Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-21, 16:14
  #1
Medlem
FlyingClouds avatar
Hej Flashback!

Införskaffade Logic pro för ett tag sedan. Letade upp mina gamla gitarrer basen och kopplade in elpianot.
Lyckades knåpa ihop några låtar, bara instrumentella saker (har sjuklig mikrofonskräck)

Ingen speciell musikstil, allt från distade guror till pianoklink
Lyssna gärna och ge lite feedback om ni vill

Få se om jag kan få till en länk oxå.

https://soundcloud.com/user-501471028
Citera
2018-09-21, 16:43
  #2
Avstängd
Fader.Messiass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlyingCloud
Hej Flashback!

Införskaffade Logic pro för ett tag sedan. Letade upp mina gamla gitarrer basen och kopplade in elpianot.
Lyckades knåpa ihop några låtar, bara instrumentella saker (har sjuklig mikrofonskräck)

Ingen speciell musikstil, allt från distade guror till pianoklink
Lyssna gärna och ge lite feedback om ni vill

Få se om jag kan få till en länk oxå.

https://soundcloud.com/user-501471028

skummade igenom lite lätt. Låter mycket bra om du är ny till musikproduktion (vilket jag inte tror). Komposera kan du onekligen göra och man hör att du har hållt på med musik under en längre period. Personligen tycker jag att mixningen kanske är lite översaturerad och att den har för mycket dynamik för modern "radiostandard". Även lite hårt i mixen. Men det beror ju på vilken "stil" du är ute efter och är självklart en smaksak. Annars skulle jag säga att det är suveränt och att du definitivt ska fortsätta då det är mycket mycket väl komponerat.
Citera
2018-09-21, 16:50
  #3
Avstängd
Fader.Messiass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlyingCloud
Hej Flashback!

Införskaffade Logic pro för ett tag sedan. Letade upp mina gamla gitarrer basen och kopplade in elpianot.
Lyckades knåpa ihop några låtar, bara instrumentella saker (har sjuklig mikrofonskräck)

Ingen speciell musikstil, allt från distade guror till pianoklink
Lyssna gärna och ge lite feedback om ni vill

Få se om jag kan få till en länk oxå.

https://soundcloud.com/user-501471028

skulle även kompressa samtliga drums och sänka attacken på hi hatsen. Sidechain borde du även kolla in. Och även lite mer "ambient sounds" som fyller upp bakrunden. Se även till att fylla ut dina lowmid frekvenser en aning då mixarna saknar lite balans där
Citera
2018-09-21, 17:25
  #4
Avstängd
Fader.Messiass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlyingCloud
Hej Flashback!

Införskaffade Logic pro för ett tag sedan. Letade upp mina gamla gitarrer basen och kopplade in elpianot.
Lyckades knåpa ihop några låtar, bara instrumentella saker (har sjuklig mikrofonskräck)

Ingen speciell musikstil, allt från distade guror till pianoklink
Lyssna gärna och ge lite feedback om ni vill

Få se om jag kan få till en länk oxå.

https://soundcloud.com/user-501471028

lyssnar dock bara från min laptops högtalare och inte från mina studiomonitors så ta inte allt helt bokstavligt. men på ett ungefär
Citera
2018-09-21, 18:14
  #5
Medlem
kalkryggars avatar
Inte min typ av musik men jag kan ju ändå höra att du borde fortsätta förgylla världen med din musik (för dom som gillar den stilen...hehe).

Du behöver lära dig lite om mix och master. Men låt det komma samtidigt som du fortsätter jobba med musik. Om du själv inte vill sjunga så borde du göra anpassade låtar till sång och så försöker du hitta någon som vill sjunga.

På Youtube så finns det hur mycket som helst knep om hur man fixar den å den basen eller den å den hatten osv..
__________________
Senast redigerad av kalkryggar 2018-09-21 kl. 18:17.
Citera
2018-09-22, 00:23
  #6
Medlem
FlyingClouds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fader.Messias
skulle även kompressa samtliga drums och sänka attacken på hi hatsen. Sidechain borde du även kolla in. Och även lite mer "ambient sounds" som fyller upp bakrunden. Se även till att fylla ut dina lowmid frekvenser en aning då mixarna saknar lite balans där
Tack!
Roligt att du uppskattar mina låtar. Känner mig mycket säkrare med instrumenten än Logic programmet än så länge
Ska kolla upp dina tips, helt klart!
Kollar lite på tutorials där ute på nätet för att få lite mer koll på mixning, mastering och vad allt nu heter.
Verkar bli en lång resa för att få kläm på allt det där.
Men en förbenat rolig sådan.
Citera
2018-10-05, 20:17
  #7
Medlem
FlyingClouds avatar
Fick tid över för en dag och sen kväll framför datorn och ut kom någon slags monoton discodänga
Blev rätt nöjd med dom inloopade sångfåglarna i slutet av låten i alla fall.

Svårt det där med att försöka mixa till det, vad som låter bra med hörlurar låter sämre i högtalare
och vise versa ..... knepigt

https://soundcloud.com/user-50147102...ar-cluster-x2y
Citera
2019-01-10, 20:36
  #8
Medlem
FlyingClouds avatar
Tillbringat senaste dagarna sjuk och snorig i lägenheten, perfekt tillfälle att brottas lite med musikprogrammet.
Inte ens med smicker, mutor eller hot lyckas jag få någon i bekantskapskretsen att ställa upp och sjunga.

Bara att vända käften själv mot micken och bräka loss på någon slags grammatisk inkorrekt småländsk Svengelska.

Ett stycke om en pajsare lost in deep space

https://soundcloud.com/user-50147102...e-take-me-home
Citera
2019-01-11, 06:39
  #9
Medlem
Blåtås avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlyingCloud
Tillbringat senaste dagarna sjuk och snorig i lägenheten, perfekt tillfälle att brottas lite med musikprogrammet.
Inte ens med smicker, mutor eller hot lyckas jag få någon i bekantskapskretsen att ställa upp och sjunga.

Bara att vända käften själv mot micken och bräka loss på någon slags grammatisk inkorrekt småländsk Svengelska.

Ett stycke om en pajsare lost in deep space

https://soundcloud.com/user-50147102...e-take-me-home


Tycker helt klart du inte ska skämmas för din röst, kolla på Frank Zappa som sjöng utan att ha världens register efter att han skada sin hals. Nu menar jag inte att klanka ner på din förmåga bara att du helt klart har något intressant på gång. För jag tycker din musik är bra, den har något som jag personligen gillar, när en låt står ut och visar något unikt lite "wow-factor". Fortsätt så
Citera
2019-01-11, 17:26
  #10
Medlem
CaptainCrunchys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlyingCloud
https://soundcloud.com/user-50147102...e-take-me-home

Jag tyckte rösten lät mycket tilltalande, passar stilen på produktionen. Ackordföljden är intressant, du kombinerar pads, keys och arpar snyggt. Gitarrerna kommer in och lyfter det ytterligare. Inget känns out of place.

Tyvärr drunknar rösten bland instrumenten och det finns fler ändringar att göra till mixen (som att snaren är helt högerpanad). Nu producerar jag själv mest helelektronisk eller sample-baserad musik så jag kan inte ge dig särskilt konkreta tips. Jag använder dock en stereobreddsplugg avsedd för rock på en del synthar och kan rekommendera att du kikar på bx Shredspread eller liknande för stereo widening. Detta så att du kan sprida ut instrumenten över stereobredden, på ett lite annorlunda sätt än genom panning. Jag tycker du har tyglat produktionen tillika mixen ganska bra dock, det låter inte rörigt. Volymjusteringar och mer precis EQ vore dock på sin plats, snaren slår starkare än sången till exempel. Ett superbra tips när det kommer till mixning är att börja med att mixa i mono. Då får alla ljuden slåss om att höras och det blir tydligare vilka ljud du måste höja respektiva sänka samt vilka frekvenser som ev. krockar. Du kan enkelt mono:a hela mixen tillfälligt genom att lägga till en Gain (under Utilities) på masterkanalen och checka i rutan för mono.

Ser fram emot att höra mer!
Citera
2019-01-15, 19:47
  #11
Medlem
FlyingClouds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainCrunchy
Jag tyckte rösten lät mycket tilltalande, passar stilen på produktionen. Ackordföljden är intressant, du kombinerar pads, keys och arpar snyggt. Gitarrerna kommer in och lyfter det ytterligare. Inget känns out of place.

Tyvärr drunknar rösten bland instrumenten och det finns fler ändringar att göra till mixen (som att snaren är helt högerpanad). Nu producerar jag själv mest helelektronisk eller sample-baserad musik så jag kan inte ge dig särskilt konkreta tips. Jag använder dock en stereobreddsplugg avsedd för rock på en del synthar och kan rekommendera att du kikar på bx Shredspread eller liknande för stereo widening. Detta så att du kan sprida ut instrumenten över stereobredden, på ett lite annorlunda sätt än genom panning. Jag tycker du har tyglat produktionen tillika mixen ganska bra dock, det låter inte rörigt. Volymjusteringar och mer precis EQ vore dock på sin plats, snaren slår starkare än sången till exempel. Ett superbra tips när det kommer till mixning är att börja med att mixa i mono. Då får alla ljuden slåss om att höras och det blir tydligare vilka ljud du måste höja respektiva sänka samt vilka frekvenser som ev. krockar. Du kan enkelt mono:a hela mixen tillfälligt genom att lägga till en Gain (under Utilities) på masterkanalen och checka i rutan för mono.

Ser fram emot att höra mer!
Tack för feedback, bugar och bockar!

Försökte tillämpa dina tips på mixen. Ett problem jag märkte av är att det är viktigt att hålla samma avstånd till micken hela tiden(rookie mistake) mikrofoner är tydligen känsliga saker. Tror jag ska försöka mig på med några låtar som inte behöver så många tracks typ basic gitarr bas trummor, för att bättre få in rätt känsla för mixen

https://soundcloud.com/user-50147102...e-take-me-home

Mot nya projekt !
Citera
2019-01-16, 15:11
  #12
Medlem
Alfred-Yaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlyingCloud
Tack för feedback, bugar och bockar!

Försökte tillämpa dina tips på mixen. Ett problem jag märkte av är att det är viktigt att hålla samma avstånd till micken hela tiden(rookie mistake) mikrofoner är tydligen känsliga saker. Tror jag ska försöka mig på med några låtar som inte behöver så många tracks typ basic gitarr bas trummor, för att bättre få in rätt känsla för mixen

https://soundcloud.com/user-50147102...e-take-me-home

Mot nya projekt !

Kul projekt, som många tidigare nämnt så är du på god väg, lite 80-talsvibbar får man med i låtarna, men som sagt städa upp lite i låtarna, frekvenser osv. Typ less is more sometimes!

Kämpa på!

/AY
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback