Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-21, 20:59
  #1
Medlem
Budget mellan 5000-10000kr.
Vilket märke är mest användarvänlig för en nybörjare som vill ta lite porträtt och foto ute i naturen?
Begagnad eller ny?
Citera
2018-09-21, 21:32
  #2
Medlem
Ett hett tips är att du börjar med begagnade prylar: du får mer valuta för pengarna, och tappar inte så mycket om du upptäcker att foto inte var din hobby.

Vad gäller märken tycker jag inte det är kinkigt bara du undviker småmärken som ingen hört talas om.

Det lite viktigare är vilka objektiv du väljer att köpa: de kommer att begränsa de bilder du kan få till. Och här kommer det snabbt att märkas att foto är en utrustningshobby: bättre objektiv är dyrare.


Men utöver pris finns det framför allt två saker som skiljer mellan objektiv: dels om de är fasta eller om de går att zooma med. Fast objektiv är ganska sällsynta idag, men finns. Zoomobjektiv är det vanligaste, men som användare måste man inse att de inte kommer att ge samma optiska kvalitet som fasta objektiv.
Den andra saken som skiljer mellan olika objektiv är deras brännvidd (eller brännviddsomfång, för zoomobjektiv). Objektiv med kort brännvidd ger ett väldigt brett synfält, och objektiv med väldigt lång brännvidd ger ett väldigt smalt synfält. Med korta objektiv kommer du "längre" ifrån motivet, medan det är tvärtom med långa objektiv: du kommer "nära" motivet.

Sedan finns det hur mycket som helst skrivet om detta, det är bara att läsa. Tex på fotosidan.se.
Citera
2018-09-21, 22:02
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Ett hett tips är att du börjar med begagnade prylar: du får mer valuta för pengarna, och tappar inte så mycket om du upptäcker att foto inte var din hobby.

Vad gäller märken tycker jag inte det är kinkigt bara du undviker småmärken som ingen hört talas om.

Det lite viktigare är vilka objektiv du väljer att köpa: de kommer att begränsa de bilder du kan få till. Och här kommer det snabbt att märkas att foto är en utrustningshobby: bättre objektiv är dyrare.


Men utöver pris finns det framför allt två saker som skiljer mellan objektiv: dels om de är fasta eller om de går att zooma med. Fast objektiv är ganska sällsynta idag, men finns. Zoomobjektiv är det vanligaste, men som användare måste man inse att de inte kommer att ge samma optiska kvalitet som fasta objektiv.
Den andra saken som skiljer mellan olika objektiv är deras brännvidd (eller brännviddsomfång, för zoomobjektiv). Objektiv med kort brännvidd ger ett väldigt brett synfält, och objektiv med väldigt lång brännvidd ger ett väldigt smalt synfält. Med korta objektiv kommer du "längre" ifrån motivet, medan det är tvärtom med långa objektiv: du kommer "nära" motivet.

Sedan finns det hur mycket som helst skrivet om detta, det är bara att läsa. Tex på fotosidan.se.

Kan du rekommendera någon? Har tittat på Canon 700d...
Citera
2018-09-21, 22:08
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knez
Kan du rekommendera någon? Har tittat på Canon 700d...

Jag har för dålig koll på de enklare modellerna för att kunna ge någon vettig rekommendation: jag har hållit på så pass länge att min senaste kamera köpte jag för 10K, begagnad. Och då var det bara kamerahuset jag köpte, inget annat. Därmed blir det ointressant för mig vad det finns för enklare modeller från alla tillverkare.

Men ett tips kan ju vara att du kollar vad som finns begagnat i ditt område på både blocket och fotosidan.se. Om du har någon kompis som fotar kan du be att få leka med kameran och ta bilder med den, under så realistiska förhållanden som möjligt. På det viset får de en känsla av hur kameran är att hålla i, hur man sköter inställningarna och så vidare. Om du på det viset hittar en kamera du gillar så kan du försöka hitta en passande modell från samma tillverkare, vare sig du letar efter begagnat eller nytt.
Citera
2018-10-17, 16:12
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knez
Kan du rekommendera någon? Har tittat på Canon 700d...

Canon eos 700 d är en jättebra kamera. Ett annat alternativ är en Nikon d 5300 som tar otroligt fina bilder.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback