Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-21, 20:15
  #1
Medlem
Har en Toyota aygo där vänster bakhjul helt låst sig.
Bilen har stått i en veckanwdans vi varit bortresta (med handbromsen åtdragen) och nu när vi kom hem så rullar den på alla hjul utom vänster bak.
Har hissat upp, tagit loss däcket o ”gått loss” lite med en handslägga men inget hjälper.
När däcket är fritt från marken så går det att snurra däcket ytterst lite, typ en mm kanske och sedan känner man att det är ngt metalliskt som sätter stopp.
Finns det ngt mer att testa innan man får be bärgaren hämta den o köra den till verkstan?
Citera
2018-09-21, 20:17
  #2
Medlem
Sooks avatar
Testa att ta av hjulet och slå med hammare då så borde det släppa.
Citera
2018-09-21, 20:19
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Testa att ta av hjulet och slå med hammare då så borde det släppa.
Har slagit rätt rejält med en handslägga, men inget händer.
Citera
2018-09-21, 20:30
  #4
Medlem
zoombos avatar
Det tar bättre om man slår direkt på bromstrumman i stället för fälgen och var inte rätt att satsa! Använd en vanlig snickarhammare. Slå runt om på olika ställen både rakt framifrån och från sidan.

Man kan också prova att backa nån meter och se om nåt händer.

Beroende på konstruktion så kan man troligen komma åt justeringen inifrån ett hål på baksidan och där släppa på automatjusteringen, det borde räcka. Men har man inte gjort det förr är det svårt att förklara hur man gör.

Oavsett om det släpper eller inte så verkar det vara dags att se över bromsarna.
Citera
2018-09-21, 20:37
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Det tar bättre om man slår direkt på bromstrumman i stället för fälgen och var inte rätt att satsa! Använd en vanlig snickarhammare. Slå runt om på olika ställen både rakt framifrån och från sidan.

Man kan också prova att backa nån meter och se om nåt händer.

Beroende på konstruktion så kan man troligen komma åt justeringen inifrån ett hål på baksidan och där släppa på automatjusteringen, det borde räcka. Men har man inte gjort det förr är det svårt att förklara hur man gör.

Oavsett om det släpper eller inte så verkar det vara dags att se över bromsarna.

Ja, det är tänkt att dom skall ses över bara jag får iväg bilen till verkstan.
Har provat klassiska köra fram o bak, men det är tvärlåst.
Citera
2018-09-21, 22:05
  #6
Medlem
Har nu slagit rätt rejält o nu snurrar det iaf. Får ringa verkstan o boka tid på måndag.
En sak som slog mig var att när jag skulle ta bort däcket så saknades en hjulbult. Kan det vara så att det kan komma in skit den vägen o göra att det sätter igen så att säga?
Citera
2018-09-22, 09:10
  #7
Avstängd
Motionerna oket eller byt
Citera
2018-09-22, 10:44
  #8
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldMeH
Motionerna oket eller byt
Det finns inget ok.
Citera
2018-09-22, 10:45
  #9
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hedde
Har nu slagit rätt rejält o nu snurrar det iaf. Får ringa verkstan o boka tid på måndag.
En sak som slog mig var att när jag skulle ta bort däcket så saknades en hjulbult. Kan det vara så att det kan komma in skit den vägen o göra att det sätter igen så att säga?

Visst, det blir ju rätt fritt fram för diverse dynga då att leta sig in. Bilprovningen slår också ner på om bult(ar) saknas. Bered sig på att det mesta där inne måste bytas och det brukar man göra på båda sidor samtidigt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback