Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-21, 22:36
  #13
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Allt sånt där failar man på med psykisk ohälsa.
Nja, det beror väl på hur stor ohälsan är, alla med psykisk ohälsa är inte 100% miserabla dårar... Om man bara är sjuk till 25%, så går det att njuta av att vara förtidspensionär...
Citera
2018-09-22, 00:53
  #14
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milford.Cubicle
När man fått sin diagnos psykiskt sjuk och känner inte man passar in i samhället och det har funnits tecken på psykisk sjukdom ända sedan man var barn ( att andra inte kunde förstå en) , och ens föräldrar misstänkt hela tiden att de var något fel, Asperger eller annat men visat sig vara nåt värre , och man är omöjligt att rehabilitera. Man kan liksom inte klara av ett vanligt jobb eller ha förhållande mm man finns ändå

Usch vad jobbigt 🙁

Forskningen går framåt hela tiden så det kanske snart kommer någon behandling eller medicin som hjälper.

Tråkigt att du inte kan ha en relation eller ett riktigt jobb.

Alla har givetvis rätt att finnas.
Citera
2018-09-22, 17:58
  #15
Medlem
Mediciner hjälper inte på riktigt. De som tar mediciner lever i en lögn, en illusion. Sanningen är att de inte klarar av att leva det livet de vill eller förväntas, så de drogas med stimulanter, så att de blir produktiva nog för att uppehålla illusionen. Det är därför så många är så kalla och hjärtlösa idag. Antidepressiva mediciner gör det med en.

Sverige är extremt bra på att frysa ut "psykiskt sjuka" människor. "Psykiskt sjuka" människor är i många fall endast känsliga människor, som ser och uppfattar fler detaljer än andra människor. Det bör egentligen vara en tillgång, men det är det inte i vår värld. De är för övrigt de enda människor jag kan umgås med.

Så du får kanske försöka hitta sådana som du. Som är känsligare, och ärligare än den stora massan. Dock är de människor sällsynta och svåra att hitta Så man får se till att verkligen ta hand om dessa vänskaper, för det finns inte mycket i livet som är viktigare än detta.
Citera
2018-09-22, 18:06
  #16
Medlem
Vad är det som säger att man inte klarar av att ha ett förhållande om man mår psykiskt dåligt? Jag väljer att fokusera på min familj och göra saker jag mår bra av, har aldrig upplevt att jag inte passar in. Var och en måste hitta sin egen väg i livet.
Citera
2018-09-26, 15:02
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Om den psykiskt sjuka blir förtidspensionär så kan den ju alltid NJUTA av att ha betald semester hela livet, vilket inte är fy skam utan ett mycket PRIVILIGERAT liv...

Rätta mig om jag har fel, men får inte en förtidspensionär en summa runt existensminimum?
Det låter inte som något vidare priviligerat liv.
Citera
2018-09-26, 15:42
  #18
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plopp123
Rätta mig om jag har fel, men får inte en förtidspensionär en summa runt existensminimum?
Det låter inte som något vidare priviligerat liv.
Det varierar nog, jag känner en som klarar sig bra, och han är ingen överklass-snubbe direkt... Lever man ensam och inte har några dyra hobbies så blir det alltid ett par tusen över i månaden, efter att alla utgifter för mat och räkningar har betalats...
Citera
2018-09-26, 20:07
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Det varierar nog, jag känner en som klarar sig bra, och han är ingen överklass-snubbe direkt... Lever man ensam och inte har några dyra hobbies så blir det alltid ett par tusen över i månaden, efter att alla utgifter för mat och räkningar har betalats...

Knappast, av ren nyfikenhet så ringde jag och frågade min faster som har varit förtidspensionerad i 8 år vad hon fick, vilket är 8400, och då ska det täcka ALLT (inkl hyra och el).
Hur gammal är din kompis? Var det längesedan som han blev förtidspensionerad? För 10+ år sedan så fick man nämligen betydligt mycket mer, om han blev det när det gällde så gäller det fortfarande för honom.
Citera
2018-09-26, 20:11
  #20
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plopp123
Knappast, av ren nyfikenhet så ringde jag och frågade min faster som har varit förtidspensionerad i 8 år vad hon fick, vilket är 8400, och då ska det täcka ALLT (inkl hyra och el).
Hur gammal är din kompis? Var det längesedan som han blev förtidspensionerad? För 10+ år sedan så fick man nämligen betydligt mycket mer, om han blev det när det gällde så gäller det fortfarande för honom.
Han är i femtioårsåldern och har varit pensionär sedan slutet av 90-talet... Tror han får ca 12 000 efter skatt... Han säger att han lever gott på de pengarna, har alltid ett par tusen över efter att allt är betalt varje månad...
__________________
Senast redigerad av hvita.nhegrer 2018-09-26 kl. 20:30.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback