Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-07, 10:53
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mryang
Hej Johan, jag svarar dig här från båda trådarna.

Myten / Fake News om "petrodollar" och dollarns framtida krasch är vida spridd. Detta kan spridas därför att perspektiv på hur världens ekonomi snurrar delvis saknas eller har missförståtts.

Men först ett tanke-experimemt:
Du och några vänner bor på en enslig ö i söderhavet där ni njuter av sol och koksnötter. Livet går sin stilla gång helt utanför världens girighet. På ön bor en ingenjör som av en tillfällighet gjort upptäckten av cold fusion. Råmaterialet för fusionsprocessen är en icke radioaktiv metall som av en händelse endast finns på ön. Du och ingenjören tar uppfinningen och sprider schema / blue print av den till 1000 tidningar worldwide och lika många demos av en fusionsreaktor - stor som ett mjölkpaket som genererar 100.000 ggr energin av 1kg kol och dubbelt så energieffektivt som anrikat uran - utan efterstrålning. Prospektering visar att hela ön i praktiken är gjord av denna metall och kan täcka jordens behov många gånger om. En reaktor stor som ett mjölkpaket kan driva en Tesla 1 miljon mil.

Tekniken kan bara handlas med kokosnötter på en öppen marknad.

Vad händer nu med världens ekonomi, taget att ni inte blir ockuperade?

A) Dollar ökar
B) Yen ökar
C) Euro ökar
D) Priset på kokosnötter ökar (efter hand) till astronomiska nivåer.

Fundera på ovanstående och koppla hur petrodollarn är manipulerad eller inte. Vad för teknik vill världen ha? Idag? Imorgon? Vart finns den? Vad försvarar Eurons respektive Dollarns värde?
Ö-exempel är ett typiskt fall där man inte tänkt mer än ett steg.
Jag skall förklara.

* Ön säljer nu metallen och tar betalt i kokosnötter.
* Ön får överskott av kokosnötter.
* Ön använder överskottet av kokosnötter för att köpa sig högre levnadsstandard.

=> Leverantörerna till högre levnadsstandard till ön har kostnader i andra valutor och växlar till sig dessa från de kokosnötter ön betalar med.
=> Växelkursen för kokosnötter pressas upp av de som vill köpa metallen.
=> Växelkursen för kokosnötter pressas ned av ön som vill konsumera för sitt överskott av kokosnötter.
=> Behövs inte så många kokosnötter för själva handeln.
=> Exakt var växelkursen hamnar kan diskuteras. Men den far inte iväg enligt D). Ön har inget intresse av att hoarda oändligt med kokosnötter, utan vill konsumera för dessa.

I exemplet framgår inte om vi skall tillåta produktion av kokosnötter. Om det är tillåtet kommer växelkursen att hamna på produktionskostnaden för kokosnötter.
Citera
2018-10-07, 11:09
  #14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av mryang
Hej Johan, jag svarar dig här från båda trådarna.

Myten / Fake News om "petrodollar" och dollarns framtida krasch är vida spridd. Detta kan spridas därför att perspektiv på hur världens ekonomi snurrar delvis saknas eller har missförståtts.

Men först ett tanke-experimemt:
Du och några vänner bor på en enslig ö i söderhavet där ni njuter av sol och koksnötter. Livet går sin stilla gång helt utanför världens girighet. På ön bor en ingenjör som av en tillfällighet gjort upptäckten av cold fusion. Råmaterialet för fusionsprocessen är en icke radioaktiv metall som av en händelse endast finns på ön. Du och ingenjören tar uppfinningen och sprider schema / blue print av den till 1000 tidningar worldwide och lika många demos av en fusionsreaktor - stor som ett mjölkpaket som genererar 100.000 ggr energin av 1kg kol och dubbelt så energieffektivt som anrikat uran - utan efterstrålning. Prospektering visar att hela ön i praktiken är gjord av denna metall och kan täcka jordens behov många gånger om. En reaktor stor som ett mjölkpaket kan driva en Tesla 1 miljon mil.

Tekniken kan bara handlas med kokosnötter på en öppen marknad.

Vad händer nu med världens ekonomi, taget att ni inte blir ockuperade?

A) Dollar ökar
B) Yen ökar
C) Euro ökar
D) Priset på kokosnötter ökar (efter hand) till astronomiska nivåer.

Fundera på ovanstående och koppla hur petrodollarn är manipulerad eller inte. Vad för teknik vill världen ha? Idag? Imorgon? Vart finns den? Vad försvarar Eurons respektive Dollarns värde?

Tack för liknelsen jag uppskattar sådant!

Emellertid skulle jag inte svara i enlighet med reglerna utan det är så klart så att till att börja med är inte journalisterna tillräckligt utbildade och intelligenta för att förstå och därmed inte heller publicera ritningarna. De skulle betrakta uppfinnaren som ett "kokosnöt"-case.

Steg nummer två är givetvis invasion av ön pga den yttersta uppbackaren av valutan - som är viktigare än olja och teknologi - är vapenmakt och denna sitter USA på. I någon mån kan man väl hävda däremot att olja och vapenmakt i sin tur emanerar ur den teknologiska hegemonin.

Nå skit samma USA sitter på samtliga dessa resurser + att de ligger längst fram när det gäller utvecklingen av ny teknologi.

Observera att jag har aldrig hävdat att "petrodollarn" är manipulerad eller att den skulle vara på väg att crascha inom överskådlig framtid. Min kunskapsbas gäller "olje-dollar-länken" som hänför till att olja i dagsläget är basen för energiutvinning i dagsläget och något som alla nationer behöver för att höja sin BNP. Detta skapar tryck uppåt på dollarn pga att de flesta länder - inklusive europeiska länder som handlar av Ryssland - behöver växla till sig dollar för att kunna köpa olja.

Sedan har vi USA som finansiellt safe-haven pga deras stora (och relativt exempelvis Kina) hyffsat transparenta finansmarknad vilket gör att dollarn får extra draghjälp i svåra tider.

Är det något jag missat?

/Johan
Citera
2018-10-07, 21:50
  #15
Medlem
mryangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
Tack för liknelsen jag uppskattar sådant!

1. Emellertid skulle jag inte svara i enlighet med reglerna utan det är så klart så att till att börja med är inte journalisterna tillräckligt utbildade och intelligenta för att förstå och därmed inte heller publicera ritningarna. De skulle betrakta uppfinnaren som ett "kokosnöt"-case.

2. Steg nummer två är givetvis invasion av ön pga den yttersta uppbackaren av valutan - som är viktigare än olja och teknologi - är vapenmakt och denna sitter USA på. I någon mån kan man väl hävda däremot att olja och vapenmakt i sin tur emanerar ur den teknologiska hegemonin.

3. Observera att jag har aldrig hävdat att "petrodollarn" är manipulerad eller att den skulle vara på väg att crascha inom överskådlig framtid. Min kunskapsbas gäller "olje-dollar-länken" som hänför till att olja i dagsläget är basen för energiutvinning i dagsläget och något som alla nationer behöver för att höja sin BNP. Detta skapar tryck uppåt på dollarn pga att de flesta länder - inklusive europeiska länder som handlar av Ryssland - behöver växla till sig dollar för att kunna köpa olja.

Sedan har vi USA som finansiellt safe-haven pga deras stora (och relativt exempelvis Kina) hyffsat transparenta finansmarknad vilket gör att dollarn får extra draghjälp i svåra tider.

Är det något jag missat?

/Johan

1. Troligen många men ALLA forum skulle gemensamt släcka ner denna nyhet? Reddit? Twitter? Flashback? Wikipedia? ATS? GLP? Och INGEN av tidningarna skulle skriva om detta? Det låter högst osannolikt.

2. Öppen invasion.... Troligen något mer subtilt - undervattenstjuvar - extrahera metallen underifrån.

3. Petrodollarn - eller dollarns värde baserat på olja är felaktigt.

Först och främst är oljehandeln oerhört liten. I storleksordningen 100 miljoner fat/dag * kursen. Säg 80 USD. Det ger 8 miljarder "petro"-dollar/dag. Som jag skrev i den andra tråden är FX av dollar mer än 5000 miljarder dollar om dagen. Över 600 gånger större. Dollar köps och säljs motsvarande flera årsförbrukningar av olja på daglig basis. Att olja prissätts i dollar har därför ZERO att göra med dollarns "värde". Detta görs på FX-marknaden. FX-marknaden är en fri marknad och vill man dumpa dollar är det inga problem. Frågan är givetvis vad du ska placera i istället - Iranska Rial? Framtiden är där?

Priset på olja är till 100% baserat på tillgång och efterfrågan. Oro/tomma lager - Priset går upp. Fyllda reservlager - Priset går ner. Prissättningen hade kunnat gjorts med precis vilken valuta som helst som varit praktiskt för världen.

Mitt Ö-exempel vill påvisa att valuta är sekundärt råvara/innovation/produkt. Ön hade kunnat välja vilken "valuta" som helst - Korallfiskar, den extremt sällsynta Quetzalen eller varför inte en kryptovaluta. Allt hade varit möjligt för ön med världens mest eftertraktade råvara och gratis know-how. Länder med mycket kokosnötter som Indonesien, Filippinerna, Indien - hade givetvis haft en unik position eftersom länder nu velat handla kokosnötter. Priset på kokosnötter på världsmarknaden hade omgående flerdubblats och valutorna ökat i respektive länder med stor tillgång av dessa, och ner hos de länder som saknar förmågan att odla. Det skifte som världen hade tagit sig an efter denna upptäckt hade förändrat hela planeten på alla plan. De oljerika länderna i mellanöstern hade sett värdet på sina tillgångar sjunka dramatiskt - då hela länder är "försäkrade" och upplånade baserat på världens framtida hunger av olja.

Det är inget tvång för världen att använda dollar. Men vad är alternativet - Euro? Detta förutsätter att den tyska industrin kan fortsätta sin expansion. Redan idag har bilbranschen expansionsproblem. Elbilstekniken är för dålig för allmän spridning. Nya bilar måste säljas som "privatleasing" för att köpare ska ha råd att skaffa nya fordon. Detta är dock inget problem bara i Europa utan gäller över hela världen.

Europa måste skaffa sig en edge inom framtidens teknikområden - men ligger år efter USA när det gäller IT, Hårdvara, VR, AR, AI, Drönare, Molntjänster - där USA är totaldominerande. Företag som Netflix och Amazon konkurrerar redan idag ut många befintliga företag i Euro-zonen och det finns få eller inga "motvapen".

Dollarn kommer förbli "världsvaluta" tills ett land / region kan ta upp kampen om framtidens teknik. Som exemplet med den lilla ön.
Citera
2018-10-07, 21:59
  #16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av mryang
1. Troligen många men ALLA forum skulle gemensamt släcka ner denna nyhet? Reddit? Twitter? Flashback? Wikipedia? ATS? GLP? Och INGEN av tidningarna skulle skriva om detta? Det låter högst osannolikt.

3. Petrodollarn - eller dollarns värde baserat på olja är felaktigt.

Dollarn kommer förbli "världsvaluta" tills ett land / region kan ta upp kampen om framtidens teknik. Som exemplet med den lilla ön.

Jag pratar inte om att släcka ned - jag talar om att överhuvudtaget nå fram. Möjligheterna är definitivt begränsade om du inte har PR eller någon annan institution i ryggen. Jag VET detta av egen erfarenhet, dvs från insidan av medieapparaten och inte i egenskap av coconut-case...

När det gäller dollarns hegemoni kan vi studera tidigare hegemoner för att erhålla jämförelser. Världsvaluta innan dollarn var sterling pundet. Dess storhet baserades mer på UK som handelsnation än som tekniskt överlägsen.

Slutligen FX-handel vs. oljan. Så du kan inte jämföra summan av FX-handeln med oljehandeln. Säg att FX-handeln är en tiopotens högre. Men det innefattar all spekulation, option och hedge sv och den går två vägar. Det enda som påverkar dollarn där är den FX-trade som sker till dollarns fördel respektive dag. För oljehandeln så kan du räkna total mängd olja handlad i dollar - minus vinst på detta som inte reinvesteras i dollar.

Tänk om tänk rätt min vän! ;-)

/Johan
Citera
2018-10-07, 22:25
  #17
Medlem
mryangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils

Slutligen FX-handel vs. oljan. Så du kan inte jämföra summan av FX-handeln med oljehandeln. Säg att FX-handeln är en tiopotens högre. Men det innefattar all spekulation, option och hedge sv och den går två vägar. Det enda som påverkar dollarn där är den FX-trade som sker till dollarns fördel respektive dag. För oljehandeln så kan du räkna total mängd olja handlad i dollar - minus vinst på detta som inte reinvesteras i dollar.

/Johan

FX-marknaden är ett uttryck för hela landets kapitalisering (råvarutillgångar, humanresurser, politiskt situation, know-how etc etc), inklusive ev. oljetillgångar.

I den här tråden antyder du att "petrodollar" är grunden till dollarns värde och USAs dominans. Det är fel, därför att olja representerar en minimal del av världshandeln.
Citera
2018-10-07, 22:47
  #18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av mryang
I den här tråden antyder du att "petrodollar" är grunden till dollarns värde och USAs dominans. Det är fel, därför att olja representerar en minimal del av världshandeln.

Nä jag sade att olje-dollar-länken är ett kraftfullt ankare för dollarn som motverkar inflation trots kraftfull inflatering av penningmängden. Och den yttersta garanten för länkens fortlevnad menade jag var USA:s militära hegemoni.

Det är säkert så att dollarn även backas upp av deras industriproduktion och andra viktiga råvaror. Men du får tänka att effekten inte är lika tydlig här då en hel del av USA:s produktion sker utomlands och i dessa fall sker inte betalningarna nödvändigtvis med dollar.

Här kan du läsa lite om hur extremt slipade judar från Salomon Brothers åkte över till saudi Arabien för att etablera denna funktion vid en tidpunkt då Bretton Woods sönderfall pga opec-krisen hotade att skapa stora problem med dollarn. Detta ligger till grund för alliansen mellan saudi arabien och USA som möjliggör för saudi att förbli en bastion för schauvinism och kvinnoförtryck utan att riskera att "bombas till demokrati" av USA.

https://www.bloomberg.com/news/featu...-s-debt-secret

/Johan
Citera
2018-10-08, 00:17
  #19
Medlem
frasselitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mryang
FX-marknaden är ett uttryck för hela landets kapitalisering (råvarutillgångar, humanresurser, politiskt situation, know-how etc etc), inklusive ev. oljetillgångar.

I den här tråden antyder du att "petrodollar" är grunden till dollarns värde och USAs dominans. Det är fel, därför att olja representerar en minimal del av världshandeln.
Detta är ju bara ignorant.

Ekonomi är allokering av energi och materia.

Oljan är och har varit det absolut viktigaste drivmedlet i denna civilisation.

Olja representerar hela världshandeln därför att man ligger till grund för hela världshandeln. Utan olja, ingen handel så som vi känner den.
Citera
2018-10-08, 09:58
  #20
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mryang
Hej Johan, jag svarar dig här från båda trådarna.

Myten / Fake News om "petrodollar" och dollarns framtida krasch är vida spridd. Detta kan spridas därför att perspektiv på hur världens ekonomi snurrar delvis saknas eller har missförståtts.

Men först ett tanke-experimemt:
Du och några vänner bor på en enslig ö i söderhavet där ni njuter av sol och koksnötter. Livet går sin stilla gång helt utanför världens girighet. På ön bor en ingenjör som av en tillfällighet gjort upptäckten av cold fusion. Råmaterialet för fusionsprocessen är en icke radioaktiv metall som av en händelse endast finns på ön. Du och ingenjören tar uppfinningen och sprider schema / blue print av den till 1000 tidningar worldwide och lika många demos av en fusionsreaktor - stor som ett mjölkpaket som genererar 100.000 ggr energin av 1kg kol och dubbelt så energieffektivt som anrikat uran - utan efterstrålning. Prospektering visar att hela ön i praktiken är gjord av denna metall och kan täcka jordens behov många gånger om. En reaktor stor som ett mjölkpaket kan driva en Tesla 1 miljon mil.

Tekniken kan bara handlas med kokosnötter på en öppen marknad.

Vad händer nu med världens ekonomi, taget att ni inte blir ockuperade?

A) Dollar ökar
B) Yen ökar
C) Euro ökar
D) Priset på kokosnötter ökar (efter hand) till astronomiska nivåer.

Fundera på ovanstående och koppla hur petrodollarn är manipulerad eller inte. Vad för teknik vill världen ha? Idag? Imorgon? Vart finns den? Vad försvarar Eurons respektive Dollarns värde?
Man skulle ganska snabbt begrava ön med nötter (det finns ganska gott om kokosnötter redan)
och köpa loss tillräckligt med material för att förse jorden med energi under överskådlig tid.
Citera
2018-10-08, 19:12
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mryang
FX-marknaden är ett uttryck för hela landets kapitalisering (råvarutillgångar, humanresurser, politiskt situation, know-how etc etc), inklusive ev. oljetillgångar.
Nej, det är bara för den import/export ett land har. Plus de kapitalplaceringar som görs utomlands, och andra gör i landet.
Undantaget är USD där växling sker för andra länders import/export, iom att mycket handlas i USD.

Vad annat hittar du för växlingar?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback