Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-22, 04:02
  #1
Medlem
Jagtardindotters avatar
Hej!

Funderar på att köpa en kanin, har aldrig haft en kanin tidigare och vet inte så mycket om dem men såg en skutta vid gräsmattan häromdag och tycker de är så fina.

Har en liten dotter, så kanske hon så småningom får lite ansvar med att mata den och så. Tänker det är ett bra moment för henne också.

Vad behöver jag veta? Finns det olika raser, något för nybörjare? Vad kan det kosta per månad? Osv.
Citera
2018-09-22, 04:28
  #2
Medlem
Idindunuffinzs avatar
Kaniner är inte särskilt svåra att ta hand om. Skaffa bur, hö, kaninmat, vattendepå och grönsaker så lär den bli nöjd. Låt den även sträcka på benen då och då.

Hade själv en kanin när jag var yngre, men var tvungen att göra oss av med den då den bokstavligen våldtog en av våra katter. Katten skrek.
Citera
2018-09-22, 05:31
  #3
Medlem
Havre är toppen som basfoder. Sen kan man späda ut med granngårdens foder; Skuttfor Rabfor eller Gnagfor eller vad det heter. Halm hö vass gräs kvistar från ungbjörk klöver maskrosor höpellets. Glöm inte att inreda buren med nån gnagpinne. Tänderna växer.

2 hannar kan slåss men inte alltid.
Citera
2018-09-22, 06:16
  #4
Medlem
Pallestroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idindunuffinz
Kaniner är inte särskilt svåra att ta hand om. Skaffa bur, hö, kaninmat, vattendepå och grönsaker så lär den bli nöjd. Låt den även sträcka på benen då och då.

Hade själv en kanin när jag var yngre, men var tvungen att göra oss av med den då den bokstavligen våldtog en av våra katter. Katten skrek.


Haha är det sant? Har aldrig hört nåt liknande.
Med så många kaniner som springer runt borde utekatterna vara livrädda🙀🙀😿
Citera
2018-09-22, 06:33
  #5
Medlem
cacas avatar
Satsa på Belgisk jätte eller new Zeeland red,

Fult fungerande kanin som uppfyller kraven mata och dalta lite med för dottern.

Sen när ni ledsnat på kaninen så är de båda sorterna utmärkta matkaniner med välsmakande kött, båda arterna populära hos kaninkötts producenter. Har ni själva fött upp den så vet ni ju att köttet är av högsta kvalité och helt fritt från gifter vilket är ett ytterligare plus.
Citera
2018-09-22, 06:43
  #6
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pallestrom
Haha är det sant? Har aldrig hört nåt liknande.
Med så många kaniner som springer runt borde utekatterna vara livrädda🙀🙀😿

Det är sant, jag var hemma hos en person en gång, han hade både en hankanin och en katt, kaninen jagade katten och ville knulla hela tiden.
Citera
2018-09-22, 08:19
  #7
Medlem
Pallestroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Det är sant, jag var hemma hos en person en gång, han hade både en hankanin och en katt, kaninen jagade katten och ville knulla hela tiden.


😂🤣 Bland det roligaste jag hört!
Citera
2018-09-22, 10:36
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagtardindotter
Hej!

Funderar på att köpa en kanin, har aldrig haft en kanin tidigare och vet inte så mycket om dem men såg en skutta vid gräsmattan häromdag och tycker de är så fina.

Har en liten dotter, så kanske hon så småningom får lite ansvar med att mata den och så. Tänker det är ett bra moment för henne också.

Vad behöver jag veta? Finns det olika raser, något för nybörjare? Vad kan det kosta per månad? Osv.

Satsa på en hane som ni kastrerar, då minimerar ni lukten.
Botten på buren är peppets bra, vanliga eldapelletes kostar bråkdelen av djuraffärens. Men är samma innehåll. Jag har settpå en pelletsfabrik att don bara byter påsar.
Dvärg vädur hade vi. den var en lugn o mysig. Dom trivs ensamma,
Citera
2018-09-22, 11:09
  #9
Medlem
Blommetupps avatar
Jag föder upp kaniner till hushållet och brukar ha ett hundratal vår/sommar/höst. På vintern bara avelsdjuren. Jag har rasen gotlandskanin en medelstor ras som är härdig och tålig. Jag har aldrig under mina år fått en sjuk kanin.

Mina kaniner äter enbart gräs, buskar och sådant som finns på gården under våren till hösten. Eventuellt kan de få någon morot eller knäckebröd som gotte när man vill mysa. På vintern får de hö.
Så de är väldigt billiga i drift, faktiskt billigare än hönsen till och med. Väldigt mysiga och sociala också.

Ska du bara ha en kanin rekommenderar jag en hane men egentligen kvittar det, lynnet är individuellt ändå. Du slipper skendräktighet med en hane eller steriliserad hona.

Jag rekommenderar absolut gotlandskanin eller rexkanin. Maken till trevligare kaniner får man leta efter.
Citera
2018-09-22, 11:54
  #10
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SherrodBrown
Havre är toppen som basfoder. Sen kan man späda ut med granngårdens foder; Skuttfor Rabfor eller Gnagfor eller vad det heter. Halm hö vass gräs kvistar från ungbjörk klöver maskrosor höpellets. Glöm inte att inreda buren med nån gnagpinne. Tänderna växer.

2 hannar kan slåss men inte alltid.
Nja, halm ska vara basfodret.
Annars nöts inte tänderna ner.
Det behövs bara lite foder och jättelite morötter, kaniner mår inte bra av för mycket, max som en sockerbit per dag!
Citat:
Ursprungligen postat av Peter50
Satsa på en hane som ni kastrerar, då minimerar ni lukten.
Botten på buren är peppets bra, vanliga eldapelletes kostar bråkdelen av djuraffärens. Men är samma innehåll. Jag har settpå en pelletsfabrik att don bara byter påsar.
Dvärg vädur hade vi. den var en lugn o mysig. Dom trivs ensamma,
Vi hade en hane, okastrerad, han luktade ingen och han juckade en hand kanske max en enstaka gång.

Jag tycker TS ska prova kanin, de kan bli väldigt tama och tillgivna.
Vi tog in honom på kvällen och kelade och han bara myste...
Citera
2018-09-25, 17:17
  #11
Avstängd
MagnusBengtsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blommetupp
Jag föder upp kaniner till hushållet och brukar ha ett hundratal vår/sommar/höst. På vintern bara avelsdjuren. Jag har rasen gotlandskanin en medelstor ras som är härdig och tålig.

Jag är nyfiken. Hur avlivar ni era kaniner? Vilken är metoden? Eller kör ni iväg kaninerna till ett slakteri?
Citera
2018-09-25, 21:43
  #12
Medlem
Blommetupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Jag är nyfiken. Hur avlivar ni era kaniner? Vilken är metoden? Eller kör ni iväg kaninerna till ett slakteri?

Jag gör samma som med tupparna. Jag slår dem i bakhuvudet med en påk för att bedöva sen avblodar jag dem. Man kan också skjuta dem med en bult avsedd för kaniner.

Jag har aldrig hört om någon som kör iväg dem till ett slakteri. Men det kanske händer hos storproducenter.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback