu för i helvete, och rädd när jag tänkter på hur lätt det är att styra folk, som trots allt är helt emot den pågående invandringspolitiken.

Finns det flera där ute som har liknande erfarenheter såhär efter valet?


Inte direkt några erfarenheter av det slaget men jag tror på dina erfarenheter det verkar rimligt att de i anden svaga inte vågade ta steget utan svek Sd för Kd, M och L. Går att snacka om sin besvikelse men att göra något åt det, nej då sviker modet.

Tror att det beror på vilka direkt erfarenheter man har av mångkulturen. Har man bara erfarit den indirekt eller på anings avstånd oroas man mindre och oroas mer av det parlamentariska läget. Men det parlamentariska läget kunde varit mycket enklare med en svagare allians mycket mer beroende av Sd.

Dessa svagsinta kan ju få mogna i 4 år till. Under tiden har röstberättigade invandrare ökat med flera hundratusen och flera hundra tusen gamlingar har dött. Virriga ungdomar ska rösta för första gången och det brukar alltid bli fel till att börja med.

Vi får se om Sverige kan räddas, vi får se hur det ser ut med jobben, med ekonomin, med EU. Personligen har jag gått vidare till AfS och nästa gång ska jag få med mig hela min familj på det spåret.
Citera
2018-09-22, 09:14
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Fast du ljuger själv. Abort ska förbjudas på så sätt att man endast vill tillåta abort till vecka 12 (om jag minns rätt).

Argument för att partiet är kvinnofientligt finns det gott om. Det handlar tex om LAS och annat. Kräver möjligen lite kunskap för att förstå. Du påstår att de inte kan ergumentera för sin sak men frågan är om du kan det själv.

Att partiet är extrema är väl en åsikt rätt många delar. Argument för detta finns det tillräckligt av.

Påverkan av ryssland är knappast påhittat. Vi har exemplen egon putilov och Pavel gamov.

Så vad som är rent felaktigt är lite oklart.

Att sänka den fria abortgränsen till vecka 12 är inte samma sak som att förbjuda abort.

Berätta gärna vad det är i LAS som är kvinnofientliga? Eller vad som är extremt? Du slänger ut påståenden som du konkret inte kan backa upp, likt andra jag pratat med. Förklara gärna för jag är genuint intresserad av vad jag iaf har missat.
Citera
2018-09-22, 09:16
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jogen
Var besviken på dig själv istället, som inte nådde ut med dina fakta i tid till bekantskapskretsen. Nu blev de lätta offer för propagandan från mörkerkrafterna

Tro mig, jag pratade mycket politik i år
Citera
2018-09-22, 09:19
  #7
Medlem
Jogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nattlampan
Tro mig, jag pratade mycket politik i år

Du kanske skulle pratat lite mer än bara invandringsfrågan.
Citera
2018-09-22, 09:30
  #8
Avstängd
Paris24s avatar
"Kvinnofientligt" är bara en stämpel som motståndare använder för att slippa diskussion. På samma sätt är i så fall S "barnfientligt" eftersom de är för att 18v foster kan aborteras. Fast det numera teoretiskt finns möjlighet för fostret att överleva = ett barn.

Socialdemokraterna som barnamördare? Ja, så hade det kunna låta om SD varit lika obehagliga mot andra som andra är mot SD. Men SD är lugna på ytan. Men jag tror det kokar inombords, det ger en bra motivation.
__________________
Senast redigerad av Paris24 2018-09-22 kl. 09:34.
Citera
2018-09-22, 09:52
  #9
Medlem
SD förlorade valet pga de här sen-ändrarna. Man får gratulera MSM och de andra partierna för att ha hittat SDs svaghet i valets slutskede. Svensken är uppväxt med att höra att "kvinnor ska välja själva" och här kommer SD och vill begränsa "friheten". Bra svartmålning, och effektiv. Nog ingen tillfällighet detta blev en het potatis precis några veckor före valet så att det inte hann blåsa över.

Såg du videon där Linnea Claesson förklarade varför SD är kvinnofientliga?
Eller screenshoten som listade alla SDs kvinnofientliga förslag? (Avveckla sambeskattning, osv) Jag visade det för min tjej , som röstar SD, och hon ville inte tro på det.

Det blir till slut massivt när det sprids på så många ställen av så många. Kvinnor ser det ofta som en no-deal när de ser något kvinnofientligt.

Det där spreds stort bland kvinnor på Facebook. Vi tar debatten på fel ställen.

Med det sagt så ÄR SD inte särskilt pro-kvinnliga, tyvärr. Abortbegränsningen tror jag de kan fortsätta driva men det andra vet jag inte. Ffa behöver de dock få in starka KVINNOR som debatterar för de här frågorna. Traditionella, konservativa svenska kvinnor. Bieler är för elitistisk. Jimmie funkar inte.
Citera
2018-09-22, 09:53
  #10
Medlem
Att folk bestämmer sig i sista stund är välkänt och ingen nyhet.
Citera
2018-09-22, 09:56
  #11
Medlem
Jag har aldrig förstått vissa väljares tankegångar när man är så pass osäker på vilket parti man ska välja tills den absolut sista dagen. Vad exakt är det som gör så att man väljer ett parti i absolut sista stund? Är det de sista partiledardebatterna? Valaffischerna? Eller en allmänt ointresse för politiken och demokratin?

I de valen som jag har kunnat rösta på så har det alltid varit M på riksdagsnivå och landsting, på kommunnivå har det varit lite blandat men jag har alltid bestämt mig för vilket parti jag ska rösta på i god tid inför valet genom att läsa på. Så jag har svårt att sätta mig in i den sitsen som en ganska stor del av väljarskaran sätter sig i frivilligt.

Vad gäller att man inte röstade på Sverigedemokraterna trots att man kanske hyser sympatier för dem i vissa sakfrågor är för att det partiet troligtvis inte är regeringsdugligt. Jag tycker själv att migrationen och integrationen är en av de viktigaste frågorna i valet, och sympatiserar med Sverigedemokraterna i stora delar av deras politik. Däremot hyser jag inget förtroende alls för dem när det kommer till arbetsmarknad eller ekonomin, två andra kategorier som är minst lika viktigaste som migrationen och integrationen. Det hjälper heller inte att Sverigedemokraterna växer så det knakar så att man har svårt att fylla ut sina stolar på kommunnivå, eller att man står för flest avhoppande riksdagsledamöter av alla partier.

Möjligtvis kan jag se Sverigedemokraterna som ett passivt stöd till Moderaterna. Men det förutsätter givetvis att Moderaterna går till mötes i dem frågor som man kan komma överens om.
Citera
2018-09-22, 10:20
  #12
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nattlampan
Att sänka den fria abortgränsen till vecka 12 är inte samma sak som att förbjuda abort.

Berätta gärna vad det är i LAS som är kvinnofientliga? Eller vad som är extremt? Du slänger ut påståenden som du konkret inte kan backa upp, likt andra jag pratat med. Förklara gärna för jag är genuint intresserad av vad jag iaf har missat.
Jag skulle hellre se vad jag har missat. Du ber mig argumentera men verkar likt många andra sverigedemokratr jag känner inte själv kunna göra det.

Du påstår att det är felaktigt, jag ber dig argumentera för varför det är fel för i mina ögon stämmer allt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback