Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-22, 02:49
  #1
Medlem
Funderar på studier där jag kan lära mig mer om AI samt Robotik. Någon som har bra förslag/erfarenhet utav vad man bör välja för att få en bra grund för detta?
Citera
2018-09-22, 02:58
  #2
Medlem
Civilingenjör med inriktning datateknik. Det finns många utbildningar som erbjuder den profilen du eftersöker.

Du kan också välja högskoleingenjör men där är det inte lika troligt att du kommer få lära dig på djupet om AI och robotik även om vissa högskoleinejörsutbildningar ger möjlighet att välja t.ex. AI som en valbar kurs under det sista året.

Grunden är matematik, algoritmer och programmering för att sedan på mer avancerad nivå läsa om AI och robotik.

Notera att du inte behöver rikta in dig på just data utan det finns säkerligen andra inriktningar som är fullgoda alternativ, mitt tips är att du kikar på kursutbudet för det program du tänker läsa.
__________________
Senast redigerad av har 2018-09-22 kl. 03:06.
Citera
2018-09-22, 07:57
  #3
Medlem
Linguass avatar
AI är inget mer än en "hype" som egentligen inte är något mer än python och insamlande av data för att skapa statistik och dra simpla slutsatser. Detta kan du enkelt lära dig hemma på egen hand. Robotic är mer avancerat och kräver en civilare (se svaret ovan).

Lite mer om AI:
https://www.tutorialspoint.com/artif...thon/index.htm
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback