Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-22, 08:18
  #1
Medlem
Flashback! Behöver råd här om mitt nya sätt att träna på i gymmet. Jag har tränat många år och ser mig själv inte som en helt nybörjare men ibland känns det som att det vore intressant att få synpunkter från andra. Om jag exempelvis tränar bröst, så börjar jag med bänkpress, därefter blir det lutande hantelpress, därefter hantelflyes och avslutar med kabelflyes. Jag kör alltså alla dessa övningar i rad sedan går jag vidare till exempel magövningar. Men på senaste har jag mixat träningen mer, jag börjar kanske med bänkpress, sedan kör jag magövningar, efter det hantelpress och sedan biceps.. Nu förstår nog vad jag menar, anledningen till att jag föredrar att träna såhär är för att jag upplever en betydligt bättre prestation vid nästa övning eftersom musklerna har fått vila betydligt längre än om man kör alla (exempelvis bröst) övningarna i rad.

Vad säger experter om denna form av träning? Ska jag gå tillbaka till gamla rutiner eller funkar detta med?
Citera
2018-09-22, 08:38
  #2
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Ja det är bättre.
Citera
2018-09-22, 09:25
  #3
Medlem
Jag hade hellre kört alla bröstövningar först och sen mage när bröstmusklerna är uttröttade.

Skulle dock inte köra samma bröstpass varje gång då det blir för enformigt och kroppen vänjer sig. Börja istället med ex lutande hantelpress istället för bänkpress någon gång och testa nya övningar.
Citera
2018-09-22, 09:27
  #4
Medlem
Beror på. Du ändrar förutsättningarna när du vilar såpass länge. Varför vilar du inte 15min mellan varje sett för då kommer du prestera ännu bättre? Du kommer aldrig komma åt lika många muskelfibrer med mycket vila så det låter inte lika bra jämfört med att köra fler set på raken.
Citera
2018-09-22, 09:50
  #5
Medlem
Jag tycker personligen att du ska träna på det sätt som du gillar bäst, och sen skita i vad alla "experter " säger.
Du har tränat ett tag och känner förmodligen din kropp.
Om det inte funkar så märker du det snart.
Jag variera mitt trängs sätt hela tiden, bara för att jag blir uttråkad annars.
Och jag är hyfsat allround tränad.
Citera
2018-09-22, 10:36
  #6
Medlem
jpettersson1991s avatar
Ja, visst kan du köra så om du trivs med det och tycker träningen blir roligare, eller mindre tråkig. Mitt pass nu på morgonen bestod av: Skivstångsrodd superset med stående hantelpress, bänkpress, tricepsövning (rep över huvudet) superset med sittande kabelrodd, triceps pushdown med stång superset baksida axlar (maskin) och sist triceps pushdown med rep superset med flyes (pec dec maskinen). Avslutade med mage i max 10 min. Så jag varierar också muskelgrupperna under passet och kör inte t.ex ryggövningarna efter varandra. Allt ovanför är 3-4 set och 5-15 rep, runt 2 minuter vila.
Citera
2018-09-22, 12:29
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenora
Flashback! Behöver råd här om mitt nya sätt att träna på i gymmet. Jag har tränat många år och ser mig själv inte som en helt nybörjare men ibland känns det som att det vore intressant att få synpunkter från andra. Om jag exempelvis tränar bröst, så börjar jag med bänkpress, därefter blir det lutande hantelpress, därefter hantelflyes och avslutar med kabelflyes. Jag kör alltså alla dessa övningar i rad sedan går jag vidare till exempel magövningar. Men på senaste har jag mixat träningen mer, jag börjar kanske med bänkpress, sedan kör jag magövningar, efter det hantelpress och sedan biceps.. Nu förstår nog vad jag menar, anledningen till att jag föredrar att träna såhär är för att jag upplever en betydligt bättre prestation vid nästa övning eftersom musklerna har fått vila betydligt längre än om man kör alla (exempelvis bröst) övningarna i rad.

Vad säger experter om denna form av träning? Ska jag gå tillbaka till gamla rutiner eller funkar detta med?

Kör på det sättet du känner att du gör framsteg med. Man behöver variera träningen för att inte stagnera. Det finns massvis med parametrar man kan ändra på. Att byta ordning på övningar är en av dessa. Du kan laborera med detta i all oändlighet. Det är resultatet som räknas.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback