Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-22, 07:14
  #1
Medlem
På stranden kan man ju ha string bara men det skulle väll vara olagligt i stan?
Någon som vet vad lagarna om detta säger? Vad är det minsta man kan ha på sig i stan eller i ett stort shopping center?

Igår såg jag en kvinna med jeans som saknade delen av jeans som täcker rumpan och framsidan. Hon väntade på en spårvagn.

Finns det någon skillnad mellan vad män och kvinnor får ha på sig?
Och vad är konsekvensen ifall man blir tagen?
__________________
Senast redigerad av hemligheterjag 2018-09-22 kl. 07:23.
Citera
2018-09-22, 07:40
  #2
Medlem
Mackan52s avatar
Förargelseväckande beteende är en luddig lag precis som HMF för det bygger på att nån faktiskt bryr sig än att en viss gärning utförs.

För män går nog gränsen vid shorts och bar överkropp vid varmt väder för kvinnor... Det står skrivet i stjärnorna, vem vet, anmäler man misstänker jag att kvinnan i fråga skulle göra en motanmälan för att man stirrar och är kränkt över detta och då åker man själv dit för kvinnor har förtur när det gäller att vara kränkta.

En man skulle dock inte komma undan med att gå omkring i en mankini på stan
Citera
2018-09-22, 08:20
  #3
Medlem
Europes avatar
Ja, det är faktiskt en intressant fråga. Jag misstänker att det kan finnas en viss godtycklighet i det, om det som t.ex. man inte skulle visa sig vara tillåtet att bära något som ändå täcker genitalierna.

I vilken mån handlar det t.ex. om hur stor del av kroppen som är täckt och i vilken mån om vilka delar av kroppen som är täckta? Jag minns hur jag, när jag som tonåring jobbade i en livsmedelsbutik i centrala Stockholm, såg t.ex. ett par homosexuella män som kom in i butiken. De var i hög grad klädda i rätt täckande kläder av läder, men t.ex. såg man hela rumpan på den ena mannen. Är det mer eller mindre okej än t.ex. en mer avslöjande mankini som ändå täcker rövskåran? Finns det situationer där en viss klädsel (eller frånvaron av den) är mer okej? Är det som inte är okej normalt t.ex. okej under speciella tillfällen som Pride-tåget i Stockholm? Det visas ju rätt mycket i det tåget. Är det högre i tak ifråga om den klädsel man har på gatorna under t.ex. sommaren än under andra årstider, inte minst under vintern?
Citera
2018-09-22, 10:28
  #4
Avstängd
Kyzs avatar
Jag kan inte uttala mig om någon lag men om ett fruntimmer går lättklädd funderar jag inte över det.. Då är jag upptagen med att stirra.. Hehe kanske knäpper man ett kort för att skriva ut sen..

Mvh Johan
Citera
2018-09-22, 10:33
  #5
Medlem
Flytt-lasses avatar
Kolla in bögparaden i Stockholm nästa år då får du väl ett hum....
Citera
2018-09-22, 11:47
  #6
Medlem
Som-Gjutens avatar
En faktor som kan spela väldigt stor roll är ju om personen i fråga är attraktiv eller inte.

En snygg snubbe eller brud i minimalt med kläder, det får ju bara förbipasserande att tappa hakan
Medans folk hade blivit "kränkta" av tex en osmakligt och vidrigt ful person i samma sits.


Lite som fenomenet när män raggar på kvinnor.....
Är det en ful och oattraktiv gubbe som stöter på en kvinna så räknas det som sexuella trakasserier, men om en modell-hunk-snygging raggar på en kvinna så är det bara smickrande...



Klä dig hur fan du vill säger jag!
__________________
Senast redigerad av Som-Gjuten 2018-09-22 kl. 11:50.
Citera
2018-09-23, 14:37
  #7
Medlem
Afrolovers avatar
Det är helt OK att gå helt naken på stan om du vill. Vad som bedöms som förargelseveckande betende beror helt på hur du uppträder och/eller vad du gör.

Ingen har i Sverige har dömts för offentlig nakenhet på 60 år och åtalats på 50.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback